Contacteer stad Antwerpen

Vanuit Antwerpen de wereld in: het succesverhaal van Loop Earplugs

Maarten Bodewes - Loop Earplugs

Loop is een baanbrekend Belgisch lifestylemerk dat in 2016 werd opgericht. Het verandert de gehoorgezondheid met stijlvolle, bekroonde oordopjes die gebruikers in staat stellen om het geluid te regelen, zoals een zonnebril voor je oren. Loop, dat wereldwijd meer dan 10 miljoen oordopjes heeft verkocht, staat volgens Fast Company boven aan de lijst van meest innovatieve bedrijven van 2024 in de categorie design en op de 18de plaats in totaal.

Biografie

 

Naam: Maarten Bodewes.

Functie: Medeoprichter, Loop Earplugs.

Leeftijd: 39.

Gepassioneerd door sporten die me adrenaline geven, zoals kitesurfen. 

Wat mij drijft: Iets creëren vanuit het niets.

Wat mijn hoofd leegmaakt: Hardlopen langs de East Side River (ik woon in New York).

Inspirerende ondernemers: Steve Jobs (Apple), Brian Chesky (Airbnb), Satya Nadella (Microsoft), Jensen Huang (Nvidia).

Aanbevolen boek: Build: Maak dingen die het waard zijn om te maken door Tony Fadell

Goedemorgen, Maarten. Het is geweldig om te zien dat Loop Earplugs het zo goed doet. Had je deze snelle groei verwacht?

“Eerlijk gezegd, ja en nee. Mijn vriend Dimitri en ik hebben het bedrijf opgericht omdat we ontevreden waren over bestaande oordopjes. Maar we hadden niet gedacht dit niveau te bereiken. Als ondernemers stellen we doelen. Elke keer dat we een doel bereiken, leggen we de lat hoger, zodat we niet meer verrast worden. We blijven streven naar groei en innovatie.”

 

Wat onderscheidt jullie product van andere oordopjes? Wat zit er achter het succes?

“Loop Earplugs dempen lawaai zonder dat dit ten koste gaat van de geluidskwaliteit, waardoor ze ideaal zijn voor feestgangers en iedereen die zich wil concentreren of zonder lawaai wil reizen/werken. Bovendien zien ze er stijlvol uit, in tegenstelling tot veel andere oordopjes. Ze zijn compact, wat het verzenden vereenvoudigt. We beseften al snel dat we ons niet konden beperken tot België en begonnen internationaal te verkopen, wat een slimme zet bleek; slechts 2% van onze omzet komt nu uit België. Het toenemende bewustzijn van geluidshinder, gehoorschade en algemeen welzijn heeft ook aanzienlijk bijgedragen aan ons succes.”

Loop Earplugs

Met welke uitdagingen worden jullie geconfronteerd bij zo’n snelle groei?

“Er is een gezegde dat alles verandert als je drie keer zo groot wordt en ik kan bevestigen dat dat klopt. We gingen van 3 naar 10 werknemers, toen naar 30, 90 en nu 300. In het begin deden we alles zelf, zelfs het inpakken van de oordopjes met mijn ouders. Doorzettingsvermogen is allesbepalend. Begin elke dag met optimisme en een beetje naïviteit: ‘Vandaag ga ik die deal sluiten of de juiste investeerder vinden.’ Het zal niet elke keer gebeuren, maar het is essentieel om dat geloof te behouden.”

 

Jullie hoofdkantoor zit nog steeds in Antwerpen. Waarom is dat?

“We houden van de stad. Dimitri en ik feestten vaak in Antwerpen, ook al studeerden we toen in Brussel en Leuven. We hebben altijd van de stad gehouden vanwege de perfecte grootte en de modewereld. We begonnen via het Start-it-programma van KBC op de bovenste verdieping van de Boerentoren, een art-decotoren in hartje Antwerpen. Het was inspirerend om omringd te zijn door andere start-ups die soortgelijke uitdagingen aangingen. Antwerpen heeft nog steeds innovatiecentra zoals The Beacon, wat fantastisch is. Het personeel in de regio Antwerpen is uitstekend: gemotiveerd en gedreven. Onze medewerkers zijn echt het hart en de ziel van Loop Earplugs. En de belangrijke rol van Vlaanderen in de internationale muziek- en dancescene is nog een reden om van hieruit verder te groeien.”

 

Heeft innovatie nog steeds prioriteit na het succes van jullie oordopjes?

“Innovatie is van vitaal belang. Hoewel ik niet veel kan onthullen, werken we aan nieuwe producten. Onze productteams in de EU en de VS zijn bezig met een boeiend proces om innovatieve oordopjes te ontwerpen. Het doel is alleen om gedifferentieerde producten te maken die het leven van onze klanten verbeteren. We verfijnen voortdurend onze styling. Samenwerking is ook essentieel. We zijn in gesprek met partners uit de muziekscene, de autosport en de modewereld. Onze eerste samenwerking was met Tomorrowland, een festival dat we een warm hart toedragen en waar we elk jaar nieuwe limited editions uitbrengen.”

 

Willen jullie nieuwe producten lanceren?

“We proberen manieren te vinden om onze klanten beter van dienst te zijn, wat uiteindelijk leidt tot nieuwe producten. Ons R&D-budget is onlangs aanzienlijk verhoogd en ons team zal de komende jaren blijven groeien. Onlangs hebben we creatief designstrateeg Vincent Buyssens ingehuurd om deze innovatie te stimuleren. Als je dit artikel leest en graag een impact wilt maken in een snelgroeiend bedrijf, moet je weten dat we actief op zoek zijn naar getalenteerde mensen om ons team te versterken.”