Contacteer stad Antwerpen

Mensen zonder papieren doorverwijzen naar medische hulp

Mensen zonder wettig verblijf (ook EU-onderdanen) kunnen een aanvraag doen voor medische hulp via sociaal centrum Plein. De klant krijgt een attest als die voldoet aan alle voorwaarden.

Wat zijn de voorwaarden?

De klant:

  • verblijft onwettig in België.
  • heeft onvoldoende financiële middelen om de medische kosten zelf te betalen. 
  • is geen toerist (minder dan 3 maanden in België). 
    • Toeristen moeten altijd zorgen voor een eigen verzekering.
  • werkt mee aan het sociaal onderzoek en het huisbezoek.

Komt de aanvrager uit een land waarvoor België een visum vraagt aan de grens?

Dan vragen we om de gegevens van de persoon die borg voor hem staat (de borgsteller) mee te brengen naar het gesprek. Ook in dat geval is een attest voor de medische kosten mogelijk. Alleen vorderen we die kosten dan terug bij de borgsteller.

Hoe klanten doorverwijzen?

Stuur de klant naar sociaal centrum Plein (zonder afspraak) of meld aan via het hulpformulier.

Hoe verloopt het verder?

De klant brengt een paspoort, identiteitskaart of ander identiteitsbewijs mee naar sociaal centrum Plein:

Het identiteitsbewijs moet volgende info bevatten:

  • Foto
  • Volledige naam
  • Geboortedatum
  • Geboorteplaats
  • Nationaliteit

Let op! Zonder geldig identiteitsbewijs kunnen we de klant niet helpen.
 

We vragen aan de klant:

  • contactgegevens: gsm-nummer of mailadres
  • info over zijn aankomst in België
    • de stempels op het paspoort of een bewijs dat de klant langer dan 1 tot 2 jaar in België is. 
  • Eventueel: een attest van een organisatie waar de klant gekend is.
  • Een maatschappelijk werker heeft een intakegesprek met de klant. 
    • Tijdens dat gesprek bekijken we of de klant aan de voorwaarden voldoet en vragen we extra documenten op. Dat zijn bijvoorbeeld loonfiches van familieleden die onderhoudsplichtig zijn (partner, ouders of kinderen).  

We doen een sociaal onderzoek en een huisbezoek. Het is belangrijk dat de klant daaraan meewerkt. Tijdens het huisbezoek stellen we vast of de klant in Antwerpen verblijft en we bevoegd zijn. 

  • We onderzoeken ook altijd de onderhoudsplicht. 
  • We oordelen niet over de urgentie van de medische zorgen. 
    Dat is de bevoegdheid van de zorgverstrekker.

De klant krijgt een attest medische waarborg voor de aangevraagde periode (als die aan de voorwaarden voldoet). De klant:

  • krijgt een uitnodiging om dat attest op te halen. 
  • krijgt maandelijks een nieuw attest zo lang de medische nood er is. Dat doen we om de klant zo goed mogelijk te begeleiden en wijzigingen in het dossier op te volgen als de situatie van de klant verandert (bijvoorbeeld wijziging verblijfsstatuut).    

Onze financiële administratie betaalt de facturen, op voorwaarde dat er een urgentieattest bij zit. De zorgverstrekker moet dat samen met de factuur bezorgen.

Wat als er een dringende consultatie nodig is?

Dringend attest via verkorte procedure

  • Dat gebeurt meestal op vraag van een dokter die ons contacteert. 
  • Dat attest:
    • is maximaal 10 dagen geldig. De klant moet dus binnen die 10 dagen naar de dokter gaan. 
    • geven we direct mee aan de klant na het eerste gesprek, aan de doorverwijzer of rechtstreeks aan de arts.  

De werking is hetzelfde als met een regulier attest:

  1. De klant toont dit aan de arts of apotheker en wij betalen de factuur. 
  2. De klant meldt zich binnen de week na zijn dringende consultatie opnieuw aan voor het verlengen van zijn attest. 
  3. Er volgt een sociaal onderzoek en een beslissing na 30 dagen. 
  4. Is de beslissing positief? Dan verlengen we het attest. 


Let op! Deze vereenvoudigde procedure geldt enkel bij dringende medische situaties. In alle andere situaties volgen we de normale flow.

Dit vertel je de klant wanneer je doorverwijst

De klant:

  • brengt zeker een identiteitsbewijs mee.  
  • werkt mee aan het sociaal onderzoek en het huisbezoek. 

 

Kwam iemand bij jou op consultatie met een medisch attest?

Stuur de betalingsaanvraag samen met het urgentieattest binnen de 30 dagen naar onze financiële administratie, Grote Markt 1, 2000 Antwerpen.

Vragen?

sociaal centrum Plein

Sociaal centrum Plein (Antwerpen)
sc.plein@antwerpen.be
Lamornièrestraat 137, 2018 Antwerpen

+32 3 292 83 30