7 JURIDISCH - ADMINISTRATIEVE ASPECTEN

 

7.1 Wijzigingen t.o.v. het gewestplan

 

7.1.1 Op te heffen voorschriften

 

Volgende bestemmingszone van het gewestplan worden met de inwerkingtreding van het ruimtelijk uitvoeringsplan Havana opgeheven:

- Woonzone (code 0100)

- Bufferzone (code 0600)

- Aanvullende voorschriften gp 14 : art 1(extra: 0115)

- Aanvullende voorschriften gp 14 : art 1, °1 punt 3 (bruinomrand, stedelijke agglomeratie)(extra: 0115)

- Bestaande afzonderlijke leidingstraten (hoofdcode: 150g)

 

Bij inwerkingtreding van het ruimtelijk uitvoeringsplan Havana worden de voorschriften van de

bestemmingen van het gewestplan ‘Antwerpen’ (K.B. 03 oktober 1979), die binnen de begrenzing van het ruimtelijk uitvoeringsplan liggen, opgeheven en vervangen door de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

7.1.2 Afstemming categorieën van gebiedsaanduiding Vlaamse Codex

In artikel 2.2.3, §2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, goedgekeurd bij besluit

van de Vlaamse Regering op 15 mei 2009, wordt opgelegd dat een stedenbouwkundig

voorschrift ten allen tijden sorteert onder een categorie of subcategorie van

gebiedsaanduiding. In de volgende tabel wordt aangegeven in welke categorie elke

bestemmingszone uit voorliggend RUP valt.

 

Categorie Vlaams Gewest

Bestemmingszones RUP Havana

[1°] Wonen, a) woongebied

[1°] Wonen, a) woongebied

[2°] Bedrijvigheid

[1°] Wonen, a) woongebied

[1°] Wonen, a) woongebied

[8°] lijninfrastructuur

[6°] Overig groen

Art. 1 zone voor centrumfuncties – P&R (Ce1)

Art. 2 zone voor gemengde functies (Ge)

Art. 3 zone voor detailhandel (De)

Art. 5 zone voor centrumfuncties – kazerne (Ce2)

Art. 6 zone voor centrumfuncties (Ce3)

Art. 8 Zone voor publiek domein (Pu1 tem Pu5)

Art. 9 Zone groen (Gr)

 

 

 

7.1.3 Planschade en planbaten

 

Het overzicht in onderstaande figuur geeft weer welke percelen ten gevolge van de bestemmingswijziging in het kader van voorliggend RUP aanleiding kunnen geven tot planschade, planbaten en/of compensatie conform de richtlijn.

 

 

Art. 2.6.1. §1 van de VCRO bepaalt dat de ruimtelijke uitvoeringsplannen erfdienstbaarheden

van openbaar nut kunnen doen ontstaan en eigendomsbeperkingen kunnen inhouden, met inbegrip van bouwverbod.

In de gevallen, vermeld in §2 en §3, kan een bouw of verkavelingsverbod aanleiding geven tot

een beperkte schadevergoeding, planschadevergoeding genaamd.

 

 [image]

[image]

Figuur 85 | planbaten - planschade

 

 

7.2 Ruimteboekhouding

 

 

Bestemmingscategorie gewestplan

Oppervlakte
(m²)

Bestemmingszone RUP Havanastraat

Oppervlakte
(m²)

[1°] Wonen, a) woongebied

 

Zone voor centrumfuncties, totaal

61.951 m²

Ce1

Zone voor centrumfuncties – P&R

10.575 m²

Ge

Gemengd Ce1/De

2061 m²

Ce2

Zone voor centrumfuncties – kazerne

32.488 m²

Ce3

Zone voor centrumfuncties

11.767 m²
5.060 m²

[2°] Bedrijvigheid

 

De

Zone voor detailhandel

27.527 m²

[8°] lijninfrastructuur

 

Pu

Zone voor publiek domein, totaal

30.466 m²

Pu1

10.367 m²

Pu2

5.335 m²

Pu3

2.512 m²

Pu4

5.955 m²

Pu5

6.297 m²

[6°] Overig groen

 

Gr

Zone voor groen

70.948 m²

 

 [image]

Figuur 86 | oppervlaktes per zone

 

 

 

7.3 Rooilijnplannen

 

Er zijn geen actuele rooilijnplannen van toepassing.

 

Op onderstaande figuur wordt aangegeven welke rooilijnplannen (en ontwerpen) in het verleden hebben bestaan en (deels) binnen het plangebied vallen, maar niet meer van toepassing zijn.

 

  1. Met gemeenteraadbesluit (jaarnummer GR_00478) op datum van 23/6/2014 werd een rooilijnplan van 1924 voor de ontwikkeling van een tuinwijk midden in het plangebied opgeheven. (Figuur 84)

 

  1. Een ontwerprooilijnplan voor Ekeren werd nooit goedgekeurd.

 

  1. Met gemeenteraadbesluit (jaarnummer GR_00286) op datum van 23/6/2014 werd een rooilijnplan van 1939 (k.b. van 21/2/1939) voor de opening van nieuwe straten te Luchtbal opgeheven.

 

  1. Met gemeenteraadbesluit (jaarnummer GR_00286) op datum van 23/6/2014 werd een rooilijnplan van 1923 (k.b. van 17/11/1923) voor de opening van nieuwe straten te Luchtbal opgeheven.

 

 

 [image]

Figuur 87 | rooilijnplannen (en ontwerpen) die in het verleden hebben bestaan
en (deels) binnen het plangebied vallen, maar niet meer van toepassing zijn

 

 [image][image]

Figuur 88 | opgeheven rooilijnplan uit 1924 voor een tuinwijk binnen het plangebied

 

 

 

7.4 Wijzigingen rooilijnen en wegenis

 

De huidige perceelstructuur komt niet overeen met de feitelijke toestand.

 [image][image]

Figuur 89 | perceelstructuur versus feitelijke wegenis

 

Bij de aanleg van de A12 is er blijkbaar nooit een initiatief geweest om de van oudsher gekadastreerde percelen te herschikken. Bij uitvoering van het RUP Havanastraat en de bebouwing van de ontwikkelingsvelden binnen het RUP zou deze onduidelijke en incorrecte perceelstructuur recht gezet moeten worden.

 

De ontsluiting van het plangebied (westzijde) in de bocht van de Noorderlaan heeft een publiek karakter (onder andere de toegang tot het huidige recyclagepark), maar is gelegen op privaat terrein.

Bij uitvoering van het RUP Havanastraat en de ontwikkeling van de P&R en de inrichting van het openbaar domein binnen zone Pu1 zal de hoofdontsluiting van het plangebied overgedragen worden aan het openbaar domein.

 

De wegenis aan de zijde van station Noorderdokken (oostzijde) in het verlengde van de Argentiniëlaan heeft op sommige plannen de naam Vlierveld, op andere plannen de naam Argentiniëlaan. Deze weg is enkel voor bestemmingsverkeer naar de parking van het station Noorderdokken en dienstverkeer van Infrabel dat langs de sporen rijdt, via een tunnel onder de A12 in de richting van Oude Landen.

Het is wenselijk dat deze ontdubbelde en overgedimensioneerde wegenis plaats maakt voor de inrichting van kwalitatieve groene ruimte, een aangepaste parking, een nieuwe fietsenstalling zodat de fietsostrade duidelijk, rechtlijnig en herkenbaar doorheen het plangebied kan ingericht worden en een veel kleinere weg voor dienstverkeer van Infrabel, eventueel gecombineerd met de fietsostrade.

 

Bestaande rooilijnen worden niet verlegd, rooilijnplannen worden niet gewijzigd, maar bij inrichting van nieuw publiek domein zal bij elke bouwaanvraag aangegeven worden welke zones worden overgedragen aan het publiek domein.

 

 

 

7.5 Stedenbouwkundige Ontwikkelingskosten Havana

 

Het ontwikkelen van projecten in een stad brengt tal van voordelen met zich mee. Naargelang het programma komen er woningen, werkgelegenheid, en andere voorzieningen bij.

Bouwen van nieuwe projecten creëert ook maatschappelijke noden op vlak van voorzieningen zoals onderwijs, open ruimte, welzijn, zorg en mobiliteit. Deze voorzieningen dragen immers bij tot de leefbaarheid van de stad.

 

Uit artikel 1.1.4 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (hierna: “VCRO”) vloeit voort dat onder meer bij de vergunningsverlening van stadsontwikkelingsprojecten rekening moet worden gehouden met de ruimtelijke draagkracht, de gevolgen voor het leefmilieu en de culturele, economische, esthetische en sociale gevolgen. Op deze manier wordt gestreefd naar ruimtelijke kwaliteit.

 

Rekening houden met deze factoren is een maatregel van goede ruimtelijke ordening. Het is dan ook logisch dat ook privéprojecten bijdragen aan de maatschappelijke noden die ze creëren. Het ‘instrument stedenbouwkundige ontwikkelingskost’ regelt de bijdrage van privéprojecten aan de maatschappelijke noden.

 

Concreet voor de Havanasite wordt gesteld dat er binnen de voorschriften voor de zones voor centrumfuncties (Ce1, Ce2 en Ce3) voldoende ruimte is voor culturele, recreatieve en sociale activiteiten en voor de ontwikkeling ervan wordt gerekend op privé-initiatieven en stedelijke diensten. De ontwikkelingsvelden zijn zo compact mogelijk georganiseerd in het westen van het gebied zodat ten oosten voldoende open ruimte blijft voor groen en recreatie. Het creëren van een multimodaal knooppunt met nieuwe eindhaltes voor openbaar vervoer zijn een meerwaarde voor de omliggende woongebieden. De connectie van deze woongebieden met de voorzieningen in het centrum van de stad wordt versterkt.

 

Blijft de aanleg van een kwalitatief openbaar domein rondom de ontwikkelingsvelden over als maatschappelijke nood bij de herontwikkeling van de ganse site. Een samenhangend en kwalitatief openbaar domein garandeert het comfort en de veiligheid van bezoekers en gebruikers van de site.

De aanleg van openbaar domein rondom de nieuwe ontwikkelingsvelden is essentieel voor het goed functioneren van het gebied als connector tussen verschillende gebieden (groengebieden, woongebieden) en tussen verschillende verkeersmodi (auto, tram, bus en fiets); als toegangspoort (tot de stad, tot de wijk Luchtbal, maar ook tot het natuurgebied Oude Landen, ) en als bestemming (grootschalige detailhandel, autodeelplaats, diverse stadsdiensten en stedelijke functies, voorzieningen en recreatie).

 

De kosten voor de aanleg van openbaar domein kan bij wijze van stedenbouwkundige ontwikkelingskost worden meegenomen bij de verkoopsovereeenkomsten van de nieuwe ontwikkelingsvelden.

Zo engageren de ondertekenaars (projectontwikkelaars) zich om in de projecten met een zekere grootte een bijdrage op te nemen, namelijk financiering/aanleg van het openbaar domein dewelke kosteloos wordt overdragen aan de stad.

 

De lasten zoals de aanleg van openbaar domein worden in de overeenkomst nader uitgewerkt. Als er een vergunning wordt afgeleverd is het best dat de overeenkomst ermee verankerd wordt als stedenbouwkundige last. De stedenbouwkundige lasten opgenomen in dergelijke overeenkomst met de projectontwikkelaar/verkavelaar zijn echter afsplitsbaar van de vergunning en zullen dus niet als bouwovertreding kunnen beschouwd worden bij niet-uitvoering. Na het afsluiten van de overeenkomst is de projectontwikkelaar/verkavelaar echter gebonden door de overeenkomst zelf.

Omdat de lasten niet afdwingbaar zijn in de stedenbouwkundige vergunning of verkavelingsvergunning behalve met bestuursdwang ofwel mits financiële waarborgen, moet er eerst een overeenkomst zijn voor de vergunning.

 

Het opmaken van de overeenkomst kan op basis van artikelen 2.3.2., § 2, 2e lid, 4.3.1. § 2 en vooral 4.2.20 VCRO. Ook artikel 2 §2 van de Bouwcode kan dienen als wettelijke basis.

 

Het is aangewezen om bij verkoop van gronden/ontwikkelingsvelden binnen RUP Havana volgende stedenbouwkundige last voor aanleg openbaar domein op te leggen:

 

Pu1: ontwikkelaar zone Ce1

Pu2: ontwikkelaar zone De

Pu3: ontwikkelaar zone De

Pu4: de stad

Pu5: behoort reeds tot openbaar domein en bouwaanvraag heraanleg wegenis en openbaarvervoershaltes goedgekeurd. Aanleg wordt voorzien door BAM.