7.4 Wijzigingen rooilijnen en wegenis

 

De huidige perceelstructuur komt niet overeen met de feitelijke toestand.

 [image][image]

Figuur 89 | perceelstructuur versus feitelijke wegenis

 

Bij de aanleg van de A12 is er blijkbaar nooit een initiatief geweest om de van oudsher gekadastreerde percelen te herschikken. Bij uitvoering van het RUP Havanastraat en de bebouwing van de ontwikkelingsvelden binnen het RUP zou deze onduidelijke en incorrecte perceelstructuur recht gezet moeten worden.

 

De ontsluiting van het plangebied (westzijde) in de bocht van de Noorderlaan heeft een publiek karakter (onder andere de toegang tot het huidige recyclagepark), maar is gelegen op privaat terrein.

Bij uitvoering van het RUP Havanastraat en de ontwikkeling van de P&R en de inrichting van het openbaar domein binnen zone Pu1 zal de hoofdontsluiting van het plangebied overgedragen worden aan het openbaar domein.

 

De wegenis aan de zijde van station Noorderdokken (oostzijde) in het verlengde van de Argentiniëlaan heeft op sommige plannen de naam Vlierveld, op andere plannen de naam Argentiniëlaan. Deze weg is enkel voor bestemmingsverkeer naar de parking van het station Noorderdokken en dienstverkeer van Infrabel dat langs de sporen rijdt, via een tunnel onder de A12 in de richting van Oude Landen.

Het is wenselijk dat deze ontdubbelde en overgedimensioneerde wegenis plaats maakt voor de inrichting van kwalitatieve groene ruimte, een aangepaste parking, een nieuwe fietsenstalling zodat de fietsostrade duidelijk, rechtlijnig en herkenbaar doorheen het plangebied kan ingericht worden en een veel kleinere weg voor dienstverkeer van Infrabel, eventueel gecombineerd met de fietsostrade.

 

Bestaande rooilijnen worden niet verlegd, rooilijnplannen worden niet gewijzigd, maar bij inrichting van nieuw publiek domein zal bij elke bouwaanvraag aangegeven worden welke zones worden overgedragen aan het publiek domein.