3.1 Ruimtelijke plannen met bindend karakter

 

3.1.1 Gewestplan

Het plangebied is volgens het gewestplan Antwerpen (KB 03.10.1979) gelegen in de bestemmingszones woongebied en bufferzone. Daarbij geldt een aanvullend voorschrift door de ligging in de bruinomrande zone binnen de stedelijke agglomeratie.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.

De bufferzones dienen in hun staat bewaard te worden of als groene ruimte ingericht te worden, om te dienen als overgangsgebied tussen gebieden waarvan de bestemmingen niet met elkaar te verenigen zijn of die ten behoeve van de goede plaatselijke ordening van elkaar moeten gescheiden worden.

Het aanvullend voorschrift legt bepalingen vast betreffende de hoogte van gebouwen. De hoogte wordt afgestemd op volgende criteria:

  • De in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogte;

  • De eigen aard van het gebied (stedelijke agglomeratie);

  • De breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 [image]

Figuur 25 I gewestplan

 

 

3.1.2 A12 – Zone non Aedificandi

Onderstaande afbeelding geeft de bouwvrije zone van 30 meter langs de A12 weer. Meer specifiek geldt dat in de eerste 10 meter vanaf de gracht geen werken uitgevoerd mogen worden. In de overige 20 meter mag geen bebouwing opgetrokken worden, wel mag verharding aangebracht worden.

 

In functie van de afwikkeling van de zone voor P&R (waar mogelijks een parkeergebouw van maximaal 2700 parkeerplaatsen wordt opgericht) en de laad- en loszone van het ontwikkelingsveld voor een grootschalige detailhandel, wordt op het grafisch plan van het RUP Havana een zone voor openbare wegenis voorzien die deels gelegen is binnen de bouwvrije zone van 30 meter ten zuiden van de A12.

 

Het Koninklijk Besluit betreffende de vrije stroken langs autosnelwegen (datum 04/06/1958) stelt:

“Art. 1. De vrije stroken beslaan een breedte van dertig meter aan weerszijden van de grens van het domein van de autosnelweg. Benevens de rijbanen, de stationeerstroken en de als zodanig gerangschikte toegangswegen, omvat het domein van de autosnelweg, gans het Rijksdomein aan weerszijden van de weg, dat met het oog op de behoeften en voor de dienst van de autosnelweg is ingericht.
Art. 2. Het is verboden in die stroken te bouwen, te herbouwen of bestaande bouwwerken te verbouwen. Dat verbod geldt niet voor instandhoudings- en onderhoudswerken.
Het is verboden in die stroken onwettig opgerichte bouwwerken te handhaven.
Voorbij de tiende meter, gemeten van de grens van het domein van de autosnelweg, kan de wegbeheerder echter afwijkingen van het in het eerste lid gestelde verbod toestaan.”

 

Art. 2 van het Koninklijk Besluit betreffende de vrije stroken langs autosnelwegen van 1958 laat toe aan de wegbeheerder een afwijking te vragen op het verbod om in de vrije stroken van dertig meter aan weerszijden van de grens van het domein van de autosnelweg  te bouwen, te herbouwen of bestaande bouwwerken te verbouwen.

 

 [image]

Figuur 26 I Zone non aedificandi langs A12

3.1.3 GRUP Afbakening zeehavengebied Antwerpen

Het plangebied grenst aan westelijke zijde aan het gewestelijk RUP Afbakening zeehavengebied Antwerpen. In april 2013 stelde de Vlaamse regering dit GRUP definitief vast.

Het GRUP Afbakening zeehavengebied Antwerpen geeft uitvoering aan de gewenste ruimtelijke structuur zoals vastgelegd in het RSV. De af te bakenen zeehavengebieden, waaronder de zeehaven van Antwerpen, zijn er exclusief voorbehouden voor zeehavengebonden industriële, distributie-, opslag-, overslag en logistieke zeehavenactiviteiten.

  [image]

 [image]

Figuur 27 I GRUP Afbakening zeehavengebied Antwerpen, fragment

 

3.1.4 Atlas der buurtwegen

Buurtweg nr. 1 loopt doorheen het plangebied van het RUP en buurtweg nr. 3 loopt er zuidoostelijk langs.

 

In de feitelijke toestand zijn deze buurtwegen niet meer herkenbaar. De infrastructuur van de A12 te noorden en de spoorweg Antwerpen-Amsterdam te oosten hebben de buurtwegen 1 en 3 ter hoogte van het plangebied afgesneden en de doorgang gehypothekeerd.

Buurtweg nummer 1 die dwars door de contour van het RUP loopt is in werkelijkheid niet meer aanwezig of bruikbaar. Er is zelfs geen spoor van wandelroute, pad of weg te bespeuren.

 

Binnen de ontwikkelingsvisie van het RUP Havanastraat wordt een structurerende ontsluitingsstructuur uitgezet met een centrale groene oos-west as voor fietsers en voetgangers waardoor de doorwaadbaarheid en het publiek karakter van de site enorm zal toenemen. De buurtweg uit het verleden vindt met het RUP Havana een compensatie volgens nieuwe inzichten en noden, en volgens de actuele ruimtelijke en stedenbouwkundige realiteit.

 

Een procedure tot afschaffing van de buurtweg werd opgestart.

 

 [image]

 [image]

Figuur 28 | tracé van buurtweg nr 1 en 3 , atlas van de buurtwegen (boven) en GRB (onder)

 

 

 [image]

Figuur 29 | tracé van buurtweg nummer 1 over de luchtfoto