"Onze innovatie? Elektrische auto's opladen waar ze geparkeerd staan."
Eigenaars van elektrische wagens – zeker zij die thuis geen laadpaal kunnen installeren – worden dagelijks geconfronteerd met hetzelfde probleem: beschikbare laadpalen zijn lastig te vinden. UZE biedt hiervoor een innovatieve oplossing: een dienst die de laadpaal naar je wagen brengt. Een revolutionair idee, maar niet eenvoudig om te realiseren. We spraken met medeoprichter Kris Verdonck over het boeiende parcours van UZE.
De Antwerpse start-up UZE heeft een innovatieve, mobiele snellaadservice ontwikkeld voor elektrische voertuigen in de stad. Door met een fiets een ‘fast charger’ tot aan de wagen te brengen, wordt elke parkeerplek een potentiële laadplek. UZE is al actief in de markt voor deelwagens en pechverhelping en breidt binnenkort uit naar particuliere klanten. Via de UZE-app, mede mogelijk gemaakt door financiële steun van stad Antwerpen, kunnen bestuurders eenvoudig én vanop afstand een mobiele laadbeurt aanvragen.
Dag Kris, kan je vertellen hoe UZE is ontstaan?
“Het idee startte bij medeoprichter Dieter Schotte. Hij had moeite met het opladen van zijn hybride wagen in Antwerpen-Noord, de buurt waar hij toen woonde. Als productontwikkelaar ging hij op zoek naar oplossingen om elektrische wagens te laden in een stedelijke omgeving. Zijn idee was om de laadpaal naar de wagens te brengen. Later kwam ik erbij en na diverse experimenten en aanpassingen kwamen we uit bij ‘laden als een dienst’.”
Wat omvat die dienst?
“Ik heb zelf een elektrische wagen en mijn grootste probleem is niet het opladen aan een laadpaal, maar het vinden van een parkeerplek erna. Dankzij onze oplossing kan je wagen gewoon blijven staan en bieden we een dienst die gemak oplevert: geen zorgen meer over parkeren.”
Waar staan jullie nu?
“We staan op het punt om onze dienst te lanceren voor eindgebruikers in Antwerpen. Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad, omdat het verkeersreglement in Antwerpen moest worden aangepast en we een vergunning moesten krijgen. Je mag immers niet zomaar naast auto’s gaan staan om die op te laden.”
Bio | |
---|---|
Naam | Kris Verdonck |
Functietitel | Co-founder en CEO |
Leeftijd | 45 jaar |
Passie | Sporten in de bergen: in de winter skiën en in de zomer wielrennen |
Ambitie | Uitgroeien tot een stabiele en duurzame werkgever, waar mensen met plezier werken aan de vergroening van onze wereld. |
Naar welke ondernemer kijk je op? | Ik pik veel op van tal van mensen, maar volg wel mijn eigen weg. |
Dit boek of deze podcast kan ik andere ondernemers aanraden | In The Diary of the CEO delen ondernemers persoonlijke en professionele verhalen. Met mijn kinderen luister ik graag naar Nerdland. |
Maar jullie hebben de oplossing wel al getest?
“Ja, we hebben een tijdlang de elektrische deelwagens van Green Mobility opgeladen, maar helaas stopten zij afgelopen februari met hun activiteiten in Antwerpen, en daarmee eindigde ook onze samenwerking. Nu zijn we bezig een samenwerking op te zetten met het Ziekenhuis aan de Stroom (ZAS). We onderzoeken hoe we hun artsen kunnen ondersteunen bij het opladen van hun auto’s, aangezien zij hun wagen niet even kunnen verplaatsen als ze bijvoorbeeld midden in een operatie zitten.”
Wat heeft stad Antwerpen voor UZE betekend?
“Heel veel. De stad heeft ons geholpen om een pilootproject te starten en heeft een risico genomen door ons idee te ondersteunen, ondanks het gebrek aan bestaande regelgeving. Alle hulpdiensten waren betrokken bij ons pilootproject en de stad werkte met ons aan een reglement. Dit maakte indruk op instanties in Londen, waar we sinds kort ook actief zijn.”
Waarom is de stad meegegaan in jullie verhaal?
“Er zijn veel redenen. De stad wil wel laadinfrastructuur, maar wil de publieke ruimte niet volbouwen met vaste laadpalen. Elke laadpaal neemt ruimte in beslag die twintig jaar lang niet voor iets anders kan gebruikt worden. Daarnaast helpt onze oplossing zoekverkeer te verminderen, omdat auto’s niet meer verplaatst moeten worden na het opladen. En de stad krijgt ook inzage in heel wat data, zoals waar onze dienst gebruikt wordt en hoelang onze mobiele toestellen blijven staan. Zo zitten ze mee aan de knoppen van UZE.”
Jullie hebben via een innovatie-call ook financiële steun gekregen van de stad?
“Ja, daarmee hebben we onze app ontwikkeld waarmee Antwerpenaren een laadbeurt kunnen bestellen. Voor de klant werkt dit heel eenvoudig, maar er kwam veel bij kijken: integratie met elektrische wagens, routing, een operatorsysteem… We hebben ervoor gekozen alles zelf te ontwikkelen om die kennis in eigen huis te houden.”
Je sprak al over een lancering in Londen. Hoever staan jullie daar?
“Sinds 4 november werken we samen met Zipcar, onderdeel van Avis, het grootste car-sharing bedrijf ter wereld. Als Antwerpse start-up zijn we volop aan het internationaliseren en moeten we ons nu op grotere schaal bewijzen. In steden als Hamburg, Berlijn, Barcelona en Oslo hebben we ook al zaadjes geplant. De succesvolle pilot in Antwerpen was essentieel om onze oplossing in Londen te kunnen verkopen. Dus ja, we zijn erg tevreden met de samenwerking.”
Hoe zie je de toekomst?
“UZE is een deel van de oplossing voor de laadproblematiek, maar niet de enige. Wij willen graag een stuk van de grote puzzel zijn. Mensen kunnen kiezen voor een vaste laadpaal of voor UZE als dat hen uitkomt. Als we straks in meerdere steden actief zijn, kunnen mensen zorgeloos naar Brussel of Luik rijden, wetende dat ze kunnen opladen. Dat is nu zeker niet het geval. Vergelijk het met afhaalmaaltijden: ook al heb je supermarkten en restaurants in de buurt, soms wil je gewoon genieten van gemak, en dat bieden wij aan.”