4.4 Mobiliteitsplan Antwerpen: deelmobiliteitsplan Merksem - Deurne-noord

 

Opgesteld door:

Arcadis Gedas

In opdracht van:

Stad Antwerpen

 

Het scenario Woonstad is als basis genomen voor het beleidsplan deelmobiliteitsplan Merksem – Deurne Noord’ met een belangrijk strategisch project nl de herinrichting van de Bredabaan. Tegelijkertijd is dit op hoofdlijnen niet tegenstrijdig met de andere duurzame scenario’s. Er is gekozen voor het scenario Woonstad omdat nieuwe ontwikkelingen van het werk- en bezoekersstadscenario een bedreiging kunnen vormen voor de woon- en verblijfskwaliteiten van Merksem en Deurne-Noord.

Ondanks onzekerheid over ingrepen in de grensoverschrijdende netwerken is het mogelijk een kern van maatregelen te beschrijven die kunnen opgenomen worden in een beleidsplan, zoals:

  • het concept van de ‘woonschijf van Merksem’ omringt door verkeersinfrastructuren die tegelijkertijd landschap of stadslandschap zijn, bv. het uitwerken van het ringbos (ook aan tweede spoorontsluiting);

  • de versterking van de Bredabaan als lineair centrum en ruimtelijk drager van Merksem;

  • het concept van de brugpoorten;

  • de (lange termijn) kansen voor een gemengd grootstedelijk gebied langs het kanaal en de stationsomgeving.

  • Bouwstenen voor de gewenste ruimtelijke verkeers- en vervoerstructuur:

  • het behouden van de Metropoolstraat - Vaartkaai (noordelijke oever van het Albertkanaal);

  • het creëren van een nieuwe ontsluitingsweg op de zuidelijk oever van het Albertkanaal met aansluiting op de stedelijke ringweg;

  • vergroting van de capaciteit van de E19;

  • behoud van de Metropoolstraat – Vaartkaai;

  • herdefiniëring rol Bisschoppenhoflaan in combinatie met de nieuwe ontsluitingsweg op zuidelijke oever;

  • oostelijke ringlaan (de relatie tussen de Bredabaan en de Bisschoppenhoflaan);

  • een tram-busbaan aan de spoorlijn over het Albertkanaal naast de bestaande spoorviaduct;

  • bijkomende fiets- en voetgangersverbinding over het kanaal, snelweg en spoorweg op regelmatige afstanden (b.v. aan nieuwe tram en busbrug, ter hoogte van de IJzerlaan....);

  • het nieuwe IC/IR station Antwerpen Luchtbal, als volwaardig overstap en bestemmingstation (transferium).

  • Schijnpoort: de uitbouw van een aantal “brugpoorten” die naast het bundelen van een aantal functies eveneens toegang geven tot een aantal vervoersniveaus. Zo wordt hier een belangrijke overstap van auto op openbaar vervoer richting binnenstad voorzien, naast een aantal eindbestemmingen in de brugpoorten zelf

De openbaar vervoersstructuur kan worden uitgetekend rond en opgehangen aan het station Antwerpen-Luchtbal en een aantal knooppunten op de Bredabaan, zoals het Victor Roosensplein en Keizershoek waarbij de bediening van de hele agglomeratie voorop staat en waarbij het openbaar vervoer een betere doorstroming gegarandeerd wordt. Bij het uitwerken van de nieuwe verkeers- en vervoersstructuur dienen de bereikbaarheid van Merksem en de interne relaties naar alle aangrenzende stadswijken op schaal van het deelplan steeds gegarandeerd teblijven. Bij de grote infrastructuurwerken waarbij de verkeersstromen met zowel herkomst als bestemming ver buiten Merksem rondom het gebied kunnen geleid worden, zal dit steeds als één van de randvoorwaarden vermeld worden.