7.1 Bestemmingsplannen

 

7.1.1 Gewestplan

(goedgekeurd bij Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979)

Het plangebied is op het gewestplan gelegen in een gebied voor ambachtelijke bedrijven en KMO’s (1100). Volgens artikel 8.2.1.3 van het koninklijk besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerp-gewestplannen en gewestplannen geldt voor gebieden voor ambachtelijke bedrijven en de gebieden voor kleine en middelgrote ondernemingen:

Deze gebieden zijn mede bestemd voor kleine opslagplaatsen van goederen, gebruikte voertuigen en schroot, met uitzondering van afvalprodukten van schadelijke aard.

Door de gewestplanwijzigingen van 28/10/1998 en 08/06/1999 kwam het zuidelijk deel van Kop Spoor Noord te liggen in één van de ‘gebieden voor stedelijke ontwikkeling’ (SO).

 

 [image]

Gewestplan

 

 

7.1.2 RUP Eilandje

Het plangebied grenst aan het RUP Eilandje, goedgekeurd door de deputatie op 1 september 2011. Het RUP Eilandje vervangt het bijzonder plan van aanleg (BPA) Eilandje, Het RUP Cadix en het gewestplan.

De directe aanleiding voor de opmaak van dit RUP is de jeugdculturele zone die de stad wil onderbrengen in een oud magazijn in de Ankerrui. Verder worden de voorschriften en het grafisch plan zoveel mogelijk vereenvoudigd en qua opbouw en formulering in overeenstemming gebracht met het RUP Binnenstad, dat grenst aan het plangebied. Op deze wijze wordt de actualisering en vereenvoudiging van het RUP Binnenstad verder gezet voor het Eilandje.

7.1.2.1 BPA Eilandje

Het BPA Eilandje legde de nodige architecturale en stedenbouwkundige randvoorwaarden vast die belangrijk zijn bij de invulling van het oude havengebied met stedelijke functies en voor een dynamische stadsvernieuwing. De mogelijkheden voor bijkomende woningen betekenen een bijdrage tot het invullen van de eigen stedelijke behoefte en de taakstelling inzake wonen vanuit het grootstedelijk gebied. Het BPA garandeert door specifieke voorschriften stedelijke woonvormen en dichtheden. De mogelijke publieksaantrekkende activiteiten worden gelokaliseerd op plaatsen die goed ontsloten (kunnen) worden door het openbaar vervoer. Bovendien zijn deze eventuele inplantingen verdedigbaar vanuit de ligging in het grootstedelijk gebied, de ruimtelijke draagkracht en het locatiebeleid.

7.1.2.2 RUP Cadix

Het RUP Cadix, dat goedgekeurd werd door de deputatie op 25 februari 2010, hield een gedeeltelijk herziening in van de inrichting van het westelijk deel van het deelplan Cadixwijk van het BPA Eilandje. De aanleiding voor deze herziening was het feit dat een nieuwe tramlijn gepland is vanaf de Londenstraat door Kattendijkdok Oostkaai richting het Mexico-eiland. Om in Kattendijkdok Oostkaai een vrije trambedding te kunnen realiseren, was het noodzakelijk om de zone voor openbaar domein in deze straat te verbreden van 18,5 m naar 27,5 m. Daarbij werden de nieuwe bouwblokken ten westen van de straat opgeschoven richting Kattendijkdok. Voorts werd van de gelegenheid gebruik gemaakt om de stedenbouwkundige voorschriften van de bouwblokken langs het Kattendijkdok en het Houtdok, en van het douanegebouw aan te passen.

 

 

 [image]

 [image]

RUP Eilandje, BD 01 september 2011.

 

 

 

 

 

7.1.3 BPA stedelijk park spoor noord MB 29 juni 2005

In het plangebied geldt momenteel het BPA Stedelijk Park Spoor Noord MB 29 juni 2005. Het doel van het BPA was indertijd een park te realiseren als motor voor de heropwaardering van de omliggende wijken Dam, Stuivenberg en Seefhoek 1 . De ontwikkeling van het park dient een trend te zetten voor het vernieuwd stedelijk beleid en richtinggevend te zijn op het vlak van duurzame stedenbouw, duurzaam bouwen en duurzame architectuur. De bouwzones staan in voor de financiering van het plan en voor de afwerking van het park aan de kant van de binnenstad en de dokken met een stedelijk front.

 

 [image]

BPA stedelijk park spoor noord MB 29 juni 2005.

 

Uit toelichtingsnota BPA stedelijk park spoor noord p1.

 

 

 

7.1.4 Gewestelijk RUP Afbakening Grootstedelijk Gebied Antwerpen

 

Het gewestelijk RUP Afbakening Grootstedelijk Gebied Antwerpen omvat het voorliggend plangebied (deelplan 2 Linkeroever - oude haven). Het gewestelijk RUP is definitief goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 19 juni 2009.

Het stedelijk gebied is een beleidsmatig begrip. In dit gebied wordt een stedelijk gebiedbeleid gevoerd waar ontwikkeling, concentratie en verdichting uitgangspunten zijn, maar steeds met respect voor de draagkracht van de betrokken gemeenten. Dit betekent een beleid gericht op het creëren van een aanbod aan bijkomende woningen in een kwalitatieve woonomgeving, het kwantitatief en kwalitatief voorzien van ruimte voor bedrijven, het versterken van het stedelijk functioneren (diensten, gemeenschapsvoorzieningen, stedelijke voorzieningen) en het stimuleren van andere vormen van mobiliteit. Dit 'aanbodbeleid' in het stedelijk gebied is essentieel om verdere uitzwerming, lintbebouwing en wildgroei van allerhande activiteiten in het buitengebied te vermijden.

Het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bevat de grenslijn van het grootstedelijk gebied en de noodzakelijke bestemmingswijzigingen binnen dit gebied. De grenslijn is een beleidslijn, die aangeeft waar een stedelijk gebiedbeleid gevoerd zal worden (waar stedelijke ontwikkelingen gewenst zijn en waar niet). Zij houdt op zich geen bestemmingswijzigingen in. Daarnaast bevat het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan de acties, de zgn. deelprojecten, die noodzakelijk zijn om het stedelijk gebiedbeleid vorm te geven en het stedelijk gebied ruimtelijk in te vullen. Die acties vereisen wel een bestemmingswijziging.

 [image]

 [image]

Gewestelijk RUP Afbakening Grootstedelijk Gebied Antwerpen