5.6 GRUP Afbakening zeehavengebied Antwerpen

 

 

 

 

Status: Definitief vastgesteld door de Vlaamse Regering op 30 april 2013 en gedeeltelijk geschorst op 6 december 2013 (het betreft schorsing van de delen op grondgebied van de gemeenten Beveren en Sint-Gilis Waas met uitzondering van de groengebieden)

 

 

Dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan is gebaseerd op het Tussentijds Strategisch Plan voor de zeehaven van Antwerpen, op de beoordeling van het Maatschappelijk Meest Haalbaar Alternatief in het goedgekeurde plan-MER ‘over het strategisch plan voor en de afbakening van de haven van Antwerpen in haar omgeving’ en in het Ruimtelijk Veiligheidsrapport op Strategisch Planniveau ‘Strategisch plan Haven van Antwerpen’ en op de beslissing van de Vlaamse Regering over het principieel programma voor de afbakening van het zeehavengebied van Antwerpen van 11 september 2009.

De zeehaven van Antwerpen is een concentratie van infrastructuur en bedrijventerreinen die een belangrijke schakel vormt in mondiale logistieke ketens. De zeehaven is belangrijk voor de ruimtelijk economische ontwikkeling van Vlaanderen. In uitvoering van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen en van het havendecreet werd een planningsproces opgestart, waarin een streefdoel inzake economische ontwikkeling en ontwikkelingsconcepten worden aangereikt. De realisatie van deze is het doel van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen.

Tegelijk geeft dit ruimtelijk uitvoeringsplan uitvoering aan de beslissing van de Vlaamse regering over de afbakening van de gebieden van de agrarische en natuurlijke structuur in de buitengebiedregio Antwerpse Gordel / Klein-Brabant.

Voor het project Oosterweelverbinding is deelplan 5 van belang. De Amerikadok-Zuidkaai, de omgeving van de Royerssluis en de Straatsburgdok-Noordkaai vallen binnen de afbakening van het zeehavengebied.

 

 

 

 [image]

GRUP Afbakening Zeehavengebied Antwerpen : uitsnede grafisch plan