3.2 Provinciaal Ruimtelijk Structuurplan Oost-Vlaanderen

 

Opgesteld door:

Provincie Oost-Vlaanderen

In opdracht van:

Provinciebestuur Oost-Vlaanderen

Datum goedkeuring:

18 februari 2004

Status:

Goedgekeurd door de Vlaamse regering

 

 

Bindend gedeelte

 

De nederzettingsstructuur

De provincie selecteert het E17-netwerk als stedelijk netwerk op provinciaal niveau.

 

Lijninfrastructuur

 

De provincie selecteert minimaal de volgende wegvakken als secundaire weg type II:

  • N70 van R42 (Sint-Niklaas) tot Beveren (westelijke grens kleinstedelijk gebied);

  • N450 van N70 (Beveren) tot te ontwerpen primaire weg parallel aan A11/N49.

De provincie selecteert minimaal volgende wegvakken als secundaire weg type III:

  • N70 van westelijke grens kleinstedelijk gebied Beveren tot provinciegrens (Antwerpen).

De provincie suggereert aan het Vlaams Gewest volgende wijzigingen voor de primaire wegen II:

  • Nx van provinciegrens (Antwerpen) tot N451 te ontwerpen primaire weg II, parallel aan A11 cfr.Ontwerp Raamplan mobiliteit Strategisch Plan Linkerscheldeoever.

  • Ny van Nx (A11/N49) tot Verrebroekdok - te ontwerpen deel van Ontsluitingsring Waaslandhaven;

  • Nz van R2 tot Deurganckdok - te ontwerpen deel van Ontsluitingsring Waaslandhaven.

 

 

Richtinggevend gedeelte

 

Het E17-netwerk als stedelijk netwerk op provinciaal niveau

Het E17-netwerk moet de (stedelijke) dynamiek in het spanningsveld Gent-Antwerpen opvangen. Door die te concentreren en te bundelen in het netwerk wordt de verdere verstedelijking van de openruimtegebieden voorkomen.

 

De Waaslandhaven, poort en motor voor ontwikkelingen in Oost-Vlaanderen

De Waaslandhaven is een poort van Vlaams belang. De ontwikkeling van dit zeehavengebied (m.i.v. het multimodaal logistiek park) zal ontwikkelingen in Oost-Vlaanderen induceren. Op Vlaams niveau wordt een visie geformuleerd voor de haven en zijn omgeving.

De Scheldevallei, groene slagader van Vlaanderen

De Scheldevallei wordt ontwikkeld als groene long in de Vlaamse Ruit. Hierbij worden de landschappelijke en ecologische potenties ten volle benut. Het toeristisch-recreatief belang wordt versterkt en benut in de verdere ontwikkeling van de deelruimte.

Visie op de kleinstedelijke gebieden in het E17-netwerk

Het geheel van de stedelijke ontwikkelingen in het E17-netwerk mag niet in concurrentie treden met het grootstedelijk gebied Gent of het grootstedelijk gebied Antwerpen. De invloedssfeer van het kleinstedelijk gebied Beveren is grotendeels beperkt tot (de dorpen in) de eigen fusiegemeente. De ontwikkelingen in de Waaslandhaven beïnvloeden echter in belangrijke mate de ontwikkelingen in het stedelijk gebied Beveren. Een goede ontsluiting van dit kleinstedelijk gebied naar de E17 is wenselijk om de kleinstedelijke functie in het netwerk te kunnen vervullen.

 

Gewenste lijninfrastructuur

Kleinstedelijk gebied Beveren:

 

  • ontsluiting via primaire wegen en hoofdwegen en station Beveren (regionaal ontsluitingspunt);

  • uit te bouwen infrastructuren: een optimale noordelijke aansluiting van Beveren naar de Waaslandhaven (weg, openbaar vervoer, fiets), verbeterde openbaar vervoerontsluiting naar Antwerpen door verlenging van de tramlijn, daaraan gekoppeld de inrichting van N70 (belangrijke fietsdrager) en een opwaardering van het station, doortrekken tramlijn Zwijndrecht tot Beveren.

Waaslandhaven gericht op Havenweg en vervoersalternatieven:

  • verbinding van de haven met zijn achterland van prioritair belang ook via alternatieve vervoerswijzen;

  • N49/A11 uitgebouwd als havenweg voor de verbinding tussen de Vlaamse havens, met beperken open afritten (E17 motor voor E17-netwerk).

 

SAMENVATTING:
Het PRS Oost-Vlaanderen selecteert het E17-netwerk als stedelijk netwerk op provinciaal niveau. Hiernaast wordt de N70 vanaf de grens van het kleinstedelijk gebied Beveren tot de provinciegrens bindend als secundaire weg III geselecteerd.
Volgende ruimtelijke concepten zijn bepalend voor het betrokken gebied:
- bereikbaarheid is belangrijk binnen het E17-netwerk;
- vanuit het Noordelijk Openruimtegebied moet een selectieve bereikbaarheid verdere verstedelijking van de open ruimte voorkomen. Het aantal op- en afritten moet worden beperkt.
- openruimtecorridors vormen een buffer tussen de stedelijke ontwikkelingen: o.a. de corridor tussen het E17-netwerk en het grootstedelijk gebied Antwerpen;
- de verbinding tussen de Waaslandhaven en het E17-netwerk moet worden verbeterd;
- de Waaslandhaven moet duidelijk begrensd en gebufferd worden;
- het kleinstedelijk gebied Beveren moet goed ontsloten worden naar de E17. Hiervoor zal de N485 na het afsluiten van het knooppunt Haasdonk niet meer kunnen instaan. Deze taak zal worden opgenomen door de oostelijke tangent te Sint-Niklaas.

 

CONCLUSIE
Door het realiseren van de Oosterweelverbinding met parallelweg wordt het E17-netwerk nog beter bereikbaar vanuit alle richtingen. Door het voorzien van het parallelwegsysteem kunnen het aantal op- en afritten beperkt worden en blijven alle functies optimaal ontsloten. De openruimtecorridors blijven als buffer functioneren.