9 BIJLAGE 5: PLANPROCES

 

9.1 Voortraject

In 2012 is door de stad Antwerpen een ontwikkelingskader opgemaakt voor het sport- en recreatiegebied het Rooi om antwoord te bieden op een aantal concrete vragen en behoeften. Ondertussen zijn een nieuwe sporthal, een overdekte tennishal en bijkomende korfbalinfrastructuur gerealiseerd.

In juni 2015 is een planproces opgestart voor de vernieuwing van het voetbalstadion en de infrastructuur van de jeugdwerking. Gelijktijdig is het ontwikkelingskader verder verfijnt en is op basis van een omgevingsanalyse nagegaan welke ondersteunende functies in het gebied nodig of gewenst zijn.

9.2 Stappenplan opmaak RUP

De uitwerking van het ruimtelijk uitvoeringsplan verloopt in vijf fasen.

  • fase 1. voortraject Het voortraject bestaat uit de opmaak van de proces- en richtnota en de planMERscreeningsprocedure.
    De proces- en richtnota geeft inzicht in het planproces en geeft op basis van het ontwerpend onderzoek (dat is opgemaakt door de stad) de ruimtelijke ontwikkelingsvisie voor de ontwikkeling van de site en omgeving weer. Naast een analyse van de omgeving, een detaillering van het plangebied en een inzicht in de geldende juridische en planlogische context worden in deze fase ook de randvoorwaarden opgesomd die later in het RUP vertaald zullen worden in stedenbouwkundige voorschriften.
    Gelijktijdig met de opmaak van de proces- en richtnota, start de stad een uitgebreide parkeerstudie op evenals een MOBER.
    De planMERscreeningsprocedure sluit aan op de goedkeuring door het college van de proces- en richtnota.
    In de planMERscreening worden de te verwachten effecten van het plan beschreven en kan aan de bevoegde administratie aangetoond worden dat zij niet aanzienlijk zullen zijn. De administratie neemt dan op basis van deze nota en de adviezen van de adviesverlenende instanties een beslissing over de noodzaak voor de opmaak van een planMER.
    Op basis van de planMERscreening zullen in de volgende fase mogelijk bijkomende randvoorwaarden worden opgenomen.

  • fase 2. voorontwerp RUP Het voorontwerp vertaalt de ruimtelijke randvoorwaarden in een juridisch verordenend plan, waarin alle documenten vervat zitten die deel zullen uitmaken van het uiteindelijke ruimtelijk uitvoeringsplan. Na een interne overlegronde wordt het voorontwerp besproken op een plenaire vergadering.

  • fase 3. ontwerp RUP De opmerkingen van de plenaire vergadering worden verwerkt in een ontwerp van het ruimtelijk uitvoeringsplan. Het ontwerp wordt voorlopig vastgesteld door de gemeenteraad.

  • fase 4. openbaar onderzoek en definitieve vaststelling Na voorlopige vaststelling wordt een openbaar onderzoek gehouden zoals voorzien is in de Vlaamse codex Ruimtelijke Ordening. Na behandeling van de adviezen en bezwaren wordt het RUP uitgewerkt voor definitieve vaststelling door de gemeenteraad. voetnoot 3

  • fase 5. publicatie en in werking treding 14 dagen na de publicatie of bekendmaking van de gemeenteraadsbeslissing tot definitieve vaststelling van het RUP in het Belgisch Staatsblad, treedt het RUP in werking.

 

9.3 Timing opmaak RUP

Onderstaand schema en tabel geven het stappenplan en bijhorende indicatieve timing van het RUP weer.

 [image]

 

Stappenplan opmaak RUP

 

proces- en richtnota

 

opmaak proces- en richtnota

oktober - december 2015

intern overleg proces- en richtnota

december 2015

College van burgemeester en schepenen

december 2015

Raadscommissie district Berchem

januari 2016

Gecoro

februari 2016

planMERscreening

 

opmaak screening + procedure

februari-maart 2016

voorontwerp RUP

 

opmaak voorontwerp RUP

februari-april 2016

intern overleg voorontwerp

maart-april 2016

College van burgemeester en schepenen

april 2016

adviesvraag en plenaire vergadering

mei 2016

ontwerp RUP

 

opmaak ontwerp

juni-juli 2016

intern overleg ontwerp

juli-augustus 2016

College van burgemeester en schepenen

augustus 2016

Gemeenteraad

september 2016

openbaar onderzoek

oktober-november 2016

Gecoro

januari 2017

definitief RUP

 

opmaak definitief RUP

januari 2017

College van burgemeester en schepenen

januari 2017

Gemeenteraad

februari 2017

schorsingsperiode

maart 2017

publicatie BS

april 2017

termijn Raad van State

60 dagen

 

Indicatieve timing opmaak RUP

 

 

 

9.4 Betrokken actoren

 

9.4.1 Interne actoren

Met het oog op een vlot procesverloop worden de nodige actoren betrokken bij het planproces.

Het interne projectteam zorgt voor de inhoudelijke projectbegeleiding en kwaliteitsbewaking. Dit gebeurt in overleg met diverse stedelijke diensten die elk hun expertise en kennis inbrengen.

De besluitvorming is een verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad. De formele stappen worden telkens teruggekoppeld met het district.

9.4.2 Externe actoren

In de loop van het proces van het RUP (fase richtnota) worden al de eigenaars en de concessiehouders of eigenaars geconsulteerd die gevestigd zijn binnen het plangebied.

 

9.5 Communicatie- en participatietraject

De communicatie en participatie voor dit RUP heeft als doelgroep de omwonenden en de gevestigde gebruikers van het plangebied. Hierbij vormt het decretaal bepaalde communicatie- en inspraaktraject voor RUP’s de leidraad:

Voor het openbaar onderzoek wordt een infomoment georganiseerd om het ontwerp RUP toe te lichten. De gebruikelijke kanalen zoals de website van de stad Antwerpen worden ingezet om informatie te verspreiden.