3.3 Beslissing Vlaamse regering 14/02/2014 (bijlage IIIk)

 

 

 

De Vlaamse Regering beslistte op 14/02/2014:

 

 

Herbevestiging Masterplan

1. De Vlaamse Regering herbevestigt het “Masterplan 2020” en de hierin opgenomen doelstellingen en samenhangend geheel aan infrastructuurwerken en beleidsmaatregelen. Alle lopende procedures en initiatieven die kaderen in het Masterplan 2020 worden onverkort voortgezet, waaronder de plan- procedure voor A102/R11bis.

 

Tracékeuze

2. De Vlaamse Regering beslist principieel het tracé Oosterweelverbinding verder uit te werken als 3de Scheldekruising. Het biedt de beste garantie naar bereikbaarheid van stad en haven en het verhogen van de verkeersveiligheid. Op vlak van leefbaarheid zorgt de Oosterweelverbinding voor een herstel van de leefbaarheid. Het tracé Oosterweelverbinding heeft bovendien met een significante voorsprong de grootste netto contante waarde van alle alternatieven.

 

 

Keuze uitvoeringsvarianten

3. De Vlaamse Regering beslist principieel om de uitvoeringsvariant met twee boven elkaar gelegen cut & covertunnels aan de zuidzijde van het Straatsburgdok verder uit te werken.

 

4. De Vlaamse Regering beslist principieel om de uitvoeringsvariant ‘verschuiving knooppunt Schijnpoort naar het zuiden onder de vorm van een Holland complex’ verder uit te werken

 

5. De Vlaamse Regering beslist principieel om de uitvoeringsvariant R1 in tunnel onder het Albertkanaal verder uit te werken. De Vlaamse Regering hecht groot belang aan de perceptieve kenmerken en ruimtelijke aspecten en het beperken van de hinder op het hoofdwegennet gedurende de uitvoering.

 

 

In dat opzicht wegen de ruimtelijke voordelen en de beperktere hinder voor het hoofdwegennet bij de tunnelvariant op tegen de technische risico´s, risico´s op vlak van timing en de hogere kostprijs.

 

Keuze exploitatievariant

6. In lijn met de eerdere beslissingen van de Vlaamse Regering van 10/06/2005, 22/07/2005 en 28/03/2009, herbevestigt de Vlaamse Regering

principieel de beslissing om het project op ESR-neutrale wijze te realiseren met alternatieve financiering op basis van tol. Het tolregime dient te voldoen aan de Europese Tolreglementering.

De Vlaamse Regering beslist principieel om, rekening houdend met de resultaten van het plan-MER, te opteren voor gedifferentieerde tol op de drie Scheldekruisingen in functie van de technische realiseerbaarheid en onder de voorwaarden van een sluitende financiering, het behoud van een tolvrije Scheldekruising voor personenwagens, en het verzekeren van de veiligheid in de Kennedytunnel op basis van de tunnelrichtlijn.

De Vlaamse Regering geeft opdracht aan BAM om het principe van gedifferentieerde tol uit te werken en af te stemmen met de Europese diensten, met deze mogelijkheid rekening te houden bij het opstellen van de concessiestructuur voor de realisatie van de Oosterweelverbinding, en dit ter beslissing voor te leggen aan de Vlaamse Regering.

 

Verdere implementatie van de voorliggende beslissing

7. De Vlaamse Regering vraagt aan de actoren van het kernteam Poort Oost onder leiding van de gouverneur van de provincie Antwer pen om in te staan voor de doorwerking en verdere afstemming van de tracékeuze en de ontwikkelingsscenario’s naar andere planprocessen voor projecten in de regio;

 

8. De Vlaamse Regering gelast de Vlaamse minister, bevoegd voor de ruimtelijke ordening, met de opmaak van een GRUP tot wijziging van het GRUP Oosterweelverbinding van 16 juni 2006 en ter beraadslaging voor te leggen aan de Vlaamse Regering;

 

9. De Vlaamse Regering gelast de minister van Mobiliteit en Openbare Werken tot de coördinatie van de opmaak van de nota “milderende maatregelen en flankerend beleid” . In deze nota dient aangegeven te worden welke maatregelen zijn opgenomen in de projectbegroting van de Oosterweelverbinding. Voor de maatregelen die niet zijn opgenomen in de projectbegroting van de Oosterweelverbinding dient een verdere inhoudelijke uitwerking te gebeuren (maximaal concretiseren van de maatregel) en dient deze uitwerking ook begroot te worden. Deze nota dient tegelijkertijd met de voorlopige vaststelling van het GRUP aan de Vlaamse Regering voorgelegd te worden.

 

10. De Vlaamse Regering gelast BAM om alle genoemde rapporten ter beschikking te stellen via website www.vlaanderen.be/masterplan2020 2 en verdere communicatie-initiatieven te organiseren.

 

11. De Vlaamse Regering machtigt de BAM om de realisatie van het voorkeurstracé verder voor te bereiden met inbegrip van een financieel voorstel, de nodige vervolgstudies daartoe op te starten en daarover met de Vlaamse Regering terug te koppelen;”

 

Voor de uitvoerige motivatie van deze keuze wordt verwezen naar de nota die leidde tot beslissing zelf, die werd opgenomen in bijlage IIIj. Met voorliggende ontwerp GRUP wordt uitvoering gegeven aan beslispunt 8 van de beslissing van de Vlaamse regering van 14/02/2014. Na goedkeuring van het GRUP zal het nieuwe project Oosterweelverbinding met het tracé en de uitvoeringsvarianten zoals beslist op 14/02/2014 gerealiseerd kunnen worden.