Peer Mediation is een traject waarin leerlingen uit het vierde jaar worden opgeleid tot bemiddelaars bij kleine conflicten tussen eerste- en tweedejaars. Ze begeleiden jongere leerlingen in hun zoektocht naar oplossingen voor meningsverschillen en doen dat op een respectvolle, verbindende manier. Tijdens het traject leren ze belangrijke sociale en communicatieve vaardigheden die hen zowel op school als daarbuiten van pas komen.
De leerlingen groeien in verantwoordelijkheid en leren hoe ze op een neutrale manier kunnen omgaan met spanningen. Ze oefenen in actief luisteren, gesprekstechnieken en onderhandelen zonder partij te kiezen. Door anderen te begeleiden, ontwikkelen ze hun eigen zelfvertrouwen, empathie en maturiteit.
Peer Mediation vertrekt vanuit het idee dat een school meer is dan een plek waar kennis wordt overgedragen. Leerlingen leren hier ook omgaan met echte levenssituaties, zoals conflicten en meningsverschillen. Ze ontdekken dat ze zelf een rol kunnen spelen in het creëren van een positieve en veilige sfeer op school – en dat die verantwoordelijkheid bij iedereen ligt.