Op de vierde verdieping van de Antwerpse innovatiehub The Beacon aan de Sint-Pietersvliet huizen de deelnemers van Start It, het acceleratieprogramma dat ondernemers helpt bij het uitbouwen van hun businessconcept. Een van de deelnemers van de fashion group 2023 was An Luyten van SAM Sensory & More, een lijn van kleding en accessoires voor prikkelgevoelige personen. An ontvangt ons met open armen én toont ons enthousiast de producten die ze met steun van stad Antwerpen kon ontwikkelen.
SAM Sensory & More [nu Blusss] ontwerpt en produceert kleding en accessoires voor prikkelgevoelige kinderen en volwassenen. Deze producten helpen om zowel overprikkeling als onderprikkeling te voorkomen. Het innovatieve aan SAM is dat ze stijlvolle oplossingen creëren waarmee ze een brug slaan tussen fashion en health. Dankzij financiële steun van stad Antwerpen hebben ze twee nieuwe producten ontwikkeld, waarbij geuren en kleuren helpen bij het omgaan met prikkels. Daarnaast biedt kleur een subtiele manier om gevoelens en behoeften uit te drukken.
Dag An, hoe is SAM Sensory & More ontstaan?
“Het is begonnen bij mijn eigen ervaringen met mijn prikkelgevoelig kind. Ik zocht naar oplossingen om zijn prikkels beter te reguleren, maar vond weinig stijlvols op de markt. Die leemte wilde ik opvullen met een lijn van kleding en accessoires die zowel over- als onderprikkeling kunnen helpen voorkomen. Bijvoorbeeld, als iemand constant met zijn been wiebelt, kan dat een teken zijn van onderprikkeling. Onze producten bieden manieren om prikkels te reguleren door wrijven, verzwaring, kauwen, geur en sensory play.”
Met steun van stad Antwerpen heb je twee innovaties ontwikkeld onder de naam Moodsense. Kan je daar iets meer over vertellen?
“Klopt! We hebben nu producten die met geur werken, omdat geur een directe invloed heeft op onze hersenen. Een vertrouwde geur kan meteen een gevoel van rust en veiligheid oproepen. Onze nieuwe en superzachte sjaal bevat een onopvallend paneel dat natuurlijke essentiële oliën vrijgeeft wanneer je erover wrijft, wat stress of angst kan verminderen. Het tweede product is gericht op kinderen: een ‘sensory play’-item. Wanneer ze hun hand op hun mouw leggen, wordt door warmte een gekleurde print zichtbaar. Naast het rustgevend sensorisch spel kan dit ook gebruikt worden om subtiele signalen te geven, zoals een leerkracht laten weten dat ze extra uitleg nodig hebben bij een oefening.”
| Bio | |
|---|---|
Naam | An Luyten |
Functie | Founder SAM Sensory & More. |
Leeftijd | 44 jaar |
Passie | Creativiteit en esthetiek |
Ambitie | Met onze stijlvolle oplossingen een verschil maken voor zoveel mogelijk prikkelgevoelige mensen. |
Wat maakt je hoofd leeg? | Sport, meditatie en ademhalings- en stretchoefeningen helpen me als hoogsensitief persoon enorm. |
Dit boek raad ik andere ondernemers aan | Miracle Morning van Hal Elrod gaat over hoe een ochtendroutine je kan helpen om je dag blijgezind en productief te beginnen. |
Je hebt een co-creatieproces gebruikt voor deze producten. Waarom koos je daarvoor?
“We wilden de zekerheid dat we echt nuttige producten aan het ontwikkelen waren. Daarom hebben we mensen samengebracht en gevraagd naar hun ervaringen met stress en welke geuren hen rust gaven. Lavendel kwam als favoriet naar voren. De sjaal heeft een afneembaar paneel, zodat we in de toekomst ook andere geuren kunnen aanbieden. Voor de ‘sensory play’-producten hebben we samen met kinderen getest, en daardoor besloten om een geheim zakje toe te voegen waar ouders bijvoorbeeld een foto of briefje in kunnen stoppen, wat ook helpt om rust te vinden.”
Was het een uitdaging om deze producten te ontwikkelen?
“Het is best een intensief traject geweest. Ik heb op minstens tien verschillende momenten gedacht dat het niet ging lukken (lacht). Met de stof voor de sensory play hadden we pas op de laatste labodag een doorbraak. Het was een kwestie van doorzetten.”
Waar sta je nu met de nieuwe producten?
“We zijn klaar om te lanceren! Alles is geproduceerd en klaar voor verkoop. Onlangs ging ik naar de beurs REHACARE in Düsseldorf en daar waren de reacties alvast heel positief. Goed om te weten is dat onze producten zich niet alleen op neurodiverse mensen richten, iedereen kan baat hebben bij minder prikkels. Stel je voor dat het dragen van een verzwaarde sjaal ervoor zorgt dat je stress op kantoor vermindert en je ‘s avonds geen hoofdpijn meer hebt?”
Speelt samenwerking een grote rol bij jullie?
“Zeker. Dankzij het Antwerpse Okret kunnen we sommige van onze producten maken met stoffen die anders zouden worden weggegooid. Start-it heeft ons ook enorm geholpen door ons te verbinden met een waardevol netwerk.”
Is er iets waar de stad, of een andere partij, nog mee zou kunnen helpen?
“Spread the word! Het is zo moeilijk om visibiliteit en naamsbekendheid te verwerven als je geen groot marketingbudget hebt. We hebben best al wat internationale contacten, maar we willen nog veel harder groeien. Een deelname aan Supernova of een ander evenement zou heel welkom zijn. En we staan zeker ook open voor collabs met ontwerpers of grote modebedrijven.”
Tot slot, je bent zelf hoogsensitief. Helpt je dat in deze job?
“Absoluut. Het heeft me gebracht waar ik nu ben. Mijn eigen hoogsensitiviteit helpt me beter te begrijpen wat neurodiverse personen nodig hebben. En ik wil laten zien dat hoogsensitieve personen ook kunnen ondernemen en innoveren.”
Veel succes met de lancering!