-
het concept van de ‘woonschijf van Merksem’ omringt door verkeersinfrastructuren die tegelijkertijd landschap of stadslandschap zijn, bv. het uitwerken van het ringbos (ook aan tweede spoorontsluiting);
-
de versterking van de Bredabaan als lineair centrum en ruimtelijk drager van Merksem;
-
het concept van de brugpoorten;
-
de (lange termijn) kansen voor een gemengd grootstedelijk gebied langs het kanaal en de stationsomgeving.
-
Bouwstenen voor de gewenste ruimtelijke verkeers- en vervoerstructuur:
-
het behouden van de Metropoolstraat - Vaartkaai (noordelijke oever van het Albertkanaal);
-
het creëren van een nieuwe ontsluitingsweg op de zuidelijk oever van het Albertkanaal met aansluiting op de stedelijke ringweg;
-
vergroting van de capaciteit van de E19;
-
behoud van de Metropoolstraat – Vaartkaai;
-
herdefiniëring rol Bisschoppenhoflaan in combinatie met de nieuwe ontsluitingsweg op zuidelijke oever;
-
oostelijke ringlaan (de relatie tussen de Bredabaan en de Bisschoppenhoflaan);
-
een tram-busbaan aan de spoorlijn over het Albertkanaal naast de bestaande spoorviaduct;
-
bijkomende fiets- en voetgangersverbinding over het kanaal, snelweg en spoorweg op regelmatige afstanden (b.v. aan nieuwe tram en busbrug, ter hoogte van de IJzerlaan....);
-
het nieuwe IC/IR station Antwerpen Luchtbal, als volwaardig overstap en bestemmingstation (transferium).
-
Schijnpoort: de uitbouw van een aantal “brugpoorten” die naast het bundelen van een aantal functies eveneens toegang geven tot een aantal vervoersniveaus. Zo wordt hier een belangrijke overstap van auto op openbaar vervoer richting binnenstad voorzien, naast een aantal eindbestemmingen in de brugpoorten zelf