17.2 Rechteroever

In tegenstelling met de linkeroever bestaat een groot deel van de Oosterweelverbinding op de rechteroever uit bruggen en viaducten. Het betreft hier een aantal kunstwerken met zeer grote overspanningen. Gelet op de omvang van het werk en het krappe tijdsvenster zal gelijktijdigheid van activiteiten noodzakelijk zijn. Dit impliceert dat er (meerdere) ruimtes voorzien dienen te worden voor de premontage/assemblage van de verschillende onderdelen.

Tevens wordt een gedeelte van de OWV RO op grond gerealiseerd, hetzij in ophoging, hetzij in uitgraving. Het betreft het Knooppunt Oosterweel en de aansluiting met de E19/A12-noord ter hoogte van de Groenendaallaan. Voor deze werken dient ruimte voor grondopslag voorzien te worden.

Verder dient ruimte gereserveerd te worden voor de interne organisatie van de verschillende werven (werfketen, parkeervoorzieningen, …). Bij de locatie van de werfzones is in eerste instantie gezocht naar zinvolle plekken in functie van het uit te voeren werk. In de mate van het mogelijke vallen deze zones samen met plekken die op heden een eerder marginaal gebruik kennen of heringericht dienen te worden in het kader van de werken van de Oosterweelverbinding.

    • Werfzone Knooppunt Oosterweel (ca. 24,6 ha)
      De zones parallel aan de toekomstige weginfrastructuur zijn noodzakelijk om het werk (wegopbouw, kunstwerken, grondwerken, rioleringen, geluidswallen en – schermen, …) op een veilige manier uit te voeren. De overige ruimte kan gebruikt worden voor werforganisatie, het oprichten van installaties, tijdelijke opslag, enz. De strook gelegen tussen het centrum van de Scheldelaan en het natuur- of VEN-gebied wordt voorzien ten behoeve van tijdelijke opslag van bouwmaterialen. De bereikbaarheid van de aanpalende bedrijven (Atofina, …) wordt gegarandeerd. Het doorgaand verkeer dat op heden gebruik maakt van de Scheldelaan wordt omgeleid via de Kastelweg.

    • Werfzone Straatsburgdok (ca. 3,5 ha)
      De parallelle zone ten noorden van de toekomstige OWV (ca. 0,47 ha) dient om een beveiligingsconstructie tegen het aanvaren van schepen te realiseren. De overige ruimte wordt voorzien ten behoeve van de premontage/assemblage van de verschillende onderdelen van de kunstwerken. De bereikbaarheid van de aanpalende bedrijven wordt gegarandeerd.

    • Werfzone Groenendaallaan (ca. 4,6 ha)
      De zones parallel aan de toekomstige weginfrastructuur zijn noodzakelijk om het werk (wegopbouw, kunstwerken, grondwerken, rioleringen, geluidswallen en – schermen, …) op een veilige manier uit te voeren. De zone ten noorden van de Groenendaallaan kan gebruikt worden voor werforganisatie, het oprichten van installaties, tijdelijke opslag, enz.

    • Werfzone Schijnpoort/Borgerhout
      De zones parallel aan de toekomstige weginfrastructuur zijn noodzakelijk om het werk (wegopbouw, kunstwerken, grondwerken, rioleringen, geluidswallen en – schermen, …) op een veilige manier uit te voeren. De overige ruimte kan gebruikt worden voor werforganisatie, het oprichten van installaties, tijdelijke opslag, enz. Deze zone is eveneens als werfzone gebruikt bij de werken voor het structureel onderhoud van de huidige R1.

 

CONCLUSIE
Het aanduiden van weloverwogen locaties voor tijdelijke stockage en werfzones is essentieel, zeker voor wat betreft LO omwille van de alom aanwezige natuurwaarden. Om voldoende ruimte en garanties m.b.t. een verantwoorde inrichting en het beperken van de nadelige effecten op de aanwezige natuurwaarden en de bodemgesteldheid te garanderen, zijn afzonderlijke zones voorzien. Dit gebeurt in de vorm van een overdruk waarbij de bestemmingen volgens gewestplan gedurende de duur van de werken aan de OWV worden gehypothekeerd. In voorkomend geval worden verplichtingen opgelegd i.v.m. de wijze hoe het terrein bij het beëindigen van de werken moet worden achtergelaten.
In de verordenende stedenbouwkundige voorschriften zullen de elementen opgenomen worden, die moeten garanderen dat de zones worden ingericht conform de hierboven omschreven principes.
Bovendien zullen in de noodzakelijke vergunning voor de inrichting van de werfzones de maatregelen en voorwaarden noodzakelijk voor het garanderen van de veiligheid, het beperken van de hinder voor omwonenden, e.d. worden opgelegd.