3.8 Masterplan fase 2 Het Eilandje

 

Opgesteld door:

Buro 5 Maastricht

In opdracht van:

Stad Antwerpen

Datum:

7 oktober 2004

Status:

Concept eindrapportage

 

Het Masterplan fase 2 behandelt het noordelijke deel van het eilandje, met de buurten Noorderlaan, Kempisch Eiland, Mexico-eiland en Droogdokkeneiland. Dit plan heeft een verre planhorizon en de uitvoering van deze fase 2 is afhankelijk van het succes van fase 1.

Dit gebied wordt in belangrijke mate bepaald door de confrontatie tussen stad en haven. Het Masterplan fase 2 wordt beïnvloed door enkele belangrijke projecten in de omgeving: de infrastructuurplannen voor de Oosterweelverbinding en de Singel, het waterplan,…

Dit gebied zal worden ontwikkeld als gemengd stedelijk gebied met het accent op wonen, kantoren, bedrijven, sport, congres, recreatie en leisure. Hierbij wordt het wonen vooral voorzien langs verbindende lijnen en de zuidelijke kaaien. De programmatische verhouding is: 33 % wonen, 33% kantoren, 33% voorzieningen. Bij de invulling van het gebied moet er bijzondere aandacht besteed worden aan de ruimteljke inpassing en de opbouw van het stedelijk weefsel.

Iedere wijk krijgt een eigen invulling, afhankelijk van de aanwezige potenties.

Droogdokkeneiland: stedelijke recreatie en congresfunctie en groene open ruimte langs de Schelde (prijsvraag lopende).

Mexico-eiland: gemengd stedelijk milieu met kantoorfuncties, wonen, grootschalige stedelijke functies en voorzieningen en in het noorden een parkachtige invulling.

Kempisch eiland: nadruk op wonen met eventueel bedrijvigheid in de plint.

Noorderlaan: op- en overslagbedrijven gecombineerd met kantoorruimtes.

Het gebied wordt onsloten via een directe koppeling met de Groene Singel ter hoogte van de Noorderlaan.

CONCLUSIE
De invulling van het Eilandje zoals voorzien in het Masterplan fase 2 zal veel bijkomend verkeer genereren. Een goede aansluiting op de belangrijkste stedelijke ontsluitingswegen is van belang. Ten noorden van het Eilandje wordt de grens met het water ingevuld met groenvoorzieningen (o.a. parkachtige invulling). Indien de Oosterweelverbinding ten noorden van het Eilandje, over het Straatsburgdok voorzien wordt, vormt dit geen probleem voor de ontwikkeling van het Eilandje zoals voorzien in het Masterplan.