3. GEDEELD GEBRUIK IN PROGRAMMA

In de voorafgaande studies werden vier belangrijke items aangenomen:

1. er is een gedeeld gebruik mogelijk van de speelruimte voor de middenschool, lagere en kleuterschool.

2. de dakverdiepingen kunnen aangewend worden als speelruimte rechtstreeks gekoppeld aan een (groep) van leslokalen.

3. sportfaciliteiten worden gedeeld gebruikt

4. een deel van bergingen en sportfaciliteiten kan (gedeeltelijk) ondergronds opgevangen worden

 

Werkwijze

1 – hyptohesen in programma

Omdat de keuze en haalbaarheid van deze voorafnamen niet eenduidig te beheersen is een volumestudie werden ze ondergebracht in vijf verschillende hypothesen rond het programma, nl. een opbouwende graad van overlapping in bouwprogramma en een gedeeld gebruik van de buitenruimte. Het gedeeld gebruik van de buitenruimte heeft de meeste invloed op de organisatie van de site.

 

2 – aanpassing perceelsgrenzen - bouwhoogte

Er wordt gezocht naar drie types van aanpassingen om het bouwprogramma in te passen in de context van park Spoornoord, nl.:

door een extrapolatie van de bouwhoogte aan de zijde Noorderlaan
en/of

een verschuiving van de perceelsgrenzen aan zijde Noorderlaan

 

Hypothese 1 | geen overlappingen

alle buitenruimte wordt op nivo 0 gerealiseerd

buitenruimte wordt voor kleuter/basis/middenschool zonder overlappingen voorzien

sportfaciliteiten worden bovengronds georganiseerd

sportfaciliteiten worden voorzien als een dubbel hoge ruimte en gebruiken dus het dubbel aan oppervlakte

sportfaciliteiten worden voorzien zonder overlappend gebruik

overdekt buitenruimte wordt mee voorzien in het bebouwd volume

 

Programma

Bouwvolume = 10830 m² 8844m² + 1290m²

(dubbel hoog sport) + 696m² (overdekte buitenruimte)

Open ruimte = 3120 m²

 

Hypothese 2 | overlappingen in buitenruimte

idem hypothese 1 behalve:

buitenruimte voor basis/middenschool wordt gedeeld gebruikt

buitenruimte voor kleuters wordt afzonderlijk voorzien

 

Programma

Bouwvolume = 10614 m²

h1 – 216m² (overlap overdekte buitenruimte)

Open ruimte = 2400 m²

h1 – 720m² (overlap buitenruimte)

 

Hypothese 3 | sport gedeeltelijk verzonken

idem hypothese 1 behalve:

sportvoorzieningen worden gedeeltelijk verzonken waardoor geen extra m² worden opgenomen voor een dubbel hoge ruimte

Programma

Bouwvolume = 9540 m²

h1 – 1290m² (dubbel hoog sport)

Open ruimte = 3120 m²

 

 

Hypothese 4 | sport gedeeltelijk verzonken + gedeeld gebruik

idem hypothese 1 behalve:

sportvoorzieningen worden gedeeltelijk verzonken waardoor geen extra m² worden opgenomen voor een dubbel hoge ruimte

sportvoorzieningen worden gedeeld gebruikt door basisschool en middenschool

 

Programma

Bouwvolume = 8895 m²

h1 – 1290m² (dubbel hoog sport) – 645m² (gedeeld gebruik sport)

Open ruimte = 3120 m²

 

Hypothese 5 | sport gedeeltelijk verzonken + gedeeld gebruik

| overlappingen in buitenruimte

idem hypothese 1 behalve:

sportvoorzieningen worden gedeeltelijk verzonken waardoor geen extra m² worden opgenomen voor een dubbel hoge ruimte

sportvoorzieningen worden gedeeld gebruikt door basisschool en middenschool

buitenruimte voor basis/middenschool wordt gedeeld gebruikt

buitenruimte voor kleuters wordt afzonderlijk voorzien

 

Programma

Bouwvolume = 8676 m²

h1 - 1290m² (dubbel hoog sport)

- 645m² (gedeeld gebruik sport)

- 216m² (overlap overdekte buitenruimte)

Open ruimte = 2400 m²

h1 - 720m² (overlap buitenruimte)

 

 

Figuur 69 - Matrix

 

 [image]

 

Oplossing binnen de perceelsgrenzen

 

Een oplossing binnen de huidige perceelsgrens is enkel haalbaar indien:

sportruimte en buitenruimte gedeeld gebruikt worden

er een hoogte accent wordt geïntegreerd, bv aan de zijde Noorderlaan

 

Oplossing met behoud van hoogte maar verschuiving grenzen

Een oplossing waarbij de hoogteprincipe, zoals opgenomen in het rup, worden aangehouden resulteert in een verschuiving van de perceelsgrenzen.

 

Het maximaal programma (hypothese 1) is haalbaar. Het gecombineerd gebruik van bepaalde programmaonderdelen biedt bijkomende mogelijkheden naar programma.

 

 

Oplossing met verschuiving grenzen + hoogte accent

Een oplossing waarbij wordt gewerkt met een combinatie van een verschuiving van de perceelsgrenzen en een hoogte accent maakt het mogelijk om het maximaal programma (hypothese 1) te realiseren.

 

Het gecombineerd gebruik van bepaalde programmaonderdelen biedt bijkomende mogelijkheden naar programma.