2.2 Globale visie

 

2.2.1 Visie Spoor Noord

Kop Spoor Noord is de zone tussen Park Spoor Noord en de Leien. De Kop Spoor Noord bestaat in het BPA uit 6 bouwpercelen. Het RUP heeft betrekking op bouwpercelen w1 en w2 inclusief de publieke noord/zuid verbinding tussen de 2 bouwpercelen in, de in het westen gelegen zone voor openbaar plein en voetgangers en de kaaizone.

Op de overige 4 bouwpercelen zijn volgende gebouwen gerealiseerd of gaan gerealiseerd worden:

  • de nieuwe campussen van de Artesis-Plantijn Hogeschool

  • twee woontorens

  • een parkhelling die uitloopt in een parkbrug voor voetgangers en fietsers

  • de kantoortoren Noordster

  • de lichttoren

  • de nieuwe kindercampus

  • de lofts in de oude graansilo en het aanpalende koetshuis

  • het wooncomplex Hardenvoort

  • de appartementen Park Poort

 [image]

 [image]

 [image]

Visie Spoor Noord

 [image]

Visie Spoor Noord

 

 

2.2.2 Visie nieuw stedelijk ziekenhuis ZNA te Antwerpen

De visie voor het nieuwe ziekenhuis van ZNA en het ontwerp voor het ziekenhuis, de parking en complementaire functies is opgemaakt door VK studio architecten, Robbrecht en Daem architecten, Bladt en Verstraeten architecten en ingenieurs i.s.m. Omgeving.

Het project bestaat uit een centraal ziekenhuisgedeelte geflankeerd door twee woontorens. Het gelijkvloers van de volledige site wordt een combinatie van zorgboulevard en winkelstraat.

De buitengevels worden bekleed met glasmozaïek en een panoramische verdieping biedt bezoekers de ruimte om een luchtje te scheppen. Er komen diensten zoals spoed, intensieve zorg, hospitalisatie, dagziekenhuis, polikliniek, materniteit, enzovoort. Op termijn kan dat aanbod evolueren, bijvoorbeeld om de stijgende vergrijzing op te vangen. Op het gelijkvloers komen winkels.

Het ziekenhuis zal ook gemakkelijk te bereiken zijn met de tram, na de heraanleg van de Italiëlei wordt de tramlijn doorgetrokken naar het Eilandje en Ekeren.

Onderstaande beelden zijn opgemaakt in functie van de ontwerpwedstrijd.

 [image]

Inplanting ziekenhuis ZNA.

 

 

 [image]

Visie ZNA in relatie tot Kop Spoor Noord – toegankelijkheid

 

 [image]

Zorgboulevard

 

 [image]

Grondplan

 

 [image]

Aanzicht Kempisch plein

 

 [image]

Aanzicht Kempisch dok.

 

 [image]

Aanzicht Noorderlaan.

 

 

 [image]

Aanzicht Noorderlaan.

 

 [image]

Aanzicht Passage.

 

 [image]

Aanzicht Restaurantdek.

 

In het BPA Stedelijk Park Spoor Noord is aan de westzijde van de bouwpercelen w1 en w2 een plein voorzien. Het opzet van het plein is het verrijken van de buurt met ontmoetingsruimten aan de ingangen van het park. Tegelijkertijd zorgt het plein voor een sterkere binding tussen de buurt ten zuiden van de Ellermanstraat en de dokken ten noorden van de Kempenstraat.

Naar aanleiding van voorliggend RUP is een visie ontwikkeld op het kopplein. Als geopteerd wordt voor de realisatie van het ziekenhuis dan kan de verblijfskwaliteit van het kopplein (aan de westzijde) in vraag gesteld worden. Het plein is immers gelegen aan een kruispunt met hoge verkeersintensiteiten waardoor op het plein een weinig aantrekkelijk verblijfsklimaat heerst. Ook is de verhouding tussen een klein plein en een groot gebouwencomplex in deze zoek. Door op dit plein een kopgebouw te voorzien wordt een kwaliteitsverbetering voorgesteld. Het kopgebouw past in het grid van de Cadixwijk en de vormgeving van het gebouw legt een link naar het ziekenhuiscomplex.

Onderstaande foto’s van de maquette geven het gebouwencomplex weer met inbegrip van het kopgebouw.

 

 [image]

Maquette

 

 

In het wedstrijdontwerp is de eventuele windhinder onderzocht voor het nieuw ziekenhuis ZNA op de site Spoor Noord te Antwerpen. Voor het gebouwencomplex en de onmiddellijke omgeving zijn simulaties opgemaakt. De bebouwing verder van het gebouw is gemodelleerd door een ruwheidslengte op te geven. In de simulaties wordt rekening gehouden met de atmosferische grenslaag.

 [image]

3D aanzicht van de gesimuleerde geometrie

 

Bij hoge gebouwen kan aan de ingang windhinder ontstaan door wind die botst op de gevel en neerwaarts wordt afgebogen. Aan de zuidelijke ingang wordt er daarom een luifel voorzien om deze neerwaartse wind op te vangen.
Aan de westelijke zijde, tussen het ziekenhuis en het appartementsgebouw is een probleemzone waar de wind tussen de gebouwen versnelt. De wind valt immers in op de zuidzijde en zoekt zijn weg rond het gebouw. Om mogelijke windhinder uit te sluiten, is daarom in het aangepaste ontwerp een verticaal windscherm geplaatst.

In de plan-MER-screening zijn de geluidseffecten onderzocht. Uit de geluidskaarten en de geluidsmetingen is gebleken dat de omgeving reeds sterk belast is. De geluidsmetingen werden uitgevoerd in de meest negatieve situatie, nl. bij een wind uit oostelijke richting (van de R1 in de richting van de meetpunten).
Aangezien het plaatsen van een geluidsscherm niet effectief zal zijn voor de hoger gelegen verdieping, is de logische manier om toch een voldoende akoestisch klimaat te garanderen, het voorzien van een dove gevel langs de zijde van het viaduct.