4.2 Compensatie ruimte voor bedrijvigheid

De herbestemming van het plangebied kan zorgen voor een vermindering van ca. 5ha KMO-zone (Rand Regatta + Zone Coussemaker).

Hoewel het bedrijventerrein binnen het plangebied niet expliciet in het s-RSA vermeld wordt als te herbestemmen, zijn er in de directe omgeving van het plangebied nieuwe initiatieven gepland die een compensatie kunnen betekenen voor de bedrijvigheid binnen het plangebied.

Op Linkeroever in de directe nabijheid van het plangebied RUP Galgenweel Oost biedt de vernieuwing van de site Katwilgweg en daaraan gekoppeld de toekomstige uitbreiding van deze site met het plangebied Het Zand de mogelijkheid om bedrijven te localiseren.

De site Katwilgweg bevat vandaag nog een aantal braakliggende of onderbenutte percelen en gebouwen. Het RUP Katwilgweg voorziet een grondige herstructurering van de site, met een hoog ambitieniveau qua groene beplanting en architectuur. Op de site Katwilgweg is een belangrijke rol weggelegd voor het opvangen van lokale bedrijven. De rol die het bestaande bedrijventerrein Katwilgweg in de toekomst zal opnemen ligt ondermeer in het huisvesten van kleine en middelgrote ondernemingen. De (toekomstige) hoogwaardige ontsluiting door openbaar vervoer maakt een groot deel van het terrein zeer aantrekkelijk voor de ontwikkeling van bedrijven die ook behoefte hebben aan een gedeelte kantoren.

Door de gunstige ligging van het gebied en de goede openbaar vervoersverbinding is de potentiële marktwaarde hoog. In de toekomst wordt deze nog eens extra verhoogd vanwege de ruimte die vrijkomt door de geplande heraanleg en bundeling van de Linkeroever knoop. Met een mogelijke nieuwe tramlijn en station (lange termijn) zou een belangrijke impuls aan het gebied gegeven worden. De bereikbaarheid van het terrein neemt toe en er ontstaan mogelijkheden voor ontwikkeling. Intensief en doordacht ruimtegebruik verhoogt de waarde van het gebied nog meer, bijvoorbeeld door het gemeenschappelijk gebruik van voorzieningen (parkings, …) of door ondergronds te bouwen.

De uitbreiding van de huidige site Katwilgweg met de site ‘het Zand’ is gekozen omwille van de duurzame en strategische ligging aan de rand van het woonweefsel. Vanuit het principe van gedeconcentreerde bundeling is de aanpalende ligging van de Katwilgwegsite en een bedrijventerrein op het grondgebied van Zwijndrecht een doorslaggevend argument. Op die manier wordt een bundeling voorzien van bestaand en nieuw terrein voor economische activiteiten. Verder wordt een restruimte aan het verkeerscomplex Linkeroever opgevuld, waarbij 2ha onbenut bestemd bedrijventerrein kan worden geoperationaliseerd. De site met een oppervlakte van 10,7 ha voldoet aan de geraamde behoefte aan bijkomend lokaal bedrijventerrein. De site kan worden ontsloten vanaf de N70/Blancefloerlaan en heeft zodoende een optimale connectie met de Ring en de E17. Er is tevens een openbaar vervoersontsluiting mogelijk per trein, tram en bus. Ten slotte is de site, die grotendeels in stadseigendom is, vrijwel onbenut. De bestaande karting is verenigbaar met bedrijvigheid en kan, indien nodig, geïntegreerd worden.

Met het oog op de ontwikkeling van de site Het Zand als lokaal bedrijventerrein zal een RUP worden opgemaakt ter herbestemming van het recreatiegebied en inrichting van de zone. De werfzone voor de Oosterweelverbinding en de nieuwe parallelle ontsluitingsweg zullen mee de inrichting en het proces bepalen.

Hoewel ruimtelijk niet gekoppeld aan Linkeroever, verdient ook het project Blue Gate Antwerp (Petroleum Zuid) hier vermeld te worden zodat duidelijk is dat ook in de Zuidrand nieuwe mogelijkheden voor bedrijven gepland worden. Voor de uitwerking van Blue Gate Antwerp is een gemeentelijk proces opgestart, dat de voorwaarden onderzoekt om in het gewestelijk RUP te worden opgenomen. Hierbij kan de zone met petroleumindustriële activiteiten behouden blijven en wordt een aanbod gecreëerd van uitgeefbare kavels voor KMO’s en logistieke bedrijven.