Contacteer stad Antwerpen

"Onze innovatie? Wij brengen volledige transparantie in de toeleveringsketen van diamant."

Frederik Degryse

De traceerbaarheid van diamanten wordt steeds belangrijker. Met de steun van stad Antwerpen heeft iTraceiT een oplossing ontwikkeld die transparantie garandeert in de hele toeleveringsketen, zelfs in de meest afgelegen en kleinschalige mijnen ter wereld. En het voordeel van deze vernieuwende tool? Het is een oplossing die iedereen ten goede komt. We spraken met Frederik Degryse in een van de diamantbeurzen te Antwerpen, de stad die erover waakt het meest betrouwbare diamantcentrum ter wereld te zijn.

Stel ons iTraceiT even voor.

"iTraceiT garandeert traceerbaarheid in verschillende sectoren, waaronder de diamantindustrie. Drieënhalf jaar geleden ben hier ik gestart nadat ik zowel voor een diamantbedrijf als voor een technologiebedrijf had gewerkt. Onze focus op traceerbaarheid is begonnen toen verschillende horlogemerken ons benaderden op zoek naar meer transparantie in de toeleveringsketen van diamanten. Dat leidde ertoe dat we ons platform in 2020 ontwikkelden en een jaar later lanceerden. Sindsdien zijn we de snelst groeiende traceerbaarheidsoplossing in de sector. Vandaag werken we met producenten in Angola, Lesotho, Canada en Zuid-Afrika."

Waarom hebben jullie deelgenomen aan het innovatieprogramma van stad Antwerpen?

"Eerst en vooral even zeggen: we zijn erg dankbaar voor de innovatiesteun die we kregen van de stad. We dienden een aanvraag in omdat we merkten dat het ingewikkeld was om kleinschalige mijnwerkers te betrekken in het traceerbaarheidsverhaal. Ik heb het over mensen die in rivieren naar diamanten zoeken of ze ambachtelijk uitgraven. Dat zijn er veel, vooral in Afrika. Deze mijnwerkers werken vaak in afgelegen gebieden, ver van digitale infrastructuur. Meestal verkopen ze hun vondsten aan een zogenaamde ‘compteur’, die de stenen verzamelt en doorverkoopt aan producenten of rechtstreeks op de markt brengt. Maar deze kleine mijnwerkers spelen een cruciale rol in de reis van de diamant die uiteindelijk bij de consument terechtkomt, en we wilden ervoor zorgen dat zij deel uitmaken van het verhaal."

Wat voor oplossing hebben jullie ontwikkeld?

"We wilden een tool maken die werkt in gebieden met weinig of geen internetverbinding, vooral ondergronds, en die gebruikt kan worden door mensen die niet kunnen lezen of schrijven of digitale interfaces kunnen gebruiken. Samen met Verhaert | Masters in Innovation en stad Antwerpen ontwierpen we een gebruiksvriendelijk wireframe met een eenvoudig, stapsgewijs proces op basis van pictogrammen. Het werkt offline en slaat gegevens lokaal op, waarna ze automatisch worden geüpload naar de cloud zodra er een internetverbinding beschikbaar is."

Waarom is traceerbaarheid zo belangrijk?

"Diamanten zijn zeer waardevol. Met traceerbaarheid kan een eerlijk deel van de winst terugvloeien naar de persoon die de steen heeft ontdekt. Dankzij ons platform kunnen we onze klanten, meestal juweliers en detailhandelaars, een transparant overzicht bieden van het volledige diamanttraject, van mijn tot afgewerkt product. Laten we ook niet vergeten dat we hier in Antwerpen zitten, het meest betrouwbare diamantcentrum ter wereld. Als een juwelier of merk diamanten uit Antwerpen betrekt, kunnen ze vertrouwen op de informatie over de oorsprong. Traceerbaarheid wordt ook een belangrijk onderdeel van de duurzaamheidsrapportering, vooral onder de Europese wetgeving. Het gaat niet alleen meer om ethiek; het gaat ook over compliance."

Je werkte samen met Verhaert | Masters in Innovation?

"Een uitstekende samenwerking. Ze brachten een schat aan ervaring en innovatie-expertise mee, wat ons veel tijd heeft bespaard. We begonnen met het identificeren van de belangrijkste uitdagingen: analfabetisme, technologisch analfabetisme en ontoereikende connectiviteit. Van daaruit hebben we een oplossing ontwikkeld die alle drie de problemen aanpakt. Geolocatie bleek een cruciaal element te zijn bij het verifiëren waar de diamanten vandaan kwamen."

Zit er ook een marketingaspect aan dit verhaal?

"Absoluut. Weten wie de steen heeft gevonden is een enorme meerwaarde voor juweliers en merken. Het kopen van een sieraad is een emotionele aankoop. Als een klant weet dat de mijnwerker een eerlijk loon heeft gekregen, wordt die feelgood factor deel van het verhaal over het product."

Een laatste vraag: is traceerbaarheid ook zo belangrijk in andere sectoren?

"Uiteraard. Veel industrieën staan onder vergelijkbare druk. In Dubai werden we bijvoorbeeld gevraagd om bloedtransporten over de hele wereld te traceren. In een vruchtbaarheidskliniek in het Midden-Oosten wilden ze traceerbaarheid voor elke stap in het behandelproces. We hebben besloten ons niet op deze mogelijkheden te richten, maar ons te blijven richten op luxe artikelen, edelmetalen en kritieke mineralen.

Voor onze partners is het essentieel dat we een Belgisch en Europees bedrijf zijn, omdat dit ervoor zorgt dat we voldoen aan de strenge EU-regelgeving. Dat helpt hen dan weer om internationale investeerders aan te trekken. Het werkt als een kwaliteitslabel. En met Antwerpen's reputatie van transparantie en innovatie heeft de stad een belangrijke rol te spelen in deze evolutie."