|
5.1 HERSTRUCTURERING VAN DE SCHIJNVALLEI
Ten noorden van de Turnhoutsebaan worden enkele bestemmingswijzigingen doorgevoerd die de continuïteit en de functionaliteit van de Schijnvallei, zowel m.b.t. het ecologische als het sociale aspect, vergroten.
Momenteel situeren zich in dit gebied een aantal volkstuintjes en een (verwaarloosd) speelpleintje. Deze zijn, hoewel een gedeelte van het gebied als recreatiezone bestemd is, echter deels in parkzone gelokaliseerd en bovendien weinig gestructureerd waardoor de Schijnvallei hier een erg versnipperde indruk maakt. Om de ruimte op een meer gestructureerde wijze in te richten en bovendien het Groot Schijn zelf op te waarderen, wordt ervoor geopteerd om de huidige recreatiezone te wijzigen. Het deel van deze zone dat grenst aan het Schijn wordt omgevormd tot parkzone, zodat het continue verloop van deze waterweg zowel visueel als functioneel gegarandeerd kan worden. Langs het Schijn wordt een wandelpad voorzien. De recreatiezone zelf wordt uitgestrekt langs de reeds aanwezige voetweg, die in het BPA bestendigd wordt. Het deel van de recreatiezone ten zuiden van deze voetweg wordt benut om de volktuinen te herstructureren. Het kleinere deel van de recreatiezone ten noorden van de voetweg wordt gebruikt om het speelplein opnieuw aan te leggen.
Deurne-Dorp keert zich in de huidige situatie van de Schijnvallei af. Het contact tussen het woonweefsel en de groene ruimte is beperkt. Om de relatie tussen beiden te verbeteren worden enkele bestaande openingen in de aangrenzende bebouwing bestendigd als onderdelen van de Schijnvallei. De woonbestemming wordt er omgevormd tot parkzone. Dit gebeurt zowel in de Ten Eekhovelei, de Lakborslei als ter hoogte van het Rode Kruisplein. In de Lakborslei wordt de omvorming tot parkzone voorzien als een nabestemming. De autozaak is recent verbouwd en uitgebreid, maar past omwille van haar omvang en voorkomen niet binnen de historische context van het dorp. Er wordt geopteerd op de economische activiteit op termijn te laten uitdoven, waardoor het woonlint langs de Lakborslei op een gepaste schaal afgebouwd kan worden en de verbinding tussen het begraafpark en de Schijnvallei hersteld wordt. Aan het Rode Kruisplein betekent de bestemmingswijziging dat een deel van de pastorijtuin publieke ruimte wordt. Op deze wijze wordt een continu wandel- en fietstraject langs het Schijn mogelijk en wordt de groene ruimte meer op het plein betrokken.
5.2 OPWAARDERING HISTORISCH-MORFOLOGISCHE STRUCTUUR VAN HET DORP EN GEPASTE BOUWMOGELIJKHEDEN VOOR DE TOEKOMST
Om de morfologische diversiteit en de specifieke kleinschalige historische bebouwing optimaal te behouden en versterken, wordt ervoor geopteerd om binnen de bestemmingszone voor gesloten bebouwing een typologische differentiatie in te voeren. Er worden binnen deze bestemmingszone zeven verschillende deelzones onderscheiden, die elk specifieke voorschriften m.b.t. het toegelaten maximumprofiel (bouwhoogte, bouwdiepte, dakvorm,…) omvatten. D.m.v. de zeven deelzones worden kenmerkende structuren zoals o.a. de stegen en de stedelijke lintbebouwing langs de Turnhoutsebaan behouden en versterkt. Anderzijds worden de overgangen tussen de verschillende typologieën verzacht door de deelzones onderling op elkaar af te stemmen. Ter hoogte van het Rode Kruisplein wordt een specifiek bebouwingsvoorschrift voorzien, teneinde het plein aan deze zijde van een volwaardige bebouwingswand te voorzien. Op deze wijze kan de centrumfunctie van het plein verstevigd worden.
Bepaalde historisch of landschappelijk waardevolle gebouwen of gebouwencomplexen worden in een aparte bestemmingszone ondergebracht. Binnen deze zone geldt een bijkomende advisering volgens de procedure voor beschermde monumenten, ook voor die gebouwen die binnen deze zone gesitueerd zijn maar (nog) niet als monument beschermd werden. Ook de uitbreidingsmogelijkheden van deze gebouwen worden beperkt om hun oorspronkelijke karakteristieken (welstand en schaal) zoveel mogelijk te behouden.
Tenslotte worden twee projectzones voor woningen voorzien. Deze bestemmingszones zijn bedoeld om op de vage gronden, zowel aan de Stalinstraat als aan het districthuis, een kwalitatieve woonverdichting te realiseren. De bouwmogelijkheden worden voor deze zones gespecificeerd d.m.v. bebouwingscoëfficiënten (maximale vloer – terreinindex, maximale bezettingscoëfficiënt, …). De projectzone aan de Stalinstraat streeft een herstructurering van deze gronden en de relatie ervan met de Turnhoutsebaan na. Een afstemming tussen de lintbebouwing van de Turnhoutsebaan, het grootschalige volume van de Brouwerij en het kleinschalige stegenweefsel is noodzakelijk. De projectzone aan het districtshuis streeft een gepaste afwerking van de Koraalplaats na en een invulling die een aansluiting vormt op de sociale woningen langs de Katteweg.
5.3 VERSTERKING VAN DE CENTRUMFUNCTIE EN DE WINKELKERN
Als winkelkern vervult Deurne-Dorp t.a.v. heel Deurne-Noord een centrumfunctie. Gedurende de afgelopen decennia wordt de winkelfunctie in deze winkelkern echter bedreigd door zowel ontwikkelingen op andere locaties als door de kenmerken van het weefsel van Deurne-Dorp zelf. De verouderde en kleinschalige winkelpanden zijn onvoldoende in staat om nieuwe investeerders - handelaars aan te trekken, vooral wat betreft winkels die het lokale niveau overstijgen (de zogenaamde “trekkers”). Dit soort winkels heeft behoefte aan voldoende verkoops- en opslagruimte, bij voorkeur op het gelijkvloerse niveau. Daarom worden ter hoogte van de Turnhoutsebaan, het Cogelsplein en de Fr. Craeybeckxlaan, op plekken waar de aanwezigheid van de winkelsfunctie gewenst is, achter de hoofdbebouwing ruime zones voor bijgebouwen voorzien. Deze zones moeten aan de huidige en potentiële detaillisten mogelijkheden bieden om hun handelspand aan te passen aan de behoeften van de hedendaagse winkelfunctie.
Ten behoeve van de aanwezige bovenlokale voorzieningen (districtshuis, politie, atheneum,…) worden twee zones voor gemeenschapsvoorzieningen voorzien. Hierin worden deze voorzieningen op hun huidige locatie langs de Fr. Craeybeckxlaan bestendigd en worden uitbreidingsmogelijkheden voorzien.
5.4 OPWAARDERING VAN DE PUBLIEKE RUIMTE
Binnen het huidige weefsel van Deurne-Dorp is de bruikbare publieke ruimte eerder schaars of weinig aantrekkelijk. Vaak heeft dit te maken met het huidige statuut van deze ruimte. Het BPA bestemt daarom enkele locaties specifiek als publieke ruimte of als semi-publieke open ruimte.
Het Rode Kruisplein wordt als publieke ruimte bestemd en er wordt een zone voorzien waar een oversteek over het Schijn voorzien kan worden als verbinding tussen het plein enerzijds en de blokken aan de overzijde anderzijds. Ook aan de Brouwerij wordt een nieuwe publieke ruimte gecreëerd. De zuidelijke vleugel van dit gebouw wordt afgebroken en in de plaats ervan wordt een pleintje aangelegd.
Bij de recreatiezone, de twee lagere scholen en de parochiezaal worden delen van de bestaande open ruimte, die momenteel een geprivatiseerd karakter hebben, opgenomen als zone voor semi-publieke open ruimte. Het betreft hier de speelplaatsen bij de scholen en de parking bij de supermarkt. Het is de bedoeling dat deze ruimten enerzijds ten dienste staan van de private of publieke functie waartoe ze behoren en daarvoor ook gedurende bepaalde tijdstippen afgesloten kunnen worden (t.b.v. veiligheid,…), maar anderzijds dienen deze ruimten op andere ogenblikken ook voor de buurt toegankelijk gemaakt te worden. Hierdoor kunnen zij een sociale functie t.a.v. de omwonenden vervullen.
Tenslotte wordt de bestaande rooilijn (1999) langsheen de Turnhoutsebaan op drie plekken beperkt aangepast. Al deze aanpassingen kaderen in de opwaardering van de publieke ruimte en het bouwweefsel. Door het grillige tracé van de bestaande rooilijn ontstaan ‘kankerplekken’: de bebouwing is door de aanwezigheid van wachtgevels weinig aantrekkelijk en de publieke ruimte errond is nauwelijks bruikbaar. Een aanpassing van de rooilijn maakt het mogelijk om deze ‘kankerplekken’ te laten verdwijnen.
De Turnhoutsebaan is een secundaire weg type III en behoort tot de bevoegdheid van het Vlaamse Gewest. De aanpassingen van de rooilijn hebben echter een louter lokale betekenis en brengen bovendien de functionaliteit van de Turnhoutsebaan als verkeersas niet in gevaar. Er wordt in tegendeel voorgesteld om de plaatselijke bebouwing ten voordele van het publieke domein te beperken en aansluitend op de overige bebouwing achteruit te schuiven.
|