13 BIJLAGE 9: MILIEUBEOORDELING

De planMER-screening toont aan dat er niet onmiddellijk leemten vastgesteld zijn die ervoor zorgen dat een effect niet kan worden beoordeeld.

De milderende maatregelen worden hieronder opgesomd:

  • Maatregelen die vertaald kunnen worden in het RUP

    • De geplande fiets- en voetgangersverbindingen doorheen de site stedenbouwkundig vastleggen

  • Maatregelen op te nemen in de ontwerp- en vergunningenfase

    • De geplande fiets- en voetgangersverbindingen doorheen de site realiseren;

    • Voorzien van een zgn. “dove gevel” aan de gebouwen aan de kant van het viaduct;

    • Verspreiding van mogelijke bodemverontreinigingen vermijden;

    • Advies aanvragen m.b.t. de ondergrondse bouwlagen (diepte >5m, horizontale lengte >100m);

    • Toepassen van het Hemelwaterbesluit;

    • Zo veel mogelijk kiezen voor streekeigen soorten bij aanplantingen;

    • Contact opnemen met de cel archeologie van het Agentschap Onroerend Erfgoed Vlaanderen en de stedelijke dienst archeologie voor het bestek van het archeologisch booronder-zoek en het archeologisch vervolgonderzoek met betrekking tot de architectuur van het Sas van de Schijn;

    • Nastreven van een goede landschappelijke inpassing van de nieuwe gebouwen t.o.v. de huidige situatie en ontwikkelingen in zijn omgeving;

    • Zorg dragen voor het historisch en archeologisch-vestingbouwkundig erfgoed in het projectgebied en in de omgeving. Specifiek dient integratie van de Schijnsluis als uitgangspunt te worden meegenomen in het nieuwe ontwerp.

  • Flankerende maatregelen (met actor)

    • Maatregelen om de vooropgestelde ambitieuze modal split te halen (ZNA, stad Antwerpen, Vlaams gewest);

    • De zorgsite mag voor autoverkeer niet ontsloten worden naar de Leien (Vlaams gewest i.k.v. Brabo 2);

    • Doortrekken van tramlijn 6 naar Ekeren via de Kempenstraat en de Noorderlaan, met een halte t.h.v. het ziekenhuis (Vlaams gewest i.k.v. Brabo 2);

    • Herinrichten van kruispunt Noorderlaan-Ijzerlaan-Asiadok-Oostkaai tot een volwaardig lichtengeregeld vierarmig kruispunt (Vlaams gewest i.k.v. Brabo 2);

    • Verwijderen van de IJzerlaanbrug, zodat de IJzerlaan volwaardig kan aangesloten worden op de Slachthuislaan-Singel (Vlaams gewest i.k.v. verbreding Albertkanaal).

Globaal besluit: Alhoewel het RUP “Zorgsite Kempenstraat” potentieel “van rechtswege” plan-MER-plichtig is op grond van Bijlage II van het DABM, categorie 10b (stadsontwikkelingsprojecten met een verkeersgeneratie van meer dan 1000 personenauto-equivalenten per tijdsblok van 2u), kan gesteld worden dat t.g.v. het RUP geen aanzienlijk milieueffecten te verwachten zijn, indien voldaan wordt aan bovenstaande milderende maatregelen, en dat een volwaardige plan-MER-procedure geen relevante bijkomende informatie zou opleveren.
Link naar het