Contacteer stad Antwerpen

Frederik Beyens
Het plan van het nieuwe kruispuntdistrict Ekeren

Nieuwe inrichting kruispunt Driehoekstraat - Schriek

Het district wil het kruispunt Driehoekstraat - Schriek naast het kerkhof veiliger maken. Het kruispunt verschuift verder weg van de kerkhofmuur. De rijweg wordt dubbelrichting met een afgescheiden dubbelrichtingsfietspad. De werken starten op 14 april 2025.

Update 11 september

In de loop van woensdag 10 september werd zowel de rijbaan als het nieuwe fietspad tussen Puihoek en Driehoekstraat opengesteld voor alle verkeer.

Het fietspad moet nog een toplaag asfalt krijgen. Die wordt samen met de rest van het fietspad komende van St.-Mariaburg gelegd op het einde van de werkzaamheden. Zo vermijden we naden in het asfalt die later een zwak punt kunnen zijn. De rioleringsputjes liggen iets hoger dan de onderlaag asfalt, net zoals de boordstenen. Die moeten immers gelijk liggen met de toplaag. Dat betekent dat er bij regenval wat plasvorming kan zijn.

Je kijkt richting Puihoek en ziet tussen de groenzones een rijbaan voor wagens dubbelrichtingsverkeer dan weer een groenzone en pas dan een breed dubbelrichtingsfietspad.district Ekeren
Het nieuwe kruispunt: links de rijbaan voor auto's rechts het fietspad voorlopig nog zonder roodbruine toplaag.

Aanleiding

De veiligheid op het kruispunt Driehoekstraat-Schriek is niet ideaal. De kerkhofmuur belemmert een goed zicht op het kruispunt en aankomend verkeer en het is onduidelijk waar fietsers en voetgangers wel en niet kunnen oversteken. Het district startte dan ook een project op om de verkeersveiligheid op dit kruispunt te verhogen.

Aankoop gronden

De groene driehoek tussen de verschillende straten was grotendeels eigendom van een projectontwikkelaar. De ruimte om een goed ontwerp te maken, was daardoor zeer beperkt. De projectontwikkelaar was echter bereid om de grond te verkopen aan de stad, waardoor we het kruispunt nog meer konden opschuiven naar het oosten, verder weg van de kerkhofmuur.

Definitief ontwerp

De doorsteek van Schriek naar Schriek langs de Lindehoeve verdwijnt volledig, alle verharding wordt opgebroken. Hier komt een groot infiltratiebekken voor het regenwater uit de buurt. De Lindehoeve blijft bereikbaar via een nieuwe toerit vanaf de Driehoekstraat, ongeveer tegenover de Vogelkersstraat. Daar leggen we ook een wandelpad naast zodat de hoeve voor iedereen bereikbaar blijft.

Het nieuwe kruispunt schuift een heel stuk op naar het oosten (richting Kapelsesteenweg) en komt ter hoogte van huisnummers 284 en 286 te liggen. De rijbaan komende van Puihoek wordt een dubbelrichtingstraat met een apart gelegen breed dubbelrichtingfietspad (4m). Tussen de rijbaan en het fietspad komt een groene berm (ook 4m breed) met nieuwe bomen.

Tussen de kerkhofmuur en de rijbaan ontstaat zo een aangename groene verblijfsplek met een wandelpad en verschillende banken. Ook hier planten we o.a. nieuwe bomen aan.

Het kruispunt zelf wordt verhoogd aangelegd met duidelijke oversteekplaats voor voetgangers en voor fietsers. De bushalte Vogelkers komt tussen de kerkhofmuur en het nieuwe kruispunt en wordt voorzien van fietsenstallingen. Het kerkhof wordt op die manier makkelijker bereikbaar met het openbaar vervoer. De halte richting Kapelsesteenweg blijft wel aan de Vogelkersstraat.

Riolering

WaterLink vernieuwt de riolering in de Driehoekstraat. Zij leggen een nieuw gescheiden rioleringsstelsel aan tussen ongeveer huisnummer 145 en de ingang van het kerkhof. Hun projectgebied is daarmee groter dan dat van de heraanleg van het kruispunt zelf. Voor dit stuk van de Driehoekstraat wordt er daarom gekozen voor 'herstel bovenbouw': er verandert niets aan de inrichting maar het wordt wel volledig vernieuwd.

Het infiltratiebekken dat wordt aangelegd, behoort mee tot het nieuwe rioleringsstelsel en moet alle bestaande grachten verbinden. Er is tevens een overstort voorzien zodat dit bekken niet kan overstromen.

De bewoners van de Driehoekstraat en Schriek binnen deze zone zullen worden 'afgekoppeld'. Dat betekent dat het afvalwater en hemelwater van elkaar gescheiden worden en het hemelwater afgekoppeld wordt van de vuilwaterriolering. Aquafin neemt dit deel van het project voor haar rekening.

Verder verloop en archeologie

Het definitief ontwerp werd aan de bewoners voorgesteld op 27 april 2023. Je vindt de presentatie en het verslag onderaan.

Vanaf augustus 2024 gebeurden er archeologische opgravingen in de 'groene driehoek' tussen Schriek en Driehoekstraat. Het vooronderzoek in 2023 wees al op waardevolle archeologische resten in de ondergrond. Lees meer over het archeologisch onderzoek.

Op maandag 14 april gaan de werken van start. Daarom organiseerden we op 26 maart een infoavond 'start werken' voor de bewoners. Je vindt de presentatie en het verslag onderaan.

Werken in 3 fasen

De werken verlopen in 3 fasen:

  • fase 1 | van 14 april tot eind juni: afgerond;
  • fase 2 | van 1 juli t.e.m. 10 september: afgerond;
  • fase 3 | van 11 september t.e.m. december: groene driehoek + Schriek van Vogelkersstraat tot huisnummer 147.
Weergave fase 1 van de werken: rijbaan Driehoekstraat en Schriek naast kerkhof
Weergave fase 1 van de werken: rijbaan Driehoekstraat en Schriek naast kerkhof
district Ekeren2|3
Weergave fase 2 van de werken: rijbaan Driehoekstraat en Schriek naast kerkhof + rijbaan noordkant 'driehoek'
Weergave fase 2 van de werken: rijbaan Driehoekstraat en Schriek naast kerkhof + rijbaan noordkant 'driehoek'
district Ekeren2|3
Weergave fase 3 van de werken: rijbaan Schriek tussen Vogelkersstraat en huisnummer 145
Weergave fase 3 van de werken: rijbaan Schriek tussen Vogelkersstraat en huisnummer 145
district Ekeren2|3
Kaartje van de omleidingen tijdens fase 3 zoals hierboven beschreven.district Ekeren
Situatie tijdens fase 3 | rood: afgesloten voor alle verkeer; oranje: omleiding gemotoriseerd verkeer; groen: omleiding fietsverkeer; blauw: nieuwe rijbaan + fietspad open.

Hinder en omleidingen

Gevolgen mobiliteit fase 3

  • nieuwe rijbaan en fietspad tussen Driehoekstraat en Puihoek zijn open voor alle verkeer in beide richtingen; 
  • Schriek onderbroken voor alle verkeer tussen Vogelkersstraat en huisnummer 147;
  • Lindehoeve blijft bereikbaar vanuit Ekeren-centrum;
  • omleidingen gemotoriseerd verkeer van Schriek, via Kapelsesteenweg, Veltwijcklaan, Markt, Dorpstraat en Driehoekstraat;
  • omleiding gemotoriseerd verkeer vanaf Driehoekstraat, via Dorpstraat, Markt, Steenstraat, Canadezenplein, De Beukelaerlaan, Veltwijcklaan, Kapelsesteenweg naar Schriek;
  • Omleiding fietsers via Vogelkersstraat, doorsteek naar Hendrik Kanorastraat en Frans Bresseleersstraat naar Schriek; de doorsteek is niet heel breed dus wees hoffelijk aub;
  • Vogelkersstraat en Sneeuwbesstraat zijn enkel te bereiken vanaf de Driehoekstraat komende uit Ekeren-centrum of Puihoek.

Check info in de haltes of in de app van De Lijn voor de gevolgen voor hun dienstverlening.

Blijf op de hoogte

Wil je op de hoogte blijven van de werken in jouw buurt?

Meer info

Contacteer het wijkoverleg Ekeren op 03 338 29 07 of via wijkoverleg.ekeren@antwerpen.be.