2.5 Omgevingsanalyse

Dit hoofdstuk is opgebouwd uit fragmenten van een uitgebreide omgevingsanalyse van het projectgebied. Aan de hand van geodata (GIS) en statistische data werd de omgeving op een kwantitatieve en objectieve manier in beeld gebracht om zo tot een onderbouwde visie te komen. In de omgevingsanalyse komen de volgende thema’s aan bod: socio-demografie, economie, wonen, mobiliteit, milieu en lokale voorzieningen (onbebouwd en bebouwd).

 

Het projectgebied ligt in het noorden van de buurt Luchtbal-Noord (stat. sector J81-) en in de wijk Luchtbal, omringd door grote infrastructeren en door de wijken Haven Antwerpen, Schoonbroek-Rozemaai en Lambrechtshoeken- Merksem. (zie onderstaande kaart)

 

 [image]

Figuur 14 | statistische sector Luchtbal Noord, J 81

 

 

2.5.1 Algemene bevindingen

 

De wijk Luchtbal is op een aantal thema’s a-typisch ten opzichte van de gemiddelde cijfers voor die thema’s voor de rest van de stad.

 

Zo zijn er binnen de statistische sector Luchtbal Noord (J81) opvallend veel jongeren (31%) ten opzicht van het stadsgemiddelde dat 22% is.

De gemiddelde huishoudgrootte ligt daarom ook hoog (2,44 ten opzicht van een stadsgemiddelde van 2,14): als er veel kinderen zijn tussen 0 en 17 jaar, zijn er uiteraard in Luchtbal Noord veel gezinnen met kinderen aanwezig.

 

 [image]

Figuur 15 | percentage 0 tem 17-jarigen, 2015

 

 

 [image]

Figuur 16 | gemiddelde huishoudgrootte (aantal), 2015

 

Er zijn eveneens opvallend veel sociale woningen aanwezig binnen Luchtbal-Noord, alsook binnen Luchtbal-Zuid. Het gemiddelde aantal sociale woningen binnen de hele stad ligt op 10,1%.

 

 [image]

Figuur 17 | aandeel sociale woningen (%), 2014

 

 

 [image] [image]

Figuur 18 | Kadaster – hoofdgebruik

 

 

 [image]

Figuur 19 | juridische bestemmingen (%), 2015

 

Tenslotte wonen alle bewoners (100%) op Luchtbal boven 40microgr (boven de EU-norm), stadsgemiddelde % inwoners dat boven de EU-norm van 40 µg/m³ stikstofdioxide leeft is 32,9%.

 

In hoofdstuk 4 ‘milieubeoordeling’ worden enkele courante maatregelen voor een verbetering van de leefkwaliteit opgesomd en wordt de conclusie van de geluids- en luchtstudie van 2012 aangehaald.

In hoofdstuk 6 ‘algemene concepten’ wordt onder hoofdstuk ‘Algemene ruimtelijke kwaliteit en milieukwaliteit’ een beoordelingskader luchtkwaliteit en geluidshinder voor kwetsbare groepen ter info meegegeven, alsook mogelijke maatregelen.

Het is opvallend dat de luchtkwaliteit in wijk Luchtbal er zo slecht aan toe is met gevolg voor al haar inwoners, aldus dienen de mogelijke maatregelen strikt in acht genomen bij de inrichting van een programma voor wonen of schoolfunctie op de Havanasite.

 

In de plan-MER (zie hoofdstuk 4 ‘milieubeoordeling’) wordt geconcludeerd dat de effecten van het plan voor de discipline lucht en geluid neutraal zijn, dat er geen negatieve effecten zijn ten opzichte van de huidige situatie. Er wordt bij de beoordeling van de negatieve effecten zowel rekening gehouden met de omvang en schaal van de impact van het plan of haar onderdelen, als met de kwetsbaarheid van de omgeving voor het betreffend milieuaspect. Niettegenstaande blijven lucht en geluidskwaliteit belangrijke aandachtspunten bij nieuwe ontwikkelingen in de omgeving.

 

2.5.2 Overzicht bestaande tekorten en tekortzones Havana

De analyse gebeurde op volgende statistische gebieden:

  • Buurt voorzieningen (loopafstand 400m, 5 min): buurt: J81-

  • Wijk voorzieningen (loopafstand 800m, 10 min): buurten: J81-, J881, J932, Q212, Q2AA

  • Stadsdeel voorzieningen (loopafstand 1.600m, 20 min of 10 min fietsen): wijken: LUCHTBAL, SCHOONBROEK-ROZEMAAI, DONK, LAMBRECHTSHOEKEN, TUINWIJK

 

 [image]

Figuur 20 | A. Buffer400m en selectie buurten, BUURT

B. Buffer 800m en selectie buurten, WIJK

C. Buffer1.600m en selectie wijken, STADSDEEL

 

Tekort = De kwantitatieve tekorten analyse geeft een ordegrootte van tekorten weer.
het stedelijk gemiddelde wordt als referentiewaarde gebruikt om te bepalen
hoeveel voorzieningen er tekort zijn in een bepaalde buurt, wijk of stadsdeel (postzone)

Tekortzone = Naast het bepalen van de hoeveelheid van tekorten, is de ruimtelijke spreiding of de nabijheid en wandelafstand van deze lokale voorzieningen ook belangrijk. De tekortzone in de loopafstandenanalyse geeft aan waar de inplanting van een nieuwe voorziening het grootste effect heeft t.a.v. ruimtelijke spreiding en nabijheid.

Voorzieningen die zowel tekorten als tekortzones hebben, hebben uiteraard de eerste prioriteit.

 

Buurt: In het gebied rond Havana zijn er zowel tekorten als tekortzones voor de volgende buurt voorzieningen: speelterrein, slager (0,5 tekort) en bank (1,4 tekort). De andere buurtvoorzieningen hebben alleen tekortzones en geen tekorten: woonbuurtopenruimte, buurtsportterrein, basisschool, kinderopvang, jeugdwerk, apotheker, mini-superette en bakker.

 

Voor de wijk voorzieningen zijn er kleine tekorten en tekortzones voor dienstencentra (0,7 tekort) en supermarkten (0,6 tekort). Grote tekorten en geen tekortzones voor huisarts en tandarts. En tekortzones en geen tekorten voor wijk openruimte en hondenloopzones.

 

Voor de stadsdeel voorzieningen zijn er tekorten én tekortzones voor DKO Muziek (0,7 tekort), DKO Beeld (1,5 tekort), fuifruimte (3,7 tekort) en sporthal (2,7 tekort). Tekorten, maar geen tekortzones voor stadsdeel openruimte en middenschool. Alleen tekortzones en geen tekorten voor jeugdcentrum, zwembad, bibliotheek, cultuurcentrum, recyclagecentrum, stadskantoor en politiekantoor.

 

De vetgedrukte voorzieningen hebben een groter tekort dan de niet vetgedrukte.

 

 [image]

 

Figuur 21 | grafiek tekorten (links) en tekortzones (rechts) BUURTvoorzieningen

 

 [image][image]

Figuur 22 | tekorten (links) en tekortzones (rechts) WIJKvoorzieningen

 

 

 [image][image]

Figuur 23 | tekorten (links) en tekortzones (rechts) STADSDEELvoorzieningen

 

 

 [image][image]

 [image]

Figuur 24 | synthese tekorten (links) en tekortzones (rechts) STADSDEELvoorzieningen