2.5.2 samengestelde bouwblokken Kattendijkdok Oostkaai (A2, A3, A5)

 

 [image]

 

Bij de ontwikkeling van de bouwblokken A2, A3, A5 langs het Kattendijkdok wordt een gesloten bouwblokvorm nagestreefd met een open en groene binnenruimte.

 

A2, A3 en A5 betreffen samengestelde bouwblokken met een middenschalige korrelmaat van de bebouwing (cfr maat van pakhuis) en variatie in architectuur. Bij de verdere opdeling van deze bouwblokken zal een onderscheid worden gemaakt tussen de loten op de korte zijden van de bouwblokken, de zogenaamde ‘koppen’, en de tussenliggende loten langs de lange zijden van het bouwblok. Op de koppen worden grotere bouwdiepten toegestaan in functie van het aantrekken van aan het wonen verwante centrumfuncties. De loten langsheen de lange zijden krijgen een beperktere bouwdiepte en worden daardoor meer gericht op de ontwikkeling van woningen.

 

Aansluitend en op maat van de tram-as wordt een gemiddelde bouwhoogte van zes bouwlagen vooropgesteld. Een gelijke kroonlijsthoogte over het volledige bouwblok is echter, vanuit de beeldkwaliteit van de Cadixwijk, niet kenmerkend voor de bebouwing op de Cadixwijk. Er wordt daarom gestreefd naar variabele, afwisselende kroonlijsthoogten zodat een speels beeld ontstaat tussen de verschillende projecten en de eigenheid van elk gebouw tot uiting komt. Naar de dokranden, het Cadixplein, de Kattendijkdok Oostkaai en de Londen-Amsterdamstraat moet het mogelijk zijn accenten toe te voegen op de gemiddelde hoogte, waarbij 4 bouwlagen als een minimum geldt en 8 bouwlagen als maximum. Als principe blijft wel gelden dat de gemiddelde hoogte van het bouwblok niet hoger mag zijn dan zes bouwlagen. De hoogteverschillen tussen de aangrenzende percelen mag echter niet te groot zijn. Het hoogteverschil wordt daarom beperkt tot maximaal 3 bouwlagen.

 

 [image]

Figuur 26: Voorbeelden bouwblok Kattendijkdok Oostkaai. Bron: Cel Ontwerpend onderzoek, Stad Antwerpen.

 

In deze bouwblokken wordt enkel ondergronds geparkeerd. De parking wordt daarbij best gezamenlijk georganiseerd voor heel het bouwblok en de ingangen worden daarbij best gegroepeerd. Daarbij geldt een parkeernorm opgelegd van 1.1 parkeerplaats per woning en 1 parkeerplaats per 100m² bruto vloeroppervlakte kantoren. Deze normen worden opgenomen in de voorschriften van het RUP maar kunnen indien gewenst verstrengd worden in het verkavelingsplan en via de verkoop onder de voorwaarden.

 

 [image]

Figuur 27: maquette Kattendijkdok Oostkaai. Bron: eigen verwerking.