4.7 Mobiliteitsplan Beveren

 

Opgesteld door:

Groep Planning

In opdracht van:

Gemeente Beveren

Datum :

November 2002

Status :

Conform verklaard op PAC

 

Categorisering wegennet

  • Op- en afrit Haasdonk afsluiten (op termijn): het kleinstedelijk gebied Beveren-Melsele wordt via de N419 (primaire weg II), de N450 (secundaire weg II) en de te sluiten ring van Sint-Niklaas naar het hoofdwegennet ontsloten.

  • Het op- en afrittencomplex van de N450 op de N49 wordt behouden. De weg zal echter niet meer rechtstreeks aangesloten worden op de ontsluitingsstructuur van de haven.

  • De optimalisatie en de uitbouw van de bestaande infrastructuren kan het doortrekken van de R2 overbodig maken, o.a. door het sluiten van de Kleine Ring (realisatie Oosterweelverbinding).

Gewenste structuur OV

  • Tram tot Beveren.

  • Trein: verdubbelen frequentie L-treinen, station Beveren opwaarderen.

  • Herinrichting N70 (doorstroming OV belangrijk).

Gewenste structuur fietsverkeer

  • Bijkomend opnemen van enkele functionele routes in het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF).

  • Daarnaast wordt het BFF verfijnd door lokale routes.

 

CONCLUSIE
De voorstellen binnen dit mobiliteitsplan fungeerden mede als aandachtspunten bij de opmaak van het GRUP Oosterweel, waardoor het GRUP tegemoetkomt aan de belangrijkste voorstellen binnen het beleidsplan.