6.2 Strategisch Ruimtelijke Structuurplan Antwerpen (s-RSA)

 

 

Opgesteld door:

Stadsplannig Antwerpen ism Secchi-Viganò en Iris Consulting

In opdracht van:

Stad Antwerpen

Datum:

21 december 2006

Status:

Bekrachtigd door BD

 

 

Het s-RSA is een beleidsdocument dat, conform de regelgeving, bestaat uit een informatief, een richtinggevend en een bindend deel. Het beleidsplan omvat een generiek en een actief beleid.

Het generiek beleid stelt een aantal doelen voorop, gestructureerd volgens beelden. Deze beelden vormen een referentiekader waarmee elk project dat betrekking heeft op Antwerpen rekening moet houden. Het generiek beleid omvat een set regels die voor iedereen gelden en die afgewogen zijn ten opzichte van alle gebieden van de stad. Het generiek beleid is opgebouwd volgens zeven verschillende beelden voor de stad: de waterstad, de ecostad, de havenstad, de spoorstad, de poreuze stad, dorpen en metropool en de megastad.

Het actief beleid is een gebiedsgerichte, projectmatige benadering voor het bereiken van een aantal strategische ruimtelijke doelstellingen in de stad. Het structuurplan geeft dit beleid vorm en structureert de stad door middel van een aantal welomschreven en gelimiteerde ruimten, die op hun beurt strategische programma’s en projecten bepalen. Het actief beleid is enkel van toepassing op de geselecteerde ruimte en is coherent met het generiek beleid. Strategische ruimten vormen een sleutelrol in de stedelijke ontwikkeling van Antwerpen. Ze moeten leiden tot een nieuwe ruimtelijke en functionele organisatie en tot een concentratie van gebiedsgerichte inspanningen en investeringen.

 

 

6.2.1 De gewenste ruimtelijke structuur

 

De gewenste ruimtelijke structuur van de stad Antwerpen wordt in het s-RSA weergegeven door vijf strategische ruimten:

1) de harde ruggegraat: stad aan de stroom

2) de zachte ruggegraat: systeem van groene open ruimten

3) het lager netwerk: netwerk van lokale wegen, OV en stedelijke centra

4) de groene singel

5) leven en werken langs het kanaal

 

 

 

6.2.2 Strategische ruimten en programma’s

 

Het tracé van de Oosterweelverbinding heeft raakvlakken met alle strategische ruimten uit het s-RSA.

 

Projecten

Binnen de 5 strategische ruimten werden telkens een aantal strategische projecten gedefinieerd. Volgende weerhouden strategische projecten hebben raakvlakken met de Oosterweelverbinding:

Harde ruggenraat:

 

· Mexico eiland en oostrand (multifunctionele stedelijke invulling op langere termijn)

· Droogdokkeneiland (recreatieve toplocatie)

· ScheldeKaaien (heraanleg Scheldekaaien)

· Noorderlaan (herinrichting Noorderlaan)

· Luchtbal station (potentiële multimodale knoop)

Zachte ruggegraat:

 

· Schijnvalleipark - Deurne Noord (continuïteit parkstructuur – buffer Ring)

· Noorderpark – Noordelijke link (nieuw waterfront langs het kanaal)

· Havenpark – tussen haven en rivier (relaties Noordkasteel met groenstrook langs Schelde en Droogdokkenpark)

Groene Singel:

 

· Turnhoutsebaan knooppunt (groene Schakel rivierenhof – Spoor Oost)

· Lobroekdok - Slachthuis ( herwaardering omgeving Loborekdok)

· Ijzerlaan

· Straatsburgdok (herwaardering kades)

Levendig kanaal:

 

· Omgeving Sportpaleis (herstructurering en oplossing parkeerproblematiek)

 

 

De territoriale boulevards (met tramverbinding) en de alternatieve routes (voor autoverkeer) zijn wegen die het centrum van Antwerpen verbinden met andere centra in de regio (vaak de oudesteenwegen), de buurgemeenten. Territoriale Boulevards die interfereren met het projectgebied van de Oosterweelverbinding zijn:

· Noorderlaan: bereikt het noorden van de stad, in het gebied van Leugenberg; samen met de voornoemde Sint-Bernardsesteenweg voorziet de Noorderlaan in de verlenging van de Leien.

· Bredabaan en Kapelsesteenweg: reikt naar Breda en Noord-Brabant en komt de stad binnen via de Theunisbrug.

· Turnhoutsebaan: loopt ten noorden van het Rivierenhof richting Schilde en Turnhout.

· Groenendaallaan tussen Bisschoppenhoflaan en Noorderlaan, kruisend met de Bredabaan.

 

 

Volgende ‘alternatieve routes’ interfereren met het projectgebied:

 

· Bisschoppenhoflaan: alternatief voor de Turnhoutsebaan.