De stad selecteerde opnieuw 7 innovaties in mode/design. Zij krijgen een financiële kickstart van max 50.000 euro
Stad Antwerpen lanceerde 1 juni opnieuw een oproep tot innovatie in de mode- of designsector. Tot 18 september konden ondernemers in de creatieve industrie - met focus op fashion en design - hun vernieuwende projecten indienen. Uit alle ingediende projecten werden 7 innovaties geselecteerd. Deze Antwerpse ondernemers krijgen een financiële kickstart van de stad om hun project versneld te realiseren. De innovaties zijn niet alleen een meerwaarde voor Antwerpen, ze tonen ook het aantrekkelijke ondernemingsklimaat van de stad.
7 nieuwe projecten die innoveren in mode en design
Van de 38 ingediende innovaties in mode en design werden er 12 geselecteerd. De ondernemers mochten hun project komen pitchen en na een vragenronde selecteerde een onafhankelijke jury uiteindelijk 7 projecten: 4 in de mode- en 3 in de designsector.
Een totaal budget van 300.000 euro is toegekend; elk project krijgt een ondersteuning van maximum 50.000 euro. De geselecteerde projecten zullen het Antwerpse mode- en creatieve ecosysteem mee versterken.
We stellen ze hier graag kort aan jullie voor.
OKRET | one-stop-shop om te schakelen naar circulaire economie
Sara Kovic en het okret-team willen modebedrijven helpen bij de ontwikkeling van een duurzame strategie. okret functioneert als een one-stop-shop voor modemerken die re-commerce willen implementeren in hun waardeketen; een digitaal platform dat op één plaats alles aanbiedt wat nodig is om circulaire business te integreren en cruciale data te verzamelen voor de duurzaamheidsrapportering. Dit project zal nieuwe software voor circulair productbeheer integreren met recommerce verkoopkanalen. Met deze infrastructuur kan okret modebedrijven helpen met nieuwe inzichten om op korte termijn take-back-systemen en resale-cascades te implementeren onder hun eigen merknaam.
Doel? Kleding via de consument terugbrengen bij modemerken om inzicht te verwerven in het consumentengedrag en de kwaliteit tijdens de gebruiksfase. Deze inzichten dragen bij tot slimmere ontwerp- en productkeuzes en zorgen voor een langere levensduur, hergebruik van kleding en optimale recycle-flow met lokale partners.
Sara Kovic | okret.be | +32 472 343 623 | sara.kovic@okret.be
NIGHTFALL | where fashion meets eros
NIGHTFALL is een nieuwe online webshop en digitaal platform dat zich op de tot op heden onbestaande kruising van mode en erotica richt. NIGHTFALL is opgericht door Filip Arickx (A.F. Vandevorst) en Eveline Rigouts (ex-L'Oréal) vanuit een passie voor schoonheid, mode- en designinnovatie én fascinatie voor eros als discipline. NIGHTFALL doorbreekt het dogma, stelt een nieuwe taal binnen de erotica voor en nodigt multi-disciplinaire artiesten uit om het genre heruit te vinden en naar een ongekend esthetisch niveau te tillen. Zo ontstaat een geheel nieuwe categorie erotische accessoires binnen de luxe en mode industrie. Het kloppend hart en de creatieve studio van NIGHTFALL zal opereren vanuit Antwerpen en samenwerken met Antwerpse ondernemers en internationaal gerenommeerde artiesten en designers.
Filip Arickx & Eveline Rigouts | nightfallworld.com | +32 470 229 559 | eveline@nightfallworld.com
CONTOUR LAB x SHAVATAR | fashion e-commerce verrijkt met doorgedreven AI personalisatie
Fashion e-commerce kent complexe uitdagingen. Modebedrijven worstelen online met lage conversiepercentages, minimale klantretentie en hoge retourpercentages. De concurrentie om aandacht van de online consument is groot.
Contour Lab en Shavatar werken samen om hun AI Styling & Sizing Advisor te lanceren; deze innovatie zorgt voor een inclusieve, persoonlijke online winkelervaring. Shoppende klanten worden op een unieke manier begeleid in het vinden van passende kleding én de juiste maat bij elk lichaamstype. De technologie is vernieuwend en biedt met image recognition en machine learning een antwoord op de stijgende vraag vanuit de modesector om een gecombineerde oplossing aan te bieden die de online gebruikerservaring nog persoonlijker maakt.
Geert Mertens, Christina Hadinoto en Ilias Mansouri | shavatar.me | +32 468 275 437 | geert@shavatar.me
MOODSENSE collection | SAM Sensory Clothing met geur en kleur voor welzijn en communicatie
SAM is een kledingmerk met sensory-friendly collecties voor volwassenen en kinderen die prikkelgevoelig zijn. Deze kledij wordt door hen ervaren als aangenaam dragen en ondersteunt daarmee hun welzijn.
Het MoodSense project verrijkt SAM’s inclusieve kledinglijn met geuren en kleuren en transformeert mode in een tool voor welzijn en communicatie. MoodSense voegt geur toe als een krachtig middel om stress te verminderen en emotionele veiligheid te bevorderen. Of Moodsense creëert subtiele kleurveranderingen in de kleding of de accessoires waardoor non-verbale communicatie mogelijk wordt. Niet alleen waardevol voor personen die niet-verbaal zijn maar voor iedereen die behoefte heeft aan een subtiele manier om zijn gevoelens of behoeftes uit te drukken.
An Luyten | samsensoryclothing.com | +32 475 373 700 | an.luyten@samsensoryclothing.com
Studio Type – Font Foundry | digitaal platform dat lettertypes (fonts) aanbiedt
Met deze steun zal letterontwerper Jo De Baerdemaeker studio type – font foundry ontwikkelen en oprichten. Het wordt de eerste Belgische online type foundry met actieve webshop waar originele kwalitatieve retail fonts en unieke custom-made font families met een Belgische connectie internationaal te koop worden aangeboden. Aanvullend wordt er informatie aangeboden over de verschillende custom letterprojecten, onderzoeken, soorten licenties en gebruikersvoorwaarden, én worden er activiteiten aangekondigd (zoals workshops, talks, type walks, en andere events) die studio type – font foundry organiseert, met referenties naar (inter)nationale partners.
Daarnaast wordt studio type – font foundry eveneens het eerste online platform waar creatieve ontwerpers & ondernemers uit het culturele, diverse Antwerpen en andere Belgische regio’s hun eigen letterontwerpen over de hele wereld te koop aanbieden.
Jo De Baerdemaeker | studiotype.be | +32 (0)478 073 968 | jo@studiotype.be
uBEE | moeiteloos vervoer met bagage van deur tot deur
Begin 2024 lanceert Studio Sunstone uBee; een elektrische of niet-elektrische bagagestep die binnen 3 seconden kan worden omgebouwd tot een trolley. De step/trolley biedt ergonomisch comfort om personen en goederen te vervoeren, is zeer wendbaar en compact om thuis of op complementaire vervoersmiddelen op te bergen.
Met de steun van de stad kan uBee inzetten op een duurzame strategie; lokale productie en assemblage. Van idee tot productie blijft uBee trouw aan het label “created in Antwerp”. Door deze lokale productie is er meer controle op kwaliteit en service en kan uBee flexibeler inspelen op designtrends.
Wouter de Beukelaar | ubee.be | +32 494 524 400 | wdb@sunstone-cs.com
STOCK | van vergeten borden naar verfijnd servies, (heruit)gevonden in Antwerpen
Gecreëerd uit vergeten borden. Lokaal en sociaal geproduceerd. Met een minimaal gebruik van nieuwe grondstoffen. Vergeten, gestockeerde serviezen opnieuw in gebruik brengen. Stock creëert kwalitatief, uniek en betaalbaar circulair servies. Door trends die voorbij zijn of het ontbreken van items worden serviezen vaak ruim voor het eind van hun technische levensduur van de hand gedaan. Via tweedehandswinkels vindt een klein deel van deze producten nog een weg naar een nieuwe gebruiker, maar het meeste servies wordt vroegtijdig afgedankt.
Sander en Charlotte "De stockruimtes van verschillende kringloopwinkels staan vol onverkochte, ongewenste stukken servies. We slaan de handen in elkaar met de lokale sociale economie om deze stuks te ontdoen van hun oude glazuur. Nadien brengen we een nieuwe hedendaagse kleur aan waardoor we borden, kommen of kopjes verschillend van vorm weer in mooie unieke sets samen kunnen brengen."
Sander de Clercq en Charlotte Van Hoecke | stockantwerpen.be | +32 470 805 686 | info@stockantwerpen.be
Al deze projecten worden in 2024 opgeleverd. De ondernemers krijgen naast financiële steun ook begeleiding van projectleiders Business en Innovatie die helpen bij matchmaking met derden.
Stad roept ondernemers op tot innovatie
In totaal riep de stad ondernemers in Antwerpen reeds 8 keer op om innovatieve projecten in te dienen. Overall dienden 380 kmo's een dossier in en kregen 49 ondernemers financiële ondersteuning om hun innovatie te realiseren.
Nieuwe oproep tot 15 januari 2024
Momenteel loopt er een nieuwe call. De stad roept op tot innovatie in de digitale, circulaire en in de gezondheidseconomie. Kmo's kunnen tot 100.000 euro steun krijgen om hun project versneld te realiseren.