Aanvraag feestmateriaal en afvalcontainers

Organiseert uw vereniging een activiteit of een evenement in Antwerpen en hebt u tafels, stoelen, podia, afvalcontainers of ander materiaal nodig? Dan kan u dat mogelijk van de stad ontlenen.

Aanvraag en reglementen

Vul de invullijst onderaan deze pagina in en bezorg hem samen met uw aanvraag aan het evenementenloket in uw district. Onderaan vindt u ook de reglementen voor het gebruik van feestmateriaal. 

Opgelet, vanaf 1 oktober 2018 gelden er nieuwe reglementen. 

Voor wie?

De stad leent materiaal uit aan:

  • evenementen georganiseerd op het grondgebied van de stad Antwerpen.
  • filmproducties en fotoreportages georganiseerd op het grondgebied van de stad Antwerpen.

Hoe aanvragen?

  • U hebt een evenementenvergunning nodig
    Tijdens de aanvraagprocedure wordt u automatisch doorverwezen naar de materiaallijst. Die vult u in en voegt u bij uw aanvraag. Een evenement kan u aanvragen via het evenementenloket.
  • U hebt geen evenementenvergunning nodig
    U vraagt het materiaal aan bij het evenementenloket van uw district.

Wanneer aanvragen?

  • De te respecteren termijnen voor de aanvraag van een evenement verschillen naargelang de grootte en type van het evenement. Meer informatie over deze termijnen vindt u op het evenementenloket.
  • De uiterlijke termijn voor de materiaalaanvraag is steeds 6 weken bij levering en 5 werkdagen bij afhaling. Voor grote evenementen (als u meer dan 1 500 mensen verwacht) dient u minimaal 3 maanden vooraf een aanvraag in bij het evenemententeam van de stad Antwerpen.

Kostprijs

  • De ontlening van logistiek materiaal (uitgezonderd afvalcontainers en kiesmateriaal) is, indien toegestaan, in principe gratis.
  • Voor afvalcontainers en kiesmateriaal kunnen er mogelijk kosten in rekening gebracht worden, afhankelijk van de toegewezen categorie van het evenement. Voor meer informatie kan u terecht in het retributiereglement onderaan de pagina. 
  • Bij verlies of onherstelbare beschadiging van materiaal krijgt u achteraf een factuur voor de aankoopprijs van dit materiaal. U kan eventueel materiaal dat bij de afhaling niet beschikbaar was, achteraf nog binnen brengen. Hieraan is echter een maximale retributie van € 150 per dag verbonden. 

Verzekering

Bij ontlening van materiaal is een verzekering type ‘alle risico’s’ van het gehuurde materiaal aangewezen om diefstal en materiële schade te dekken.

7 tips voor een vlotte samenwerking

  1. Geef één locatie door voor de levering van materiaal. Levering van materiaal kan enkel op een verharde ondergrond.
  2. Voorzie parkeerplaats voor de levering en afhaling van het materiaal.
  3. Tel het materiaal: controleer samen met de stadsmedewerker de bestelbon wanneer u het materiaal ontvangt en wanneer u het materiaal terugbezorgt. U bent aanwezig bij de levering en ophaling van het materiaal.
  4. Maak het materiaal proper: de stad zorgt ervoor dat u het materiaal proper ontvangt. We rekenen erop dat u het materiaal in dezelfde staat terugbezorgt.
  5. Maak het transportklaar: na uw feest, rekent een andere Antwerpenaar op het materiaal. Stapel het materiaal zorgvuldig op en verzamel het op één punt. Biedt u meer afval aan dan de capaciteit van het aantal gevraagde containers? Dan verwijdert u het afval van de openbare weg en biedt u het correct aan tijdens de eerstvolgende huisvuilophaling.
  6. Verwittig het evenementenloket als uw evenement niet plaatsvindt.
  7. Verwittig het evenementenloket als u niet met een geschikt transportmiddel aan de afhaalbalie geraakt.

Leveringen

De stad doet er alles aan om het gereserveerde materiaal te leveren op de gevraagde locatie en op de gevraagde datum. Wil u graag weten hoe laat onze diensten ongeveer arriveren? Dan neemt u best enkele dagen voor uw levering contact op met de planningscel via het centrale nummer 03 338 41 79.

Opgelet! Vanaf 3 september geldt er een toegangsverbod voor vrachtwagens in het gebied Borgerhout intra muros zuid en de Kievitwijk. Het verbod geldt telkens:

  • Van maandag tot en met vrijdag tussen 7.30 uur en 9.00 uur en tussen 15.00 uur en 17.00 uur.
  • Op woensdag tussen 7.30 uur en 9.00 uur en tussen 11.30 uur en 13.00 uur.

Dit wil zeggen dat er tussen de vermelde tijdsvensters geen leveringen of ophalingen van feestmateriaal plaatsvinden. Controleer via onderstaand kaartje of uw leveradres binnen deze zone valt.

Meer info

Naargelang uw activiteit krijgt u info bij:

  • het evenementenloket, voor grote en kleine evenementen;
  • de sportantenne, voor sporthappenings;
  • de cultuurantenne, culturele activiteiten;
  • Stadsmakers, voor een buurtgebonden feest.

Technische vragen over het feestmateriaal of vragen over uw bestelling
Op werkdagen, tussen 8 en 16 uur, helpen we u verder via tel. 03 338 41 79. Voor andere vragen over het materiaal kan u ook terecht bij het evenementenloket van uw district.

Openingsuren afhaalbalie
De afhaalbalie is op werkdagen geopend tussen 8 en 15.30 uur, en op zaterdagvoormiddag tussen 8 en 11.30 uur. 

Evenementen voor 1 oktober 2018

Evenementen vanaf 1 oktober 2018

Dit artikel is gedeeld door