Internationale werknemers
Neem je een buitenlandse werknemer of expat in dienst? Dan kan je in bepaalde gevallen een beroep doen op het 'expat loket' van stad Antwerpen.
Inschrijven in het vreemdelingenregister
- Niet-Belgen die zich in Antwerpen willen vestigen, moeten zich registreren via het loket migratie.
- Het expat loket van stad Antwerpen behandelt verblijfsdossiers voor buitenlandse werknemers die door een relocation partner aangevraagd worden.
Meer weten over het expat loket? Mail naar loket.migratie.expat@antwerpen.be.
Hoe je aanvraag indienen bij het expat loket?
- Als relocation partner stel je zelf het volledige dossier samen.
- Zorg ervoor dat de buitenlandse werknemer beschikt over een visum lang verblijf (type D-visum).
Vind hier de adressen van Belgische ambassades en consulaten. - Je kan meteen ook de gezinsleden van de werknemer inschrijven als zij ook een visum lang verblijf (type D-visum) bezitten.
Tarief
Afhankelijk van de nationaliteit van de werknemer, betaalt hij een federale bijdrage. Deze bijdrage dekt de administratieve kosten van een aanvraag en wordt niet terugbetaald als de aanvraag geweigerd wordt.
Een arbeidstoelating aanvragen
Aanvragen om in België te werken, moet je indienen bij de dienst Economische Migratie. Meer info vind je op www.vlaanderen.be/werken.
Een elektronische verblijfskaart of verblijfstitel aanvragen
Een buitenlandse werknemer met verblijfsrecht kan een elektronische vreemdelingenkaart aanvragen. Dit is geen identiteitskaart, de vreemdelingenkaart bevestigt alleen dat de werknemer in orde is met de Belgische wetgeving. Niet-Belgen moeten daarnaast ook hun identiteitskaart of paspoort bij zich hebben.
Jouw werknemer moet de elektronische vreemdelingenkaart zelf aanvragen via het loket migratie. Het is niet mogelijk om een volmacht te gebruiken.
Een vreemdelingenkaart afhalen
De buitenlandse werknemer moet de kaart zelf afhalen in het loket migratie. Hij kan langskomen tijdens de openingsuren nadat hij de pincode ontvangen heeft. Volmachten zijn niet mogelijk.
In uitzonderlijke gevallen kan voor de aflevering van een elektronische verblijfskaart een afspraak geboekt worden.
Een buitenlands rijbewijs laten registreren of omwisselen
Wie geen Belgisch rijbewijs heeft, kan zijn buitenlands rijbewijs laten registreren of omwisselen naar een Belgisch rijbewijs. De registratie is gratis, voor de omwisseling kan je hier de tarieven vinden.
Wil je het buitenlands rijbewijs van jouw werknemer registreren of omwisselen? Dan kan de werknemer hiervoor een afspraak maken bij een loket.
Uitzonderingen
Het is niet mogelijk om een Europees nationaal rijbewijs te registreren als
- Het rijbewijs vervallen is
- Het gaat over een rijbewijs categorie C en D (beroepschauffeurs)
In deze gevallen moet de werknemer een afspraak maken bij een stadsloket.
Overzicht van relocation bureaus
Een overzicht van relocation bureaus die al een verblijfsdossier hebben ingediend bij stad Antwerpen.
- A-Law
- Altair Global
- Aslan Consulting bvba
- Atlas Copco
- BDO
- BE Welcome
- Bright Expats Brussels
- Cooptalis Group
- Deloitte
- Erdo Relocation
- Expat Management group
- EZ Relocation
- Fragomen
- frs-relocation
- Gosselin Mobility
- Living Abroad
- KPMG
- Migrabel
- Newland Chase
- Packimpex Belgium BV
- PWC Relocation
- Rastelli Consult
- Relocation Belgium
- RKS Relocation
- Rosy Blue
- Santa Fe Relocation services
- Sirva
- Su Consult
- The Belgium office
- Vince Relocation
- Xpatriate
- Younity
Niet volledig?
Ontbreekt jouw relocation bureau in dit overzicht? Bezorg ons je gegevens en we vullen de lijst aan.