Leidinggevenden zijn sleutelfiguren in onze organisatie. Naast leider zijn ze ook manager en coach. Doorheen heel de stad dragen zij dezelfde visie uit in hun teams.
Leidinggevenden zijn sleutelfiguren in onze organisatie. Zij hebben een voorbeeldfunctie, zorgen voor de vertaling van doelstellingen naar concrete takenpakketten, zij worden aangesproken om noodzakelijke veranderingsprocessen in de organisatie door te voeren, … Omwille van deze cruciale functie is er nood aan een duidelijke visie op wat we van leidinggevenden binnen onze organisatie verwachten. Deze tekst poogt de vele, vaak onuitgesproken, verwachtingen naar de leidinggevenden te expliciteren en te structureren. Uitgangspunt hierbij is dat leidinggevenden moeten kunnen werken in een cultuur van vertrouwen waarbinnen de lat voor het presteren van zowel leidinggevenden als hun medewerkers hoog wordt gelegd. De A-waarden vormen hierbij het fundament om de verwachtingen naar de leidinggevenden te concretiseren, het richtsnoer.
Op basis van een gedragen gezamenlijke visie over leidinggeven kunnen de stadsbrede en bedrijfsspecifieke HR-medewerkers een kwaliteitsvolle ondersteuning aanbieden bij de selectie en de doorstroom naar een leidinggevende functie. Een dergelijke visie biedt ook een kader om een kwalitatief ondersteunings- en ontwikkelingsaanbod uit te werken voor de leidinggevenden binnen de organisatie. Deze visie op leidinggeven kan ook een kader bieden en een houvast betekenen voor de leidinggevenden binnen de organisatie.
De “Antwerpenaar” is vandaag mondiger dan ooit en heeft (terecht) hoge verwachtingen van een modern stadsbestuur. Een efficiënte en kwaliteitsvolle dienstverlening is slechts één van die verwachtingen. Ook een goede communicatie, betrokkenheid van burgers bij beslissingen en een gedegen motivatie van de keuzes die het stadsbestuur maakt bij het besteden van belastingsgelden werden de voorbije decennia onderdeel van het eisenpakket van de burger. Net zoals de verwachtingen van de burger evolueerden, evolueerden ook de verwachtingen naar de leidinggevenden binnen de stad. Er wordt van hen verwacht dat ze samen met hun medewerkers organisatiedoelen bereiken. Dat ze randvoorwaarden creëren waardoor medewerkers zich kunnen ontwikkelen binnen hun functie en hun loopbaan met de nodige garanties voor een duurzame werkomgeving waar welzijn gegarandeerd is. Dat hun medewerkers gemotiveerd zijn en graag “voor de stad werken”.
De stad is een grote organisatie met veel verschillende opdrachten. Elke leidinggevende binnen de stad heeft 3 rollen. Naargelang de plaats van de leidinggevende in de organisatie en hun opdracht zullen sommige rollen zwaarder wegen, zo wordt het competentieprofiel van de leidinggevende voor een bepaalde functie bepaald.
Leider:
Manager:
Coach:
De “leidinggevende” is een management-instrument. Door goede leidinggevenden aan te werven en te ontwikkelen in onze organisatie maken we de A-waarden waar op organisatieniveau:
Klantgerichtheid: De Antwerpse burger verwacht dagdagelijks een professionele, kwaliteitsvolle en efficiënte dienstverlening van een hoge kwaliteit. De ervaringen van onze klanten bepalen niet enkel het beeld van de burger over onze dienstverlening maar ook over de stad als potentiële werkgever. De meeste burgers zijn immers ook potentiële medewerkers van de stad. Of de stad als een professionele, efficiënte, klantgerichte en dus aantrekkelijke organisatie wordt ervaren, is in belangrijke mate afhankelijk van de inspanningen van de leidinggevende. Door medewerkers kordaat aan te sturen met oog voor de opgeleverde resultaten en in te staan voor een efficiënte teamorganisatie draagt de leidinggevende hier toe bij.
Kostenbewustzijn
Samenwerken
Integriteit
Diversiteit
Om er als leidinggevende voor te zorgen dat de A-waarden dagdagelijks door je team worden gerealiseerd is het van groot belang zelf het ‘goede voorbeeld’ te geven. Leidinggevenden geven richting aan medewerkers, wat ze doen en laten is zeer zichtbaar en heeft dus een grote invloed. Het gedrag dat medewerkers zien bij hun leidinggevende zal veel meer impact hebben dan wat de leidinggevende zegt. Vandaar dat de organisatie van leidinggevenden verwacht dat zij voorbeeldgedrag vertonen als het gaat over de A-waarden (samenwerken / diversiteit / integriteit / klantgerichtheid /kosten bewustzijn).
De organisatie heeft hoge verwachtingen van leidinggevenden. Vanuit Personeel & organisatie wordt de leidinggevenden van de stad een sterk ondersteuningsaanbod aageboden op maat.