19.8 Samenvatting: overzicht ingrepen op de lokale ontsluiting als gevolg van de aanleg van de OWV

De in hoofdstuk 13 en 14 uitgewerkte visie, doelstellingen, ruimtelijke concepten en ontwerpvisies hebben stuk voor stuk een impact op de lokale ontsluiting op het hoofdwegennet. Hieronder wordt als conclusie een schematische opsoming gegeven van alle ingrepen op de lokale ontsluiting op basis van de bestaande aansluitingscomplexen.

Nr.

Aansluitingscomplex

Aard van de ingreep

8

Waaslandhaven

Een nieuw, volwaardig aansluitingscomplex dat de Waaslandhaven en de parallelweg aansluit op de hoofdwegen t.h.v. de Canadastraat. De parallelweg voorziet in de ontsluiting van LO en Zwijndrecht richting Zelzate en OWV. Het nieuwe aansluitingscomplex vervangt de huidige aansluitingscomplexen nr. 8 (verbinding van de Waaslandhaven met de E34 in oostelijke richting) en nr. 7 (aansluiting Linkeroever op het hoofdwegennet via de Ch. De Costerlaan) en nr. 17 (Zwijndrecht richting Zelzate).

7

Antwerpen –Linkeroever

Dit is een af te schaffen op- en afrittencomplex. De rechtstreekse aantakking op het hoofdwegennet via de Charles De Costerlaan verdwijnt. Hiermee wordt doorgaand verkeer dat via de Land Van Waastunnel verder zijn weg zoekt naar de stad onmogelijk gemaakt. Een centrale aansluiting voor LO op het hoofdwegennet wordt gerealiseerd via de Blancefloerlaan waar de uitwisseling naar het hoofdwegennnet gebeurt via de parallelweg. De uitwisseling gebeurt in alle richtingen.

6

Antwerpen –Linkeroever

Dit is eveneens een af te schaffen op- en afrittencomplex. De bestaande aantakking op het hoofdwegennet (enkel van en naar Kennedytunnel) verdwijnt. Een centrale aansluiting voor LO op het hoofdwegennet wordt gerealiseerd via de Blancefloerlaan waar de uitwisseling naar het hoofdwegennnet gebeurt via de parallelweg. De uitwisseling gebeurt in alle richtingen

17

Zwijndrecht

In functie van de lokale aansluiting is dit een te behouden en aan te passen op- en afrittencomplex (Pastoor Coplaan). Enkel de aansluiting richting Gent wordt behouden. Het aansluitingscomplex is bereikbaar via de parallelweg waardoor de omrijfactoren voor Linkeroever en Zwijndrecht aanzienlijk worden beperkt en sluikverkeer wordt tegengegaan.

xX

Knoop E17

Er wordt voor geopteerd voor één op- en afrit richting Kennedytunnel ter vervanging van de huidige aansluitingen nr. 6, 7 en 17. De aansluiting van het aansluitingscomplex Knoop E17 op de parallelweg heeft als voordeel dat de omrijfactoren voor zowel Linkeroever als Zwijndrecht naar de Kennedytunnel beperkt worden. Linkeroever kan de oprit bereiken via de Blancefloerlaan en Zwijndrecht via Blancefloerlaan of Pastoor Coplaan en vervolgens via de paralleweg.

16

Kruibeke

Dit is een te behouden op- en afrittencomplex. De aantakking blijft integraal behouden.

xX

Oosterweelknoop

Ter hoogte van de tunneltoerit op rechteroever wordt een nieuw op- en afrittencomplex voorzien die een nieuwe aansluiting voorziet tussen het bestaand lokaal wegennet en het hoofdwegennet. De ontsluiting van de haven op de Oosterweelverbinding wordt hier gerealiseerd.

1

Merksem –Groenendaallaan

Dit is een te behouden en aan te passen op- en afrittencomplex i.f.v. de lokale aansluiting.

2

Deurne – Schijnpoort

Dit is een te behouden en aan te passen op- en afrittencomplex i.f.v. de lokale aansluiting

17

Antwerpen – Centrum

Dit is een te behouden en aan te passen op- en afrittencomplex i.f.v. de lokale aansluiting.