9.3.2 Globale visie langzaam verkeersverbindingen

 

 [image]

 

Het project Oosterweelverbinding omvat een aantal ingrepen aangaande langzaamverkeerroutes (functionele en recreatieve). Bestaande verbindingen worden hersteld en geoptimaliseerd en missing links worden, waar mogelijk, gerealiseerd. Het gaat hierbij over volgende:

· de Charles de Costerlaan wordt geschrapt als autoverbinding en wordt als fietsverbinding en dienstweg aangelegd;

· een nieuwe scheldeverbinding door de Oosterweeltunnel wordt gerealiseerd;

· een fietspad langs de parallelweg vormt een alternatief voor de bestaande fietsverbindingen en takt aan op verschillende bestaande routes;

· het fietspad langs de E17 wordt verbonden met het fietspad langs spoorlijn 59 via een fietskruising ter hoogt van de Laarbeek.

· behoud van de oost-west en een noord-zuid verbinding voor fietsers ter hoogte van het aansluitingscomplex Oosterweelknoop / Noordkasteel;

· aanleg van een fietsverbinding tussen Schijnpoortweg en de fietsbrug IJzerlaan;

· ter vervanging van de Ijzerlaanbrug wordt een nieuwe fietsverbinding gebouwd tussen Merksem en het stadscentrum. Deze fietsbrug kruist het Albertkanaal en de aan te leggen weginfrastructuur van de R1.

Volgende missing links worden gerealiseerd:

· de Charles de Costerlaan wordt geschrapt als autoverbinding en wordt als fietsverbinding en dienstweg aangelegd;

· een nieuwe scheldeverbinding door de Oosterweeltunnel;

· een fietspad langs de parallelweg vormt een alternatief voor de bestaande fietsverbindingen en takt aan op verschillende bestaande routes;