Elliot & Ostrich, trotse drager van het Antwerp’s Most Brilliant-label, is het juwelenmerk van de ondernemende vrouwen Jennifer Elliot en Sylvie Arts. In hun bijzondere ruimte 'The Nest' bieden ze een unieke, persoonlijke beleving aan klanten die de tijd willen nemen om een juweel te kiezen dat bij hen past. Elliot & Ostrich is ambitieus en wil groeien, zonder de unieke klantbeleving te verliezen. Daarom stapten ze in een innovatietraject van stad Antwerpen. In samenwerking met Verhaert | Masters in Innovation ontwikkelden ze een 2D-simulator, zodat ze hun klanten, die steeds vaker uit het buitenland komen, nog beter bijstaan.
The Nest, in hartje Antwerpen, ademt warmte en verfijning. Van de zachte, witte tapijten tot het stijlvolle meubilair en het kopje koffie dat Sylvie (36) ons aanbiedt: alles is met zorg uitgekozen.
“Ja, hè? We zijn er ook heel tevreden mee. Als high-end juwelenmerk willen we onze klanten een totaalervaring bieden. Onze stukken worden met de hand gemaakt en zijn van hoge kwaliteit. Aan de ene kant bieden we een tijdloze collectie, aan de andere kant voegen we een persoonlijk verhaal van de klant toe aan elk juweel. Onze missie is om mensen hun levensverhaal te laten vertellen via juwelen. Daar werken we elke dag met veel passie aan. We werken enkel op afspraak, zodat we onze volle aandacht kunnen geven aan wie langskomt. En dat werkt: onze conversieratio ligt rond de 80%. Uit elke ontmoeting groeit een relatie.”
“Klopt. We zijn ambitieus en willen duurzaam groeien. Niet door zomaar een webshop te openen, want dan verliezen we het persoonlijke contact dat ons zo typeert. We zochten lang naar een manier om op te schalen zonder ons DNA te verliezen. Elk juweel dat we ontwerpen kent honderden mogelijkheden. Daarom gingen we binnen de context van de innovatietrajecten ‘diamant en juwelen’ van stad Antwerpen in zee met Verhaert | Masters in Innovation. Samen onderzochten we hoe we die complexiteit kunnen visualiseren.”
“Eerst onderzochten we de mogelijkheden van AI. Een aantal tools boden veel potentieel, maar bleken nog te wisselvallig voor directe inzet in verkoopgesprekken – zelfs met goede prompts. In een tweede fase ontwikkelden we een 2D-configurator waarin we alle edelstenen, diamanten en bestaande foto’s integreerden. Zo kunnen we kleurcombinaties en patronen visualiseren, en onze klanten optimaal begeleiden en inspireren. Die tool is nu klaar om te lanceren.”
“Hij helpt ons om visuals te creëren voor de website en zorgt ervoor dat we geen onnodige stock moeten aanleggen. Klanten kunnen alles zien zonder dat we extra stuks moeten produceren. We kunnen ook sneller converteren, en kunnen zo vanop afstand onze klanten tonen welke personalisatiemogelijkheden er zijn. Pas als de klant helemaal akkoord is, starten we de productie.”
“We zitten in de finalisatiefase. We werken aan een nieuwe website en zullen die gelijktijdig met de tool lanceren.”
“Heel goed. Omdat ik zelf uit de corporate wereld kom, voelde het vertrouwd om met professionals samen te werken. Ze dachten echt met ons mee, op maat van onze mogelijkheden en investeringsruimte. Ze haalden ons uit onze vertrouwde bubbel en brachten inspiratie uit andere sectoren mee. Dat werkte enorm verfrissend.”
Gepassioneerd door: Andere mensen helpen floreren | Hoe maak je je hoofd leeg: Ik ben lid van de 5 AM-club: ik sta elke ochtend om vijf uur op, nog voor het huis ontwaakt, om te sporten, mediteren en journallen, of iets bij te leren | Aanrader voor ondernemers: De biografie van Charles Munger, de rechterhand van Warren Buffet, leert je hoe je betere beslissingen kan nemen in je bedrijf | Deze personen zorgen voor inspiratie: Mijn ouders én mijn broer zijn ondernemende mensen. Dat heeft me het vertrouwen gegeven om ook zelf de stap te wagen.
“We willen het concept van onze totaalbeleving - The Nest - internationaal uitrollen, op strategische locaties. Maar daarnaast willen we ook digitaal onze aanwezigheid laten groeien. Wel zonder dat we ons DNA verliezen en dat is nog een grote noot die we moeten kraken. De simulator is alvast een goede eerste stap. In combinatie met een performante website en andere slimme tools willen we ook een sterk klantenprofiel uitbouwen. Klanten moeten hun collectie of wishlist (hun ultieme stack) visueel kunnen delen met hun partner of familie, en we willen tonen welke stukken bij hun bestaande juwelen passen. Zo bouwen we samen met hen aan een unieke collectie, een collectie die tijdloos is en hun persoonlijk verhaal vertelt, en die ook kan doorgegeven worden aan de volgende generatie.”
“Dat begeleiding een enorme meerwaarde is. In het begin dacht ik: fake it till you make it. Maar als start-up moet je alles tegelijk doen: HR, finance, marketing, sales… Het is net sterk om open te zijn over je sterktes én je zwaktes, en je te laten begeleiden. Sparren met andere ondernemers is ontzettend waardevol. Gelukkig zijn er in België heel wat organisaties die dat stimuleren, zoals Voka, Flanders DC en stad Antwerpen.”
“Er zijn absoluut uitdagingen, maar dit blijft een prachtige sector, met een rijke geschiedenis en zoveel gepassioneerde mensen. Kijk, ik krijg er kippenvel van als ik erover spreek (toont haar arm). Als sector moeten we nu vooral wendbaarheid tonen en goed luisteren naar de markt. De combinatie met mode is volgens mij een grote troef – zeker hier in Antwerpen.”