18 Uitgangsprincipes en ontwerpvisies m.b.t. nutsleidingen

 

18.1 Algemeen

Binnen de grenzen van het GRUP zijn heel wat leidingen van verschillende nutsmaatschappijen gelegen. Heel wat leidingen kruisen of lopen parallel met de toekomstige infrastructuren. Ook juridisch zijn een aantal bestaande hoofdleidingen vastgelegd in het gewestplan (bestaande leidingen, bestaande hoogspanningsleidingen en leidingstraten). Algemeen wordt in de stedenbouwkundige voorschriften opgenomen dat werken, handelingen en wijzigingen toegelaten zijn voor het herstellen, heraanleggen of verplaatsen van nutsleidingen. In het programma van eisen bij het bestek worden bijkomende bijzonderheden opgelegd die moeten voorkomen dat werken aan nutsleidingen voor, tijdens en na de aanleg van de infrastructuren verstoring tot gevolg hebben van de aanwezige natuurwaarden.

Op het grafisch plan worden de hoofdtransportleidingen aangeduid. Deze bestaan uit enerzijds de bestaande leidingen van het gewestplan en anderzijds enkele nieuwe leidingen en leidingstroken voor bestaande leidingen die verplaatst moeten worden (principe van bundeling van leidingen) en waarvan reeds geweten is waar zij komen. Deze laatsten worden afzonderlijk besproken.

18.2 Oosterweeltunnelmond Linkeroever

Vijf leidingen van Fluxys (aardgas onder hoge druk) kruisen de geplande cut & cover van de tunnel (zone Sint-Annabos) en lopen door het toekomstig tunnelgebouw. Deze bestaande leidingen dienen dus verlegd te worden.

Om reden van veiligheidsaspecten opteert Fluxys om de bestaande leidingen her aan te leggen door middel van diepe gestuurde boringen onder het tunnellichaam door. De boringen situeren zich op meer dan 8 à 10 meter onder het maaiveld. De leidingstraat wordt vijftig meter breed genomen, gezien de boringen toch met veiligheidsafstanden moeten worden uitgevoerd.

18.3 Leiding(en) ten zuiden van Blokkersdijk tot het einde der werken

Ten noorden van de E34 en ten zuiden van Blokkersdijk ligt eveneens een leiding van Fluxys (aardgas onder hoge druk). Omdat de bestaande leiding ter hoogte van Blokkersdijk onder de geluidswal voor het natuurreservaat komt te liggen, moet ze verplaatst worden.

Om geen verstoring te verwekken in het natuurgebied, wordt deze leiding vervangen door een ondergrondse nieuwe leiding, uit te voeren door middel van een gestuurde boring. Ten westen van Blokkersdijk wordt de Fluxys-leiding uitgevoerd in open sleuf. Voor de dwarsing van de E34 ter hoogte van de Canadastraat wordt een boring gebruik. Over heel de afstand wordt een leidingstraat van 15 meter breed voorzien.

18.4 Ten zuiden E17-Kennedytunnel

In deze zone ligt een ondergrondse (oliegekoelde) 150 kV-HS-kabel. Deze kabel conflicteert op 2 plaatsen met de geplande infrastructuur. Wegens de specifieke aard van de leiding wenst Elia deze over de volledige lengte te vervangen. De leiding wordt verschoven tot in de werfzone en bufferzone langsheen de E17. De kabel wordt aangelegd in open sleuf.

Om bundeling van later aan te leggen leidingen mogelijk te maken, wordt hier ook een leidingstrook voorzien.

18.5 Kruising met R1 viaduct Merksem

De bestaande hoogspanningsluchtlijn (150kV) loopt over het verbindingsviaduct R1 (E19/A12). Op deze plaats is ook de aantakking voorzien van de in/uitrit Oosterweelverbinding richting E19 noord. Daarom dient de luchtlijn te worden verhoogd. Deze hoogspanningslijn is de belangrijkste lijn voor de voeding van de haven. In de praktijk kan de bestaande pyloon nr. 9 niet worden verhoogd, omdat hij volledig ingewerkt zit in het talud van de HSL-lijn. Het is dus een louter technische oplossing om in de onmiddellijke omgeving van de bestaande kabels een nieuwe hogere mast te bouwen. De nieuwe mast kan ingeplant worden op het openbaar domein van De Lijn (stelplaats T’jalkstraat).

Om de verplaatsing van deze pyloon mogelijk te maken wordt een reservatiezone voorzien voor de hoogspanningsleiding.