4.5 Seveso – inrichtingen

Op een afstand van ongeveer 230 m is een Seveso-bedrijf gelegen (Euroports Terminals Antwerp). Afdeling Milieu-, Natuur en Energiebeleid, Dienst Veiligheidsrapportering (VR)

geeft een advies als er op minder dan 2 km van het plangebied een aantal (wijzigingen aan) aandachtsgebieden gepland zijn. Het aandachtsgebied is in dit kader een woongebied of een toegelaten kwetsbare functie zoals een school. De vraag wordt gesteld en onderzocht of de bestemming die men beoogt verzoenbaar is met de huidige activiteit(en) die bij het Seveso-bedrijf aanwezig zijn.

 

 

Het bedrijf Euroports Terminals Antwerp is een hogedrempelinrichting gespecialiseerd

in de op- en overslag van diverse bulkgoederen en in meer beperktere mate stukgoederen.

Het betreft hoofdzakelijk meststoffen, mineralen en ertsen, veevoeders en granen.
Euroports Terminals Antwerp nv is volledig gelegen in een zone voor bedrijvigheid, m.n. in een gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.

 

 [image]

Figuur 49 | Seveso- inrichten in de omgeving van het plangebied

 

 

Toelichting veiligheidsrapportering Seveso-bedrijven

In het kader van veiligheidsrapportering moet elk Seveso-bedrijf 2 soorten veiligheidsrapporten opmaken:

  • omgevingsveiligheidsrapport OVR (bij vergunningsaanvraag)

  • samenwerkingsakkoord veiligheidsrapport SAVR (bij exploitatie).

Een Seveso-bedrijf gaat de risico’s in een veiligheidsrapport op 2 manieren bekijken:

  • Plaatsgebonden risico
    Dit is het risico uitzetten op een kaart waarbij men de punten met gelijk risico verbindt wat resulteert in lijnen waaraan een bepaalde waarde wordt gegeven.
    Deze risico’s worden getoetst aan criteria die zijn opgenomen in de code van goede praktijken. De 10-6 wordt getoetst aan een woongebied en de 10-7 wordt getoetst aan een gebied met kwetsbare locatie zoals bvb ‘is er een school of een ziekenhuis?’
    10-6 en 10-7: dit is een statistische uitdrukking, de ‘kans dat’ er een ongeval gebeurt (kan niet gemeten worden, is daarom fictief).

  • groepsrisico (GR) curve berekenen

Dit is: stel dat er iets bij een Seveso-bedrijf gebeurt wat is de kans dat er een grote groep mensen in 1 keer getroffen wordt door de gebeurtenis bij dit bedrijf. Dit wordt uitgezet in een grafiek waarop ook criteria worden toegepast door middel van lijnen die op deze grafiek worden getekend. De berekende GR-curve moet zich steeds onder de lijn bevinden die men als haalbaarheidscriterium hanteert anders zijn maatregelen nodig.

 

Er werd een geactualiseerde risico-analyse/nota met uitgebreide aandacht voor het aspect externe veiligheid, uitgevoerd door de erkende VR-deskundige, aan Afdeling Milieu-, Natuur en Energiebeleid, Dienst Veiligheidsrapportering voorgelegd om te oordelen of de beoogde bestemmingen en voorschriften van het RUP Havanastraat voor het plangebied aanvaardbaar zijn op vlak van veiligheid.

 

 

4.5.1 Evaluatie RUP Havanastraat & Euroports Terminals Antwerp nv

 

F. Maesen, erkend VR-deskundige voor Sertius heeft in samenwerking met Euroports Terminals Antwerp nv. een rapport opgesteld om de externe risico’s ( = de risico’s voor de mens buiten de inrichting) te kunnen evalueren.

 

PLAATSGEBONDEN RISICO - Aan de hand van de toetsing van de contouren voor het

plaatsgebonden risico aan de thans in Vlaanderen toegepaste risicocriteria wordt het volgende

afgeleid:

  • aan het criterium inzake gebieden met woonfunctie (10-6/jr) wordt voldaan;

  • aan het criterium ter hoogte van kwetsbare locaties (10-7/jr) wordt eveneens voldaan.

 [image]

Figuur 50 | plaatsgebonden risico Euroports Terminals Antwerp nv

 

 

GROEPSRISICO – Het groepsrisico verbonden aan de inrichting van Euroports Terminals Antwerp nv blijft zeer beperkt en voldoet aan het criterium.

 

Aangaande de mogelijke gevolgen van het RUP Havanastraat komt uit de bovenstaande

analyse van de externe risico’s verbonden aan de vestiging van Euroports Terminals Antwerp het volgende naar voor:

  • De minimale afstand van Euroports Terminals Antwerp nv tot een terrein met kwetsbare locatie bedraagt in de actuele situatie 200 m en dit rekening houdend met voetbalterreinen die deel uitmaken van de nabije school (gelegen ten westen van Euroports Terminals Antwerp nv). Met het RUP Havanastraat bedraagt de minimale afstand 250 m tot de locaties waar een school niet is uit te sluiten volgens het RUP (in de zone voor centrumfuncties Ce2 – artikel 6). Op die manier is het RUP niet strenger dan de actuele ruimtelijke situatie ten aanzien van dit risicocriterium. Enkel indien de voetbalterreinen geen deel uitmaken van de nabije school (kwetsbare locatie) wordt de minimale afstand van deze kwetsbare locatie tot de magazijnen gelijk aan 300 m en is het RUP Havanastraat hiermee mogelijk meer determinerend voor Euroports Terminals Antwerp nv in vergelijking met de situatie zonder het RUP Havanastraat. (…)

  • Voor wat de aanwezigheid van veel publiek betreft stelt men vast dat met de maximale effectafstand van 380 m voor magazijn M41A (dat het dichtst bij het RUP Havanastraat gesitueerd is) de zone voor centrumfuncties Ce2 (artikel 6) hierdoor voor een klein deel gevat wordt. Omdat de kans op letaal effect daar slechts iets hoger ligt dan 1%, en enkel geldt voor personen buitenshuis zal hier 1 slachtoffer in deze zone een aanwezigheid van meer dan 700 personen/ha vereisen. Dit impliceert dat rekening houdend met deze effectafstand vanuit het oogpunt van het groepsrisico er geen relevante toename van het groepsrisico verwacht wordt. (…)

4.5.2 Advies van dienst veiligheidsrapportering betreffende de risico’s van de inrichting Euroports Terminals Antwerp nv

 

Gelet op het feit dat

  • Uit de gegevens in de toelichtingsnota/stedenbouwkundige voorschriften kan besloten worden dat seveso-inrichtingen niet worden verwacht in het plangebied van het RUP;

  • Uit de gegevens in de toelichtingsnota/stedenbouwkundige voorschriften blijkt dat in het plangebied een aantal (wijzigingen aan) aandachtsgebieden gepland zijn, maar bepaald door

    • Art. 5 Zone voor Centrumfuncties – kazerne (Ce2) van de stedenbouwkundige voorschriften waarmee de kazerne (S.B.Housmans kazerne) een gemengd stedelijke bestemming kan krijgen waarbij wonen, horeca, commerciële ruimtes, onderwijs, vrije beroepen of kantoorruimte tot de mogelijkheden behoren. In voorliggend RUP zijn een aantal mogelijke scenario's opgenomen

      • Scenario A waarbij het huidige bouwvolume van het kazernecomplex volledig met woonunits wordt ingevuld (300 woonunits in een maximalistisch scenario);

      • Scenario B waarbij naast voorgaande ook nog commerciële ruimtes, kantoorruimtes en socio-culturele functies worden voorzien;

      • Scenario C waarbij naast voorgaande ook nog een school wordt voorzien.

    • Art. 6 Zone voor Centrumfuncties van de stedenbouwkundige voorschriften waarmee maatschappelijke en cultuurrecreatieve functies worden voorzien (o.a. onderwijs, openbare dienstverlening, ed.).

    • Overige artikels (meer bepaald Art. 1, Art. 2, Art. 3, Art. 8 en Art. 9 van de stedenbouwkundige voorschriften) waar de mogelijkheid bestaat dat deze gebieden kunnen beschouwd worden als aandachtsgebied, meerbepaald als 'door het publiek bezochte gebouwen en gebieden, incl. recreatiegebieden' vanwege het aantal personen aanwezig;

  • volgens de gegevens van de dienst VR in de onmiddellijke omgeving een hogedrempel Sevesoinrichting aanwezig is, met name Euroports Terminals Antwerp nv, Vosseschijnstraat 59 te 2030 Antwerpen en de dienst VR huidig over voldoende gegevens beschikt om te beslissen dat de voorgestelde ontwikkelingen verzoen baar zijn met de risico's van deze inrichting;

 

vraagt de dienst VR geen ruimtelijk veiligheidsrapport bij het voorliggende RUP.

De dienst VR merkt evenwel op dat in de conclusie van het document 'Evaluatie RUP Havanastraat & Euroports Terminals Antwerp nv’ wordt vermeld dat 'om de mogelijkheden van Euroports Terminals Antwerp nv ten aanzien van het criterium voor kwetsbare locaties op hetzelfde niveau te houden als in de actuele situatie zou deze afstand door het RUP

Havanastraat niet kleiner mogen worden’.
De dienst VR adviseert om er voor te zorgen dat kwetsbare locaties in de 'Zone voor centrumfuncties Ce2 (Art. 6)’ niet dichter bij de inrichting worden ingeplant dan deze huidig reeds aanwezig in de omgeving van de inrichting.