Om het leven van bewoners en personeel van woonzorgcentra makkelijker te maken, ontwikkelde Antverpia, de onderneming van apothekersfamilie Van Genechten, een nieuw product. MEZZO zorgt ervoor dat medicatie per dag en per inname wordt verpakt. Om ook de stap naar de consumentenmarkt te zetten, volgde Geert Van Genechten een traject bij ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. En dat leverde heel wat inzichten op.
“Vader gaf het ons mee met de paplepel: om vooruit te geraken in het leven moet je durven innoveren. Als stichter van apotheek Antverpia was hij in zijn tijd de concurrentie niet met enkele stappen, maar met hele straatlengtes voor. Als eerste apotheker zag hij dat samenwerken en krachtenbundeling noodzakelijk was om te blijven voortbestaan. Vandaag zijn we heel trots dat we negen fysieke apotheken hebben, de derde grootste online apotheek en een farmaceutische groothandel voor mens en dier. We zitten niet stil (glimlacht). Een van onze belangrijkste innovaties is het aanbieden van op maat samengestelde medicatie in woonzorgcentra. Wij verpakken wat de patiënt nodig heeft: een halve pil van dit, een kwartje van dat, een hele pil van iets anders… Met deze klantgerichte aanpak ontzorgen we zowel patiënten als personeel. Zoals de naam van ons product het zegt: Mezzo, ‘Medicatie Zonder Zorgen.’ Vorig jaar waren we klaar voor de volgende stap: dit product ook op de consumentenmarkt aanbieden. Want we zijn ervan overtuigd zijn dat we op die manier betere zorg aanbieden en tegelijk overschotten van geneesmiddelen verminderen. Maar we stonden wel voor een obstakel: hoe moesten we dit in hemelsnaam op de markt te brengen? We moesten op zoek naar iemand die ons kon helpen.”
BIO |
---|
Geert Van Genechten
|
53 jaar |
Werkt sinds 1994 voor het familiebedrijf, opgericht door zijn ouders
|
Leidt de zaak samen met zijn broer en twee zussen (allemaal apothekers-ondernemers)
|
Motto: “To keep your balance, you must keep moving.”
|
Is gepassioneerd golfer, want net als ondernemen is golfen vooral analyseren
|
“Via via kwamen we uit bij een traject van ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. In het begin was ik wat sceptisch, want wat zouden mensen uit de creatieve sector ons kunnen leren? Maar heel snel werd de meerwaarde duidelijk. Na onze pitch deden maar liefst zeven creatieve bureaus een voorstel voor ons ‘probleem’. Allemaal hadden ze professionele methodieken, een gestructureerde aanpak en heldere voorstellen. Mijn clichébeeld van creatieve mensen werd plotsklaps bijgesteld. Uiteindelijk hebben we gekozen om het traject verder te zetten met Studio Dott. Zij zagen heel snel de essentie van ons verhaal en hadden ook al ervaring in onze sector.”
“In het begin was ik sceptisch, maar al snel zijn mijn ogen opengegaan.”
“Fantastisch. Mijn ogen zijn opengegaan (glimlacht). Via tal van uiteenlopende sessies kwamen we uit bij verschillende pistes om ons product in de markt te zetten: vanuit de woonzorgcentra ons verhaal lanceren, het Wit-Gele Kruis betrekken of een samenwerking opzetten met huisartsen… Maar in plaats van snelsnel één piste verder uit te werken, zetten we eerst een stapje terug. En toen zagen we plots dat we eerst een digitaal platform nodig hadden dat extern toegankelijk is. Dat was een geweldig inzicht waar we op ons eentje nooit toe gekomen zouden zijn. Door de verschillende coronagolven hebben we de tijd nog niet gevonden om dit platform te ontwikkelen, maar dit najaar starten we ermee.”
“Dat was een geweldig inzicht, waar we op ons eentje nooit toe gekomen zouden zijn.”
“Het was een bijzonder leerrijke ervaring. Het ging er heel gestructureerd en afgelijnd aan toe en er is op korte tijd heel veel gebeurd. Ook de uitwisseling met andere projecten en andere bedrijven vond ik erg waardevol. We zijn er nog niet met ons project, maar weet je wat ik heel waardevol vind? We weten waaróm we er nog niet zijn. We tasten niet meer in het duister, integendeel, het traject heeft ons een heel helder inzicht gegeven: we hebben een digitaal platform nodig. En dankzij dat inzicht kunnen we nu heel gefocust verdere stappen zetten.”
“Om vooruit te geraken in het leven, moet je innoveren.”
“Innovatie zit in onze genen. Daarom ben ik ook zo graag ondernemer. We blijven nadenken over toekomstige stappen, want stilstaan is achteruitgaan. Het is onze gezamenlijke droom om de farmaceutische zorg nog verder te ontwikkelen. Tijdens de hele pandemie hebben we bewezen dat apothekers hun plaats hebben in de eerstelijnszorg. Als je weet dat één op drie huisartsen eraan denkt om te stoppen, dan denk ik dat apothekers een nog grotere rol kunnen opnemen in het leven van de mensen, op het gebied van advies, preventie en digitalisering. Daar willen wij voluit voor gaan.”
Heb jij net als Geert een innovatief idee met je onderneming? Schrijf je in voor een innovatietraject bij ANTWERP. POWERED BY CREATIVES.