Contacteer stad Antwerpen

Mensen zonder papieren doorverwijzen naar medische hulp

Mensen zonder wettig verblijf (ook EU-onderdanen) kunnen een aanvraag doen voor medische hulp via sociaal centrum Plein. De klant krijgt een attest als die voldoet aan alle voorwaarden.

Wat zijn de voorwaarden?

De klant:

  • verblijft onwettig in België.
  • heeft onvoldoende financiële middelen om de medische kosten zelf te betalen. 
  • is geen toerist (minder dan 3 maanden in België). 
    • Toeristen moeten altijd zorgen voor een eigen verzekering.
  • werkt mee aan het sociaal onderzoek en het huisbezoek.

Komt de aanvrager uit een land waarvoor België een visum vraagt aan de grens?

Dan vragen we om de gegevens van de persoon die borg voor hem staat (de borgsteller) mee te brengen naar het gesprek. Ook in dat geval is een attest voor de medische kosten mogelijk. Alleen vorderen we die kosten dan terug bij de borgsteller.

Je klant heeft medische hulp nodig?

De klant moet naar de dokter, het ziekenhuis of de apotheker, maar kan de kosten zelf niet betalen. Stuur de klant zonder afspraak naar sociaal centrum Plein voor een attest medische waarborg. Als de klant aan de voorwaarden voldoet, kan hij met dit attest hulp krijgen bij de zorgverlener. 
Hoe verloopt de procedure voor het attest medische waarborg?

De klant komt langs op sociaal centrum Plein (Lamornièrestraat 137, 2018 Antwerpen). Dat kan van maandag tot vrijdag tussen 9 en 11 uur, zonder afspraak. De klant kan zich ook aanmelden via het hulpformulier.

 

De klant breng een paspoort, identiteitskaart of ander identiteitsbewijs mee. Het identiteitsbewijs moet volgende info bevatten:

  • Foto
  • Volledige naam
  • Geboortedatum
  • Geboorteplaats
  • Nationaliteit

Let op! Zonder geldig identiteitsbewijs kunnen we de klant niet helpen.
 

Daarnaast vragen we aan de klant:

  • contactgegevens: gsm-nummer of mailadres
  • info over zijn aankomst in België
    • de stempels op het paspoort of een bewijs dat de klant langer dan 1 tot 2 jaar in België is. 
  • Eventueel: een attest van een organisatie waar de klant gekend is.
  • Een maatschappelijk werker heeft een intakegesprek met de klant. 
    • Tijdens dat gesprek bekijken we of de klant aan de voorwaarden voldoet en vragen we extra documenten op. Dat zijn bijvoorbeeld loonfiches van familieleden die onderhoudsplichtig zijn (partner, ouders of kinderen).  

We doen een sociaal onderzoek en een huisbezoek. Het is belangrijk dat de klant daaraan meewerkt. Tijdens het huisbezoek stellen we vast of de klant in Antwerpen verblijft en we bevoegd zijn. 

  • We onderzoeken ook altijd de onderhoudsplicht. 
  • We oordelen niet over de urgentie van de medische zorgen. Dat is de bevoegdheid van de zorgverstrekker.

Als de klant aan de voorwaarden voldoet, krijgt die een attest medische waarborg voor de aangevraagde periode. De klant:

  • krijgt een uitnodiging om dat attest op te halen. 
  • krijgt maandelijks een nieuw attest zo lang de medische nood er is. Dat doen we om de klant zo goed mogelijk te begeleiden en wijzigingen in het dossier op te volgen als de situatie van de klant verandert (bijvoorbeeld wijziging verblijfsstatuut).    

De klant betaalt zelf niets. Het sociaal centrum betaalt de factuur rechtstreeks aan de zorgverstrekker.

  1. Vul als zorgverstrekker het attest dringende medische hulp in. Alleen dit attest wordt aanvaard voor terugbetaling, andere formulieren worden niet geaccepteerd.
  2. Stuur het attest, het getuigschrift van verstrekte hulp én de factuur binnen de 30 dagen naar de financiële administratie:
  • Zorg ervoor dat de factuur apart wordt toegevoegd en niet in het attest is verwerkt.
  • Zorg ervoor dat de factuur volgende gegevens omvat. Zo moet er een duidelijke link zijn tussen het de factuur en het attest dringende medische hulp.
    • Naam arts
    • RIZIV-erkenningsnummer arts
    • Naam klant
    • Datum verzorging
    • Datum opmaak factuur
    • Handtekening arts / stempel
    • Nomenclatuurnummer met gevraagd bedrag per nomenclatuurnummer
    • Bankrekeningnummer en (gestructureerde mededeling)

Adres: Sociale Dienstverlening stad Antwerpen - financiële administratie, Grote Markt 1, 2000 Antwerpen.

Je klant heeft een dringende consultatie nodig?

De klant heeft een dringende consultatie nodig en kan niet wachten op de beslissing over het attest medische waarborg. In dit geval help je de klant eerst en stuur je die daarna naar sociaal centrum Plein. Let op! Deze procedure geldt alleen bij dringende medische consultaties. 

  1. Dokter contacteert sociaal centrum Plein.
  2. Sociaal centrum Plein zorgt voor een attest medische waarborg.
  3. Het attest medische waarborg is onmiddellijk beschikbaar en maximaal 10 dagen geldig. 
  4. Het attest medische waarborg wordt ofwel rechtstreeks aan de dokter of doorverwijzer meegegeven of aan de klant na het eerste gesprek.
  5. De klant moet dus binnen die 10 dagen naar de dokter gaan.
  6. De klant toont dit attest medische waarborg aan de dokter of apotheker.
  1. De klant meldt zich binnen de week na de dringende consultatie opnieuw aan voor het verlengen van het attest medische waarborg.
  2. Er volgt een sociaal onderzoek en beslissing na 30 dagen.
  3. Is de beslissing positief? Dan verlengen we het attest medische waarborg.

De klant betaalt zelf niets. Het sociaal centrum betaalt de factuur rechtstreeks aan de zorgverstrekker.

  1. Vul als zorgverstrekker het attest dringende medische hulp in. Alleen dit attest wordt aanvaard voor terugbetaling, andere formulieren worden niet geaccepteerd.
  2. Stuur het attest, het getuigschrift van verstrekte hulp én de factuur binnen de 30 dagen naar de financiële administratie:
  • Zorg ervoor dat de factuur apart wordt toegevoegd en niet in het attest is verwerkt.
  • Zorg ervoor dat de factuur volgende gegevens omvat. Zo moet er een duidelijke link zijn tussen het de factuur en het attest dringende medische hulp.
    • Naam arts
    • RIZIV-erkenningsnummer arts
    • Naam klant
    • Datum verzorging
    • Datum opmaak factuur
    • Handtekening arts / stempel
    • Nomenclatuurnummer met gevraagd bedrag per nomenclatuurnummer
    • Bankrekeningnummer en (gestructureerde mededeling)

Adres: Sociale Dienstverlening stad Antwerpen - financiële administratie, Grote Markt 1, 2000 Antwerpen.

Meer info

sociaal centrum Plein

Sociaal centrum Plein (Antwerpen)
sc.plein@antwerpen.be
Lamornièrestraat 137, 2018 Antwerpen

+32 3 292 83 30