Contacteer stad Antwerpen

“Onze innovatie? Een baanbrekend platform uitbouwen op het kruispunt van mode en erotica.”

Eveline Rigouts - Nighfall

In het stijlvolle kantoor van NIGHTFALL weet je niet waar eerst te kijken. Er is het fenomenale uitzicht op de levendige Marnixplaats, oude Playboys sieren de vensterbank, en er zijn natuurlijk de elegante sekstoys die in hun prachtige verpakking (heuse boeken!) liggen te blinken op de tafel voor ons. Dit is de plek waar Eveline Rigouts en Filip Arickx een nieuwe standaard zetten voor erotiek. Eveline vertelt ons het verhaal.

Where fashion meets eros’, is de baseline van NIGHTFALL, een online webshop en digitaal platform op het kruispunt van mode en erotica. NIGHTFALL is opgericht door Filip Arickx (A.F. Vandevorst) en Eveline Rigouts (ex-L'Oréal) vanuit een passie voor schoonheid, mode- en designinnovatie én fascinatie voor eros als discipline. NIGHTFALL nodigt multidisciplinaire artiesten uit om het genre van erotica heruit te vinden. Zo ontstaat een geheel nieuwe categorie erotische accessoires binnen de luxe- en mode-industrie. Het kloppend hart en de creatieve studio van NIGHTFALL opereert vanuit Antwerpen en werkt samen met Antwerpse ondernemers en internationaal gerenommeerde artiesten en designers.
Dag Eveline, hoe is Nightfall begonnen?

“Alles is begonnen bij Filip en zijn visie om erotiek weg te halen uit de vulgariteit en de marginaliteit en het te verbinden met schoonheid en design. Filip is toys beginnen ontwerpen zoals hij dat vroeger deed met een modecollectie, vanuit een esthetische ervaring. Twee jaar geleden zijn we samen NIGHTFALL opgestart, als CEO doe ik de businessinvulling.“  

Kan je meer vertellen over wat NIGHTFALL zo innovatief maakt?

“Eerst is er de vernieuwing die we brengen in deze industrie. Vandaag moeten mensen als ze een toy willen kopen naar een dubieuze winkel of website. Waarom kan je dat niet kopen in zaken die bijvoorbeeld mode-accessoires verkopen? Veel designer labels bieden zonnebrillen, cosmetica en homewear aan. Wij vinden dat sekstoys daar perfect bij passen, als luxueuze erotische producten. In de toekomst moet je op de Champs Elysées en op Fifth Avenue ook een toy kunnen kopen en er trots mee naar buiten stappen. Trouwens, onze toys zijn bedoeld om als koppel te gebruiken. Elkaar plezier gunnen en dat plezier bespreekbaar maken, dat willen we bereiken.”

Eveline Rigouts - Nightfall
Bio
Naam
Eveline Rigouts
Functie
CEO en co-founder Nightfall
Leeftijd
37 jaar
Gepassioneerd door
pilates, ik hou ervan zo mijn dag te beginnen
Ambitie
de perceptie rond erotiek veranderen
Wat maakt je hoofd leeg
wandelen in de natuur is ideaal om problemen op te lossen of inspiratie op te doen. Werkt altijd!
Naar welke ondernemer kijk je op?
Betony Vernon, zij is al 30 jaar pioneer en voorvechter van seksuele emancipatie en ieders recht op plezier.
Deze podcasts kan ik andere ondernemers anraden
How I built this (gesprekken met ondernemers en founders) en The Most (van Dominique Nzeyimana)
Motto
’If you want something you've never had, you must do something you’ve never done.' (een quote die Filip vaak meegeeft)
Zijn jullie toys ook innovatief?

“Zeker, we hebben bijzonder veel tijd en energie gestoken in de productontwikkeling. We werken hoofdzakelijk met borosilicaatglas. Wist je dat de eerste sekstoys ook van glas werden gemaakt? Daarna pas kwamen plastic en siliconen, als goedkopere varianten. Glas is een heel mooi en nobel materiaal dat uitermate hygiënisch en gemakkelijk te onderhouden is. Het heeft de juiste dichtheid en ligt goed in de hand. Glas geeft heel andere en subtielere vibraties dan andere materialen. We kregen er al heel goede reacties op. Maar in een toy zit ook een motor, een circuit board en een batterij. Het moet waterbestendig en stevig zijn én er luxueus uitzien. Al onze toys laten we ook uitvoerig testen en inspecteren op gebruiksveiligheid. Het is een lang traject geweest om dat allemaal goed te krijgen. We zijn trots op het resultaat: de toys zien er prachtig uit én ze zijn technologisch geavanceerd.”

Jullie hebben financiële steun van de stad gekregen. Waarvoor hebben jullie dat gebruikt?

“Het heeft ons geholpen bij de productontwikkeling. We zijn heel blij met die ondersteuning. Naast onze investeerders was de stad de eerste die uitdrukkelijk vertrouwen had in ons project. Het is bewonderenswaardig dat een overheid zo’n gewaagde stap durft te zetten. Het sterkt ons in onze overtuiging dat de stad het hedendaagse en vernieuwende karakter van NIGHTFALL erkent.”

Waar staan jullie nu?

“Je kan onze toys kopen via onze webshop. Momenteel is onze verkoop hoofdzakelijk Belgisch. De volgende stap is internationaler gaan. Hoe we dat aanpakken? We gaan op zoek naar partnerships. Filip is de ontwerper van onze producten, maar je moet hem ook zien als curator: iemand die andere designers uitnodigt om nieuwe uitvoeringen te maken. Kijk, we hebben een koffer waar onze producten in passen. Met die koffer gaan we op pad, bijvoorbeeld naar de Paris Fashion Week en Milan Design Week. We knopen gesprekken aan met mensen en bedrijven waarvan we vermoeden dat ze een connectie hebben met onze visie. Zo willen we groeien.”

Wat doen jullie nog om de producten tot bij de juiste doelgroep te krijgen?  

“We zetten sterk in op PR en dat werpt zijn vruchten af. In D-La Repubblica, de fashion bijlage van de invloedrijke Italiaanse krant, schittert een van onze toys naast juwelen en accessoires van Louis Vuitton, Bulgari en Chanel. We hebben ook een aanvraag gekregen van het Musée des Arts Décoratifs in Parijs om deel uit te maken van hun volgende expo. De bal is aan het rollen en de reacties zijn heel positief. Veel mensen zijn blij dat we erotiek in een nieuw daglicht zetten. Verder zullen we onze producten in de toekomst aanbieden op disruptieve locaties zodat ze een meer toegankelijk karakter krijgen. We willen ook meer gaan inzetten op collaboraties en partnerships.”

Zijn er ook hindernissen geweest?

“Zeker. Meta beschouwt sekstoys als een illegaal product waar geen reclame voor gemaakt mag worden. Dat betekent dat we geen betaalde advertenties kunnen doen via Instagram en Facebook, wat een enorme hindernis is. Daarom gaan we ook inzetten op retail en het luxury travel segment. Een ambassadeursprogramma wil ik ook graag uitwerken.”

Als ik zie met wie jullie samenwerken om van Nightfall een succes te maken dan kan ik maar één conclusie trekken: dit is een echt Antwerps product.

“Creatief werkte al heel wat Antwerps talent mee aan Nightfall - onder anderen Bjorn Tagemose, Inge Grognard/Ronald Stoops en An Vandevorst natuurlijk (partner van Filip). We laten ons ook bijstaan door Antwerpse bureau's als The Dot Society voor digitale communicatie, Mr Henry voor webshopontwikkeling en Jelle Jespers voor grafisch design. In Antwerpen is er heel veel creatief talent aanwezig, het zou gek zijn om daar geen gebruik van te maken. Daarnaast hebben veel Antwerpse creatieve bedrijven iets avant-garde, rebels en eigenwijs, net zoals de Antwerpse mode. En dat past perfect bij ons.”

Wat zijn de ambities op lange termijn? 

“We dromen van een internationaal platform voor nieuwe erotiek. Waar muziek, film, mode en design samenkomen om het publiek een nieuwe blik op erotiek te geven. Onze reis is nog maar net begonnen, maar we zijn klaar om de wereld te veroveren.”     

 

Veel succes!