4.3 Mobiliteitsplan Antwerpen: deelmobiliteitsplan Antwerpen-Linkeroever

 

Opgesteld door:

Ontwikkelingsbedrijf – Ruimtelijke ordening en mobiliteit

In opdracht van:

Stad Antwerpen

 

Omwille van de vitaliteit van Antwerpen-Linkeroever is het van belang dat dit deel van de stad geen geïsoleerd wooneiland en/of slaapstad wordt (blijft), maar als volwaardige pool, een substantieel onderdeel van de stad wordt uitgebouwd. Door zijn gunstige ligging en ontsluiting biedt Antwerpen-

Linkeroever daartoe sterke potenties.

Gewenste ruimtelijke ontwikkelingen op Linkeroever

- Wonen: inbreiding en verdichting kerngebied, ontwikkeling van Prestibel, eventueel aansnijden van een beperkt deel van het woonuitbreidingsgebied Middenvijver.

- Bedrijven, kantoren: as Blancefloerlaan en het gebied voor stedelijke ontwikkelingen Prestibel.

Bovenlokale bedrijvigheid die vrachtverkeer genereren worden geweerd uit het stadsdeelgebied.

- Sport en recreatie: noordelijke strook van de Scheldeoever en in de zone Prestibel en Galgenweel.

- Open ruimte structuur: groene noord-zuid corridor tussen de woonkernen van Antwerpen-Linkeroever en Zwijndrecht/Burcht, maximale bundeling van de (nieuwe) infrastructuren (OWV), creëren van groene vingers en de randen duidelijker definiëren en afbouwen.

Gewenste verkeers- en vervoersstructuur voor Antwerpen-Linkeroever

- Auto –en vrachtverkeer: op termijn vervangen van de bestaande op- en afritten nr. 6 (Antwerpen– Linkeroever) en nr. 7 (Sint-Anna – Linkeroever) door één volwaardig op- en afrittencomplex ter hoogte van de kruising van de R1 en de Blancefloerlaan, de doortrekking van de zuidelijke Singel via een nieuwe stedelijke brug over de Schelde.

- Openbaar vervoer: uitbouw van een samenhangend voorstadnetwerk van trein-, tram- en busverbindingen, heropenen van het station Linkeroever, op termijn doortrekken van de tramlijnen 2 en 15 tot in Melsele. De Singellijn wordt op termijn doorgetrokken naar Antwerpen – Linkeroever.

- Fietsroutenetwerk: bestaande fietsroutes worden verfijnd en uitgebouwd.

Gewenste wegenstructuur – wegcategorisering: voor linkeroever zijn er 2 varianten uitgewerkt voor de aansluiting op het hoofdwegennet: waarbij variant 1 rekening houdt met een volwaardige en rechtstreekse aansluiting op het hoofdwegennet en variant 2 een onrechtstreekse aansluiting op het hoofdwegennet vooropstelt.

 

CONCLUSIE
De voorstellen binnen dit ontwerp beleidsplan fungeerden mede als aandachtspunten bij de opmaak van het GRUP Oosterweel, waardoor het GRUP tegemoetkomt aan de belangrijkste voorstellen binnen dit beleidsplan.