|
8.1 ADVIEZEN
8.1.1 Advies van de Gecoro (23 mei 2005)
Het advies van de Gecoro is gunstig, mits enkele opmerkingen.
-
De Gecoro adviseert om minder gedetailleerd te werken en eerder een globaal plan met nuanceringen te maken teneinde voldoende flexibiliteit te behouden ten aanzien van toekomstige ontwikkelingen.
-
In de structuurschets werd voor het ganse plangebied een visie en gewenste ruimtelijke ontwikkeling voorgesteld. Het BPA is een juridische concretisering van deze structuurschets. De mate van detail van het BPA is noodzakelijk opdat het plan als een bruikbare basis voor het vergunningenbeleid zou kunnen functioneren. De opmerking van de Gecoro werd wel meegenomen in de aanpassing van de zones voor aaneengesloten bebouwing.
-
Om de leegstand bij de winkels tegen te gaan moeten voldoende mogelijkheden aangeboden worden, ook ter hoogte van de centrale middenzone langs de noordzijde van deTurnhoutsebaan.
-
Het BPA voorziet langsheen de Turnhoutsebaan, de Fr. Craeybeckxlaan en de Gallifortlei specifieke bestemmingszones die de ontwikkeling van winkels met een ‘trekkerfunctie’ moeten stimuleren. Ter hoogte van de centrale middenzone langs de noordzijde van de Turnhoutsebaan werd deze zone niet voorzien omdat er dan een conflict zou optreden met de leefkwaliteit van de achtergelegen woningen. Het is echter niet uitgesloten dat zich hier kleinschaligere lokale winkels kunnen vestigen.
8.1.2 Adviezen plenaire vergadering (30 juni 2005)
De ingediende adviezen zijn gunstig of voorwaardelijk gunstig. Enkel AWW diende bezwaar in.
-
ARP geeft een voorwaardelijk gunstig advies.
-
De begrenzing van het plangebied van het BPA dient aangepast te worden aan de begrenzing van het ontwerp van gewestelijk RUP Oosterweelverbinding. De in het gewestplan voorziene reservatiestrook, die in het BPA werd overgenomen, mag weggelaten worden. Het reservatiestrook wordt door het gewestelijk RUP Oosterweelverbinding opgeheven.
-
Bij de projectzones dient duidelijk te worden omschreven dat het inrichtingsplan slechts een informatief document is. Bij de zone voor bedrijvigheid met nabestemming dient het moment waarop de nabestemming ingaat duidelijk omschreven te worden.
-
De begrenzing van het plangebied werd aangepast. De voorschriften voor de projectzones en de zone voor bedrijvigheid met nabestemming werden duidelijker omschreven.
Bij de projectzones dient duidelijk te worden omschreven dat het inrichtingsplan slechts een informatief document is. Bovendien dient de wegenis concreet te worden aangeduid.
Om de oversteekplaats in het BPA te kunnen opnemen dient het plangebied aan de overzijde van het Schijn te worden uitgebreid. Delen van het plangebied zijn gelegen in een risicozone overstromingen (ROG). De watertoets dient besproken te worden in de toelichtingsnota.
Bij de zone voor bedrijvigheid met nabestemming dient het moment waarop de nabestemming ingaat duidelijk omschreven te worden.
De begrenzing van het plangebied werd aangepast. De voorschriften voor de projectzones en de zone voor bedrijvigheid met nabestemming werden duidelijker omschreven.
De provincie vraagt een aanpassing van de begrenzing van het plangebied van het BPA. De provincie heeft enkele panden langsheen de Turnhoutsebaan (nrs 222, 224, 226 en 228) in eigendom en zal ook de panden nrs 218 en 220 trachten te verwerven. Deze panden zullen gebruikt worden in functie van het beheer en onderhoud van het domein Rivierenhof. De provincie vraagt deze panden uit het BPA Deurne-Dorp te laten en ze mee te nemen in het BPA Rivierenhof.
De provincie adviseert om gesloten muurconstructies tussen het park en de tuinen toe te laten.
Het gebouw Hooftvunderlei nr 19 is een nutsgebouw in functie van de tram. Dit gebouw komt beter in een zone voor gemeenschapsvoorzieningen te liggen.
De begrenzing van het plangebied werd aangepast. Het gebouw Hooftvunderlei nr 19 werd in een afzonderlijke zone voor gemeenschapsvoorzieningen voorzien. De voorschriften voor de zones voor aaneengesloten bebouwing werden aangepast m.b.t. de tuinstroken.
Een gedeelte van de projectzone L valt onder de afbakening van het dorpsgezicht. Bij nieuwe bebouwing in deze zone dient de kleinmazigheid van de individuele woongelegenheden verdergezet te worden. Meergezinswoningen, vrije dakvormen en een vrije inplanting binnen de projectzone impliceren een schaalvergroting en een bouwvorm die niet aansluit bij de stegen. Deze bouwvorm is voor de Afdeling Monumenten en Landschappen binnen het beschermde dorpsgezicht niet aanvaardbaar.
De voorschriften voor de projectzone L werden aangepast en uitgebreid i.f.v. een optimalere afstemming met de historische stegenbebouwing. Het blijft wel toegestaan om meergezinswoningen binnen de ganse projectzone L te voorzien, teneinde de invullingsmogelijkheden van deze zone niet al te sterk te beperken. Een vrije inplanting werd eveneens behouden, doch er werden extra voorschriften opgenomen m.b.t. de kavelstructuur binnen de begrenzing van het dorpsgezicht. Bij aansluiting op de bebouwing van de Koraalplaats werd de dakvorm tevens beperkt tot een schuin dak.
De lijst van de cultuurhistorisch waardevolle panden, die in de toelichtingsnota werd opgenomen, dient te worden aangevuld met enkele panden.
De lijst van de cultuurhistorisch waardevolle panden werd aangevuld.
De Afdeling Water voerde de Watertoets uit. Delen van het plangebied vallen binnen de grenzen van een ROG (recent overstroomd gebied). Binnen de grenzen van het ROG raadt de Afdeling Water aan om nuttige kelderruimte met opslag van brandstoffen of andere schadelijke stoffen en installaties niet toe te staan. Ook dient binnen de grenzen van het BPA de verharde en bebouwde oppervlakte beperkt te worden (terrassen,...) en worden er bij voorkeur waterdoorlatende materialen gebruikt.
De aanbevelingen van de Afdeling Water werden verwerkt in de voorschriften.
De bouwzone werd geschrapt.
Het BPA past op enkele plaatsen de bestaande rooilijn uit 1999 langs de Turnhoutsebaan aan. Hiervoor ontbreekt een motivatie. Er wordt tevens aan AROHM de principiële vraag gesteld of een BPA de rooilijn kan wijzigen.
De wijzigingen van de rooilijn werden duidelijker in de toelichtingsnota gemotiveerd.
In de toelichtingsnota dienen relevante milieubeoordelingselementen opgenomen te worden, die voortvloeien uit de toetsing aan de criteria van het Mer-decreet.
In de toelichtingsnota werd een verwijzing naar het Mer-decreet opgenomen.
8.1.3 Advies van de districtsraad Deurne (22 september 2005)
De districtsraad adviseert het voorontwerp-BPA gunstig, maar keurde vier amendementen goed:
-
Het uitdoven van de bedrijvigheid langs de Lakborslei dient geschrapt te worden omdat de financiële gevolgen te groot zijn.
-
Het uitdoven van de bedrijvigheid via nabestemming werd behouden. De zone voor bedrijvigheid valt gedeeltelijk samen met een ROG. Het is niet wenselijk de bedrijfsactiviteit hier op lange termijn te behouden. Volgens de voorschriften zal de bedrijvigheid pas uitgedoofd worden wanneer de huidige activiteit stopgezet wordt. Bovendien zal nog een groot deel van de bestemmingszone (buiten het ROG) in nabestemming omgezet worden in bouwgrond (woonfunctie) , waardoor de financiële gevolgen worden beperkt.
-
In de toelichtingsnota dient het alinea m.b.t. de aanpassing van het wegprofiel van de Sterckxhoflei - Hooftvunderlei geschrapt te worden.
-
Aangezien deze problematiek geen deel uitmaakt van het eigenlijke BPA werd dit alinea weggelaten.
-
Het bebouwen van een deel van het Rodekruisplein is onbespreekbaar.
-
Aangezien ook andere adviezen (AWW) bezwaar tegen het bebouwen van het Rodekruisplein omvatten, werd de voorziene bouwzone weggelaten. De voorschriften van de bouwzone tussen het Rodekruisplein en de Turnhoutsebaan werden wel aangepast opdat het mogelijk zou zijn langsheen het Rodekruisplein toch een volwaardige gevelwand te creëren. Het Rodekruisplein zelf werd volledig als openbare wegenis ingekleurd.
-
De districtsraad stelt voor om op de percelen Gallifortlei nrs 11 tot en met 29 ook een zone voor bijgebouwen te voorzien aangezien het hier voornamelijk winkelpanden betreft en het toekomstig verlies van bouwruimte langs de straatkant (invoering rooilijn) dan gecompenseerd kan worden.
-
De percelen Gallifortlei nrs 11 t.e.m. 29 werden voorzien van een zone voor bijgebouwen.
8.1.4 Advies van de districtsraad Borgerhout (30 januari 2006)
De districtsraad adviseert het voorontwerp-BPA gunstig.
8.2 BIJKOMENDE INLICHTINGEN VANUIT DE PLENAIRE VERGADERING
-
AROHM vraagt of de BPA-voorschriften voor de projectzones een minimumdichtheid van 25 woningen per ha voorzien.
-
De voorschriften voor de beide projectzones laten een voldoende hoge woningdichtheid toe (meer dan 50 woningen per ha).
-
AROHM adviseert om de beide oevers van het Schijn binnen het BPA op te nemen. Een afstemming met de begrenzingen van het gewestelijk RUP Oosterweelverbinding enerzijds en van het BPA Rivierenhof anderzijds is aangewezen om te vermijden dat er tussen al deze bestemmingsplannen een juridisch hiaat ontstaat.
-
De begrenzing van het plangebied van het BPA werd in overeenstemming gebracht met de andere bestemmingsplannen.
8.3 RESULTAAT VAN HET OPENBAAR ONDERZOEK
Het openbaar onderzoek liep van 24 april 2006 tot en met 24 mei 2006. Er werden 32 bezwaarschriften ingediend, waarvan er 2 buiten wettelijk voorziene periode. Eén van deze bezwaarschriften stemt inhoudelijk overeen met bezwaarschriften die wel binnen de termijn van het openbaar onderzoek werden ingediend. Het voorwerp van dit bezwaar werd bijgevolg behandeld in het kader van de andere bezwaarschriften. Het andere laattijdige bezwaarschrift werd als niet-ontvankelijk beschouwd omdat het na officiële afsluiting van het openbaar onderzoek werd ingediend en de inhoud ervan niet aan andere bezwaarschriften gekoppeld kon worden.
De bezwaarschriften werden geëvalueerd door de ontwerper en de Gecoro. Een aantal van de bezwaarschriften werden als gegrond weerhouden. In gevolge hiervan werden volgende aanpassingen gedaan.
Voorschriften:
-
In de bestemmingszones voor aaneengesloten bebouwing type A, B, C en D werd toegevoegd dat ‘de bestaande percelen met een breedte van minimum 4m terug bebouwd kunnen worden’. Hierdoor wordt vermeden dat op sommige percelen vernieuwbouw uitgesloten wordt omdat er geen behoefte tot herstructurering bestaat (bvb: wanneer de beide naastliggende percelen reeds 6m breed zijn).
-
In de bestemmingszone voor aaneengesloten bebouwing type C werd opgenomen dat ter hoogte van de percelen Turnhoutsebaan nrs 17-21 over een breedte van 6m een afbouw van de bouwhoogte dient te worden voorzien teneinde een te sterke schaalbreuk (wegname licht en lucht) met de naastliggende Rosenstraat te vermijden.
-
Bij de projectzones voor woningen werd de inhoud van het gevraagde inrichtingsplan versoepeld tot een inplantingsschets, waardoor het aangeven van de globale inpassing en ontsluiting van de aangevraagde bebouwing binnen de ganse projectzone voldoende is. De versoepeling beoogt een vlottere invulling van de projectgebieden door individuele eigenaars niet te dwingen voor het ganse gebied een ontwerp te maken. Het aantonen dat de aangevraagde bebouwing de verdere kwalitatieve invulling van het projectgebied niet hypothekeert volstaat.
Bestemmingsplan:
-
Ter hoogte van Stalinstraat nrs 12-14 werd de toegestane bouwdiepte aangepast, en in overeenstemming gebracht met de overige bestemmingszones type A.
-
De ontsluiting van de percelen Stalinstraat nrs 62-88 werd gewijzigd. De wegenis die de projectzone L ontsluit (huidige Katteweg) wordt doorgetrokken waardoor de betreffende percelen in de toekomst langs de zijde van het Ricierenhof ontsloten zullen worden i.p.v. langs de Stalinstraat. Door deze wijziging kunnen enerzijds de private percelen volledig als woonzone met (voor)tuinstroken ingekleurd worden. Anderzijds worden de achterkanten van de woningen omgevormd tot voorkanten waardoor aan de zijde van het park een meer kwalitatief front ontstaat.
-
Ter hoogte van Eyendijckstraat nrs 41-49 en Craeybeckxlaan 27-31werd achter de bestemmingszone voor aaneengesloten bebouwing type C een zone voor bijgebouw voorzien, teneinde de bestaande winkelinfrastructuur juridisch te bestendigen en tevens nieuwe detailhandelsfunctie te stimuleren. Deze percelen maken deel uit van de huidige detailhandelscluster van Deurne-Dorp.
-
Ter hoogte van Lakborslei nrs 43-81 werd de bestemmingszone voor aaneengesloten bebouwing type G verruimd van 25m naar 48m, exclusief de bestaande bedrijvigheid die in de zone voor bedrijvigheid met nabestemming opgenomen blijft. Door deze verruiming behoud een groter deel van de betreffende percelen haar private karakter. De bijhorende voorschriften werden aangepast teneinde te verzekeren dat in de verruimde zone bebouwing uitgesloten wordt en deze dus enkel ten behoeve van tuinen aangewend kan worden. Er blijft voldoende ruimte gegarandeerd om langsheen het Schijn een publieke parkzone aan te leggen.
-
Op perceel Lakborslei nr 81 werd de parking van het carosseriebedrijf mee ingekleurd als zone voor bedrijvigheid, maar wel met een nabestemming park. Het statuut van deze grond werd daardoor éénduidig vastgelegd.
-
Het perceel Turnhoutsebaan werd gedeeltelijk ingekleurd als zone voor aaneengesloten bebouwing type A. Het andere deel werd als openbare wegenis bestemd. Deze wijziging laat bij herstructurering toe aansluitend op nr63 een kwalitatieve gevel te creëren ter hoogte van de versmalling van de Turnhoutsebaan.
-
Het statuut van de open ruimte bij de appartementsblokken op percelen Turnhoutsebaan nrs 455, 457, 459 en 461 werd gewijzigd. De semi-publieke open ruimte werd herbestemd zodat deze ruimte een éénduidig statuut verkrijgt. Het achterste deel van deze percelen
rondom de gebouwen werd ingekleurd als zone voor voortuinen. Het gedeelte gelegen tussen de gebouwen en de Turnhoutsebaan werd deels ingekleurd als zone voor wegenis en deels als parkgebied (onderdeel van de Schijnvallei). Een voetweg verzorgt de toegang tot de
appartementsblokken en de verbinding met het Schijn.
-
De percelen Turnhoutsebaan nrs 150-216 en nrs 181-245 en de percelen Hoofdvunderlei nrs 11-21 werden uit het plangebied gehaald. Door de stopzetting van de BPA-procedure voor het gebied Rivierenhof-Ruggenveld en de opstart van een RUP-procedure voor het gebied Rivierenhof, was een nieuwe afstemming tussen de planbegrenzingen van het BPA Deurne-Dorp en het PRUP Rivierenhof aangewezen. De wijziging van het plangebied wordt ondersteund door het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan (s-RSA) waarin naast het versterken van de territoriale boulevards ook aandacht voor de parkfronten naar voren wordt geschoven.
|