7.5 MOBER Linkeroever

In het MOBER wordt het gecumuleerd mobiliteitseffect ingeschat van de geplande stedenbouwkundige programma’s op Linkeroever: Katwilgweg, Regatta, Galgenweel Oost en Esmoreit. Daarbij werd rekening gehouden met een volledige herbestemming tot woongebied van de hele KMO-zone, zoals opgenomen in het voorontwerp-RUP Galgenweel Oost dat ter kennis werd genomen door het college op 17 juni 2011 (jaarnummer 2011-CBS-11328). Mede naar aanleiding van de conclusies van het MOBER werd het woonprogramma van Galgenweel Oost sterk gereduceerd (van ca. 450 naar maximaal 90 woningen), en daarmee ook haar verkeersgeneratie. Deze aanpassingen werden doorgevoerd in het voorliggend RUP Galgenweel Oost. Op basis van dit RUP werd eveneens een nieuwe plan-MER-screening opgemaakt. (zie bijlage 8.3 Screening op mogelijke milieueffecten)

Bij de indiening van het screeningsdossier (screening milieueffecten) voor de in opmaak zijnde ruimtelijke uitvoeringsplannen op Linkeroever werd door de dienst MER (Vlaamse overheid) de mobiliteitsproblematiek als aandachtspunt vermeld. Meerdere adviesinstanties wezen op de wenselijkheid van de opmaak van een mobiliteitsstudie. Daarom werd, in opdracht van het stadsbestuur, een mobiliteitseffectenrapportage (MOBER) opgemaakt. In dit rapport wordt het gecumuleerd mobiliteitseffect ingeschat van de geplande stedenbouwkundige programma’s van Katwilgweg, Galgenweel Oost, Regatta en Esmoreit.

De verkeersgeneratie voor de nieuwe activiteiten is doorgerekend op basis van de gegevens van het Onderzoek verplaatsingsgedrag Antwerpen. De modal split waarmee gerekend werd is 62/38. In het besluit van de Vlaamse Regering over het Masterplan 2020 wordt gesteld dat er tegen 2020 een duurzame modal split voor de Antwerpse agglomeratie moet bereikt worden van 50/50. 50% van de vervoersbewegingen dient te voet, met de fiets of het openbaar vervoer gedaan te worden. In de eindfase van de studie is hiermee rekening gehouden.

7.5.1 Relevante conclusies en aanbevelingen

Mobiliteitsmanagement

Indien men naar een duurzame modal split wenst te gaan van 50/50 zoals het Masterplan 2020 voorschrijft zijn er nu reeds maatregelen nodig. Het studiebureau schrijft: “als de stad een betere modal split ambieert, er een bereidheid moet zijn om harde maatregelen te nemen”. Meer nog, “het zal niet evident zijn op een locatie waar de autobereikbaarheid zo groot is bewoners en werknemers te overtuigen om andere vervoerswijzen te kiezen.” Het studiebureau stelt heel wat ondersteunende maatregelen voor die gericht moeten zijn op het verminderen van de verkeersgeneratie evenals het verminderen van de schadelijke effecten. De maatregelen die het studiebureau suggereert situeren zich op vier domeinen:

  • ruimtelijke ordening (locatiebeleid, afstemmen programma, opleggen parkeernormen,…);

  • vervoersmanagement (sensibilisering, bedrijfsvervoersplannen);

  • verkeersplanologie (netwerken, circulatie,…);

  • verkeersmanagement (verkeerstechnische maatregelen en dynamisch verkeersmanagement).

Bij een mobiliteitsprobleem wordt de oplossing steeds in deze hiërarchische volgorde gezocht. Het geheel van deze maatregelen wordt in de verkeerskunde mobiliteitsmanagement genoemd.

Blancefloerlaan

De ontwikkeling van het geplande stedenbouwkundig programma leidt zonder bijkomende maatregelen tot een verliestijd voor het openbaar vervoer en een geringe afwikkeling van autoverkeer. Ontwikkeling van het stedenbouwkundig programma zonder verliestijd voor openbaar vervoer en een redelijke verkeersafwikkeling van autoverkeer vereist verkeerstechnische en verkeersplanologische aanpassing op de Blancefloerlaan. Meer specifiek gaat het om:

  • het voorzien van een bijkomend verkeerslicht op de kruising van Blancefloerlaan met Katwilgweg;

  • afstemming van alle verkeerslichten op de Blancefloerlaan;

  • het tijdelijk afsluiten van de meest westelijke noord-zuidas van de woonwijk Regatta;

  • het voorzien van een snelheidsregime van 50km/u;

  • het inrichten van een volwaardig kruispunt ter hoogte van de hoofdontsluiting van Regatta.

Deze maatregelen werden geformuleerd op basis van simulaties in een micromodel. De eindsimulatie met het micromodel gaf echter wel een beperkte verliestijd aan voor stappers en trappers.

Katwilgweg

Opdat Katwilgweg voldoende ontsloten zou zijn met het openbaar vervoer, en een verdere verduurzaming van de vervoersbewegingen zou kunnen worden bekomen, is een openbaar vervoershalte ter hoogte van het bedrijventerrein vereist. Een groot deel van het bedrijventerrein valt buiten de 500 meter straal rond de huidige openbaar vervoershalte.

Om het bedrijventerrein voor auto- en vrachtverkeer vlot en verkeersveilig te ontsluiten en tevens een goede doorstroming te garanderen op de Blancefloerlaan is bij een verdere ontwikkeling van Katwilgweg één in- en uitrit én een verkeerslicht gewenst. Deze maatregel werd geformuleerd op basis van een berekening met het criterium van Slobb.

Regatta

Om de verkeersveiligheid te garanderen van het in- en uitrijdend gemotoriseerd verkeer dient de meest westelijke noord-zuid as van Regatta tijdelijk afgesloten te worden. De meest westelijke noord-zuid as ligt te dicht bij het op- en afrittencomplex. Een verkeersveilige ontsluiting kan wel via de drie overige noord-zuid assen.

Om de kantoorstrip te realiseren is een goede ontsluiting vereist. Het BPA Galgenweel Borgerweert voorziet een ontsluiting van de kantoren op een nieuwe singelweg. Aangezien deze singelweg vandaag nog niet is gerealiseerd vormt dit een knelpunt voor de verkeersafwikkeling van Regatta. Het BPA stelt uitdrukkelijk dat het gemotoriseerd verkeer niet langs de wijk mag ontsloten worden. Het studiebureau adviseerde in afwachting van de realisatie van de Singelweg tot een beperkte ontwikkeling van de kantoorstrip.

Een van de ontsluitingsvarianten van het studiebureau wordt op dit moment verder onderzocht naar verkeersveiligheid. In de tussentijd wordt er verkeer toegestaan langsheen een nog niet gebouwd deel van de wijk.

Galgenweel Oost

Aangezien er geen volwaardig kruispunt is op de Blancefloerlaan ter hoogte van de woonwijk Galgenweel Oost is het waarschijnlijk dat de staduitwaartse autobeweging voor de bewoners van Galgenweel Oost via de hoofdontsluiting van Regatta zal verlopen. Hierdoor zal de hoofontsluitingsweg van Regatta zwaar belast worden. De maximale spitsuurintensiteit voor dit type weg werd vastgesteld op 350 pae. Het studiebureau heeft bijgevolg verschillende varianten bestudeerd met zowel een korte als een lange termijn perspectief. Het korte termijn perspectief is de realisatie van fase 1 (woonontwikkeling huidige Zone Coussemaker), het lange termijn perspectief is de realisatie van fase 2 (woonontwikkeling overige deel van bestaande KMOzone). Met gaat hierbij ook steeds uit van een volledige realisatie van Regatta. Afhankelijk van het scenario is er ofwel een sterke belasting van de hoofdontsluitingsweg van Regatta of van het kruispunt met de Galgenweellaan/ Halewijnlaan. Vooral bij de realisatie van de tweede fase van Galgenweel Oost is er een zeer hoge verkeersintensiteit.

Galgenweel Oost wordt ontsloten via een parallelweg. Deze kan bij een stedenbouwkundige herontwikkeling van het gebied verdwijnen. De wijk kan daarbij rechtstreeks aansluiten op de Blancefloerlaan.