14.1 Algemeen

 

 [image]

 

14.1.1 Doorgaand verkeer en bestemmingsverkeer

Tussen Aansluitingscomplex P. Coplaan en Aansluitingscomplex Waaslandhaven en van voor Aansluitingscomplex Groenendaallaan tot Aansluitingscomplex Schijnpoort wordt bestemmingsverkeer gescheiden van doorgaand verkeer en wordt voor beide stromen aparte infrastructuur voorzien.

Op de overige segmenten bevindt zich zowel doorgaand als bestemmingsverkeer.

 

14.1.2 Uitwisseling hoofdwegennet

Op verschillende plekken wordt de mogelijkheid voorzien tot uitwisseling op het hoofdwegennet naar een andere richting. Uitwisseling van bovenlokaal verkeer wordt georganiseerd in volgende ‘knopen’.

  • Knoop E19 Noord (R1 richting Oosterweeltunnel, R1 richting Kennedytunnel, E19 richting Nederland)

  • Knoop E34 Oost (R1 richting Oosterweeltunnel, R1 richting Kennedytunnel, E34/313)

  • Knoop E34 West (R1 richting Oosterweeltunnel, R1 richting Kennedytunnel, E34 richting Zelzate)

  • Knoop E17 (R1 richting Oosterweeltunnel, R1 richting Kennedytunnel, E17 richting Gent)

 

Knoop E19 Noord

Knoop E19 Noord wordt gerealiseerd in een relatief dense stedelijke omgeving. Bovendien moet rekening gehouden te worden met tal van bestaande de infrastructuren (spoorweg, Albertkanaal,...). Er wordt gestreefd naar een minimale ruimte-inname door de knoop dubbeldeks uit te voeren.

Knoop E34 Oost

De huidige situatie blijft ongewijzigd.

Knoop E34 West

Temidden van het groengebied op LO wordt de uitwisselingsknoop tussen de E34 en de R1 zo verdiept mogelijk aangelegd (zonder de ondergrondse waterhuishouding te verstoren) om de geluids- en visuele

impact tot een minimum te herleiden. De aansluiting met de Oosterweeltunnel wordt op voldoende afstand van Blokkersdijk gepositioneerd. De tunneltoerit van de Oosterweeltunnel wordt zo ver mogelijk landinwaarts overkapt waardoor de natuurgebieden Blokkersdijk en Sint-Annabos verbonden blijven.

Aangezien de huidige autoverkeersfunctie van de Ch. De Costerlaan overbodig wordt, kan deze gedowngrade worden naar langzaamverkeersroute en dienstweg en kunnen de natuurgebieden Rot en Middenvijver herenigd worden met de natuurgebieden Sint-Annabos en Blokkersdijk.

Knoop E17

In deze knoop zijn een aantal bestaande elementen bepalend; nl. het ophogingslichaam van de E17, de Kennedytunnel en spoorlijn L59.Door het compacte tracéontwerp van dit nieuwe uitwisselingscomplex worden de interne restruimten tot een minimum herleid en komt een gebied van ca. 20 ha vrij dat aangewend kan worden voor ontwikkeling aansluitend op het omliggende stedelijk gebied.

 

14.1.3 Aansluiting en ontsluiting

 

De realisatie van de Oosterweelverbinding wordt aangegrepen om de koppeling van het lokale wegennet aan het hoofdwegennet te optimaliseren. Het streven naar een selectieve bereikbaarheid van woon- en werklocaties en duidelijkheid, veiligheid en afstemming van de verschillende vervoersmodi staan hierbij centraal.

Een belangrijke randvoorwaarde is het behoud van de huidige lokale bereikbaarheid van het hoofdwegennet met beperkte omrijfactoren. Vandaag wordt dit opgevangen door het grote aantal aansluitingscomplexen. Het ontsluitingsconcept garandeert de bereikbaarheid en de beperkte omrijfactoren door optimalisatie en betere situering van de aansluitingcomplexen. Op Linkeroever wordt dit gecombineerd met de realisatie van een verdeelweg parallel aan de bundel welke instaat voor de aansluiting van het lokaal wegennet op het hoofdwegennet. Dit systeem heeft niet enkel voordelen voor het functioneren van het hoofdwegennet maar vermijdt tevens sluipverkeer.

Op rechteroever wordt een bijkomend aansluitingscomplex voorzien voor de rechtstreekse ontsluiting van

de haven. Op verschillende plekken wordt de mogelijkheid voorzien tot aansluiting van het lokaal wegennet met het hoofdwegennet. Volgende aansluitingscomplexen worden gerealiseerd binnen het projectgebied.

− Aansluitingscomplex Waaslandhaven (volledig) − Aansluitingscomplex Knoop E17 (enkel richting Kennedytunnel) − Aansluitingscomplex Pastoor Coplaan (enkel richting Gent) − Aansluitingscomplex Oosterweel (volledig) − Aansluitingscomplex Groenendaallaan (volledig op de SRW) − Aansluitingscomplex Schijnpoort (op termijn volledig op de SRW – in eerste instantie enkel de

bestaande aansluitingen richting zuid)

Aansluitingscomplex Waaslandhaven

Ter hoogte van de Canadastraat wordt een compact en volwaardig aansluitingscomplex aangelegd. Het aansluitingscomplex is bereikbaar voor Zwijndrecht en Linkeroever via de geplande Parallelweg. Het havenverkeer wordt verzameld op de Canadallaan en de Keetberglaan en eveneens via dit aansluitingscomplex op het hoofdwegennet aangesloten. De huidige aansluitingscomplexen nr. 8 (verbinding van de Waaslandhaven met de E34 in oostelijke richting), nr. 7 (aansluiting Linkeroever op het hoofdwegennet via de Ch. De Costerlaan) en nr. 17 (Zwijndrecht richting Zelzate) zullen vervangen worden door het Aansluitingscomplex Waaslandhaven.

Aansluitingscomplex Knoop E17

Er wordt geopteerd voor één op- en afrit richting Kennedytunnel ter vervanging van de huidige aansluitingen nr. 6, 7 en 17. De aansluiting van het Aansluitingscomplex Knoop E17 op de Parallelweg heeft als voordeel dat de omrijfactoren voor zowel Linkeroever als Zwijndrecht naar Kennedytunnel beperkt worden. Linkeroever kan de oprit bereiken via de Blancefloerlaan en Zwijndrecht via Blancefloerlaan of Pastoor Coplaan en vervolgens via de Parallelweg. De verkeersafwikkeling gebeurt via een turborotonde. De realisatie van het aansluitingscomplex in de knoop reduceert de ruimtelijke impact van deze infrastructuren.

Aansluitingscomplex Pastoor Coplaan

Het huidig aansluitingscomplex nr. 17 (E17) wordt aangepast aan de gereduceerde functie die het aansluitingscomplex Pastoor Coplaan dient te vervullen; enkel de aansluiting richting Gent wordt behouden. De vorm van de aansluiting is mede bepaald door de belasting van het wegennet en de gewenste ontwikkeling van de omgeving; er is een oplossing naar voor geschoven die zowel binnen het algemeen ontsluitingsconcept van het project als binnen het lokale wegennet optimaal functioneert. Het aansluitingscomplex is bereikbaar via de Parallelweg waardoor de omrijfactoren voor Linkeroever en Zwijndrecht aanzienlijk worden beperkt en sluipverkeer wordt tegengegaan. De ontsluiting van de bedrijventerreinen langs de E17 gebeurt via een lokale parallelweg ten zuiden van de E17.

Aansluitingscomplex Oosterweel

Ter hoogte van de tunneltoerit op Rechteroever voorziet het Aansluitingscomplex Oosterweel in een nieuwe aansluiting tussen het bestaand lokaal wegennet en het hoofdwegennet. De Scheldelaan en Oosterweelsteenweg zijn twee belangrijke wegen voor de ontsluiting van de haven. Ter hoogte van de Royerssluis wordt deze havenontsluiting via de Rijnkaai aan het stedelijk ontsluitingsnet gekoppeld. De infrastructuur maakt tevens terugkeerbewegingen op de hoofdweg mogelijk.

Aansluitingscomplex Groenendaallaan

Het Aansluitingscomplex Groenendaallaan voorziet in een aansluiting op de SRW (in noordelijke richting aansluiting op E19 en in zuidelijke richting op de R1 richting Kennedytunnel – niet richting Oosterweeltunnel). Het vervallen van de bestaande dubbele bewegingen resulteert in een vereenvoudiging en het vrijkomen van ruimte.

Aansluitingscomplex Schijnpoort

Het Aansluitingscomplex Schijnpoort wordt op termijn vervolledigd zodoende in noordelijke en zuidelijke richting aansluiting van het lokaal wegennet op de SRW en omgekeerd mogelijk wordt. Vanwege de ruimtelijke beperkingen die de omgeving oplegt, kan enkel een asymmetrische aansluiting gerealiseerd worden. Aan de oostzijde resulteert dit in de aanvulling van de bestaande afrit met een oprit in de vorm van een kwart klaverblad; aan de westzijde wordt een halve Haarlemmermeeraansluiting voorzien.