1.3 Mobiliteitsplan Vlaanderen

 

Opgesteld door:

Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Departement Leefmilieu en Infrastructuur, Mobiliteitscel

In opdracht van:

Vlaamse Gemeenschap

Datum:

Juni 2001

Status:

Ontwerp

 

De ring rond Antwerpen heeft te maken met veel vertraagd personen- en vrachtverkeer, wat belangrijke economische gevolgen heeft. Bereikbaarheid moet echter verzekerd worden in grootstedelijke gebieden zoals Antwerpen. Deze bereikbaarheid moet in eerste instantie gerealiseerd worden door het oplossen van de missing links op het hoofdwegennet en de primaire wegen categorie I. De aanleg van de Oosterweelverbinding biedt een oplossing voor een missing link op het hoofdwegennet. De weg is gecategoriseerd als primaire weg categorie I en is uit te voeren als een (stedelijke) autosnelweg.

Het beleid voor autosnelwegen is gericht op:

  • verlagen van de maximum toegelaten snelheden op de ringstructuren, waar zich nu de meeste ongevallenconcentraties voordoen; voor 2010: dynamische regeling verkeerssnelheden + filedetectiesystemen; toeritdoseringen; te onderzoeken: beperking van afslagbewegingen voor vrachtvervoer = sluiten voor vrachtvervoer van een aantal toegangscomplexen;

  • uitbreiding inhaalverbod voor vrachtwagens op 2 x 2-snelwegen tijdens de piekuren, eventueel aangevuld met automatische route-handhavingssystemen;

  • beperken van het aantal toegangscomplexen op de tot snelweg om te vormen gewestwegen; Doorzicht-beperkingen (kijkfiles en secundaire ongevallen);

  • uitbreiden van FAST (beperken secundaire ongevallen).

Daarnaast is op autosnelwegen ook een specifiek beleid ten aanzien van zogenaamde éénzijdige ongevallen gewenst. Dit betekent concreet veiliger midden- en zijbermen.

Gelet op de inherent hogere onveiligheid nabij op- en afritcomplexen (zowel op de snelweg zelf als op de toegangen) dient tenslotte aandacht te gaan naar:

  • een kritische veiligheidsaudit van de huidige complexen;

  • beveiligen van de toegangen tot de snelwegen met rotondes of verkeerslichten.

 

CONCLUSIE
De aanleg van de Oosterweelverbinding is een belangrijk project in het kader van het opheffen van de missing links in het hoofdwegennet .