5.3 Analyse van de bestaande verkeersstructuur

 

Hoofdwegen

- E17

De E17 is een internationale verbindingsweg (Antwerpen-Gent-Rijsel-Parijs) met drie op- en afritten binnen het plangebied, met name complexnummers 6, 17 en 16 of respectievelijk Linkeroever, Zwijndrecht en Kruibeke. Door de aanwezigheid van deze op- en afritten op beperkte afstand van elkaar, vervult de E17 hier naast een verbindingsfunctie ook een ontsluitingsfunctie voor Zwijndrecht en Linkeroever.

- E34

De E34 is een belangrijke verbinding van Antwerpen naar de kust. Deze werd in het RSV evenals de E17 geselecteerd als hoofdweg. De weg is vanuit Antwerpen te bereiken via de Waaslandtunnel over de Charles de Costerlaan (op- en afritcomplex 7) of via de E17. Op Zwijndrechts grondgebied is er geen oprit tot de E34.

Primaire wegen

- N419

De N419 of Krijgsbaan is een van de weinige noord-zuid verbindingen in het studiegebied. De krijgsbaan volgt de fortengordel, die de westelijke grens van de gemeente Zwijndrecht vormt, en verbindt de N70 in het Noorden met de Kruibeeksesteenweg in het Zuiden. Tevens geeft de N419 aansluiting op de op - en afritten van de E17.

De N419 werd in het RSV geselecteerd als primaire weg type II. Concreet betekent dit dat deze weg een verzamelende functie heeft op Vlaams niveau. De N419 vervult volgende functies:

  • aansluiting stedelijk gebied Beveren;

  • aansluiting bedrijventerrein Beveren (‘Schaarbeek’) en bedrijventerrein Zwijndrecht (Lindenstraat);

  • aansluiting op de Waaslandtunnel;

  • aansluiting nieuwe P+R;

  • aansluiting stedelijk gebied Zwijndrecht.

 

Secundaire wegen

- N70

De N70 is de oude dorpsweg Antwerpen – Zwijndrecht – Melsele. Naast de verbindende functie heeft deze weg vanwege het hoge gebruik momenteel ook een sterk barrièrevormend effect ter hoogte van Zwijndrecht-centrum. Recent werd de tramlijn doorgetrokken tot de N419, de grens met Beveren. Ter hoogte van de terminus werd tevens een grote park and ride voorzien. Ook de busverbinding volgt deze oost-west verbinding. De weg profileert zich als openbaar vervoersas en drager van zacht verkeer.

Richting Antwerpen sluit de weg aan op de tramtunnel en de voetgangerstunnel onder de Schelde.

 

Ringwegen

Het netwerk van de ringwegen rond Antwerpen bestaat uit de R1, de R10 en de Havenweg.

Momenteel kent de R1 (hoofdweg) twee verschillende functies. Ten eerste functioneert ze als verbinding tussen de verschillende hoofdwegen voor het doorgaande ((inter)nationale) verkeer. Ten tweede functioneert ze ook op meer lokaal niveau als een soort verdeelweg voor het bestemmingsverkeer en dit vooral door de vele aansluitingen met het lager netwerk (o.a. met de R10). Hierdoor ontstaat er op de huidige R1 een menging van doorgaand en bestemmingsverkeer wat nogal eens voor conflicten zorgt.

De Singel kent een categorisering van primaire weg maar functioneert momenteel op een veel lager niveau en dit door de verschillende gelijkgrondse kruisingen met de radiale steenwegen. Dit verklaart ook waarom veel van het bestemmingsverkeer momenteel op de R1 zit.

De havenweg op de Rechteroever wordt gevormd door twee ‘periferische’ verbindingswegen: één ten oosten (Antwerpse Baan & Noorderlaan) en één ten westen van de havens (Scheldelaan). Deze beide wegen komen ten noorden van de Haven samen (te Zandvliet) en vormen zo een lus (die evenwel door het centrum van de gemeenten Zandvliet en Berendrecht loopt). De doorkruising van de gemeenten Zandvliet en Berendrecht kan volledig worden vermeden indien over dit traject via de A12 wordt gereden, zodat in het noorden de lus goed gesloten is.

Spoorwegen

- spoorlijn 59

Deze spoorlijn maakt deel uit van het hoofdspoorwegennet voor personenvervoer. Het is een belangrijke verbinding van Antwerpen naar Gent. Deze doorsnijdt de kern van Zwijndrecht. Ter hoogte van de centrale winkelas in Zwijndrecht situeert zich het station.

Bus- en tramlijnen

Momenteel bevinden zich in het studiegebied zowel op linker- als op rechteroever bus- en tramlijnen. Dit bestaande bus- en tramlijnennetwerk biedt momenteel een voldoende aanbod.