6.2.2 Strategische ruimten en programma’s

 

Het tracé van de Oosterweelverbinding heeft raakvlakken met alle strategische ruimten uit het s-RSA.

 

Projecten

Binnen de 5 strategische ruimten werden telkens een aantal strategische projecten gedefinieerd. Volgende weerhouden strategische projecten hebben raakvlakken met de Oosterweelverbinding:

Harde ruggenraat:

 

· Mexico eiland en oostrand (multifunctionele stedelijke invulling op langere termijn)

· Droogdokkeneiland (recreatieve toplocatie)

· ScheldeKaaien (heraanleg Scheldekaaien)

· Noorderlaan (herinrichting Noorderlaan)

· Luchtbal station (potentiële multimodale knoop)

Zachte ruggegraat:

 

· Schijnvalleipark - Deurne Noord (continuïteit parkstructuur – buffer Ring)

· Noorderpark – Noordelijke link (nieuw waterfront langs het kanaal)

· Havenpark – tussen haven en rivier (relaties Noordkasteel met groenstrook langs Schelde en Droogdokkenpark)

Groene Singel:

 

· Turnhoutsebaan knooppunt (groene Schakel rivierenhof – Spoor Oost)

· Lobroekdok - Slachthuis ( herwaardering omgeving Loborekdok)

· Ijzerlaan

· Straatsburgdok (herwaardering kades)

Levendig kanaal:

 

· Omgeving Sportpaleis (herstructurering en oplossing parkeerproblematiek)

 

 

De territoriale boulevards (met tramverbinding) en de alternatieve routes (voor autoverkeer) zijn wegen die het centrum van Antwerpen verbinden met andere centra in de regio (vaak de oudesteenwegen), de buurgemeenten. Territoriale Boulevards die interfereren met het projectgebied van de Oosterweelverbinding zijn:

· Noorderlaan: bereikt het noorden van de stad, in het gebied van Leugenberg; samen met de voornoemde Sint-Bernardsesteenweg voorziet de Noorderlaan in de verlenging van de Leien.

· Bredabaan en Kapelsesteenweg: reikt naar Breda en Noord-Brabant en komt de stad binnen via de Theunisbrug.

· Turnhoutsebaan: loopt ten noorden van het Rivierenhof richting Schilde en Turnhout.

· Groenendaallaan tussen Bisschoppenhoflaan en Noorderlaan, kruisend met de Bredabaan.

 

 

Volgende ‘alternatieve routes’ interfereren met het projectgebied:

 

· Bisschoppenhoflaan: alternatief voor de Turnhoutsebaan.