2.6.2 Openbaar vervoer

Een van de elementen die aan de basis liggen van de opmaak van dit RUP is de uitbouw van een tramnetwerk op het Eilandje. Op het Eilandje worden twee lijnen voorzien, namelijk een tramlijn op de Rijnkaai als verlengde van de geplande Kaaitram en een tramlijn op de Londen-Amsterdamstraat als verlengde van de Leientram. Op de Cadixwijk wordt een aftakking van deze twee lijnen voorzien.

Deze aftakking zal lopen doorheen de Kattendijkdok Oostkaai en in de eerste fase eindigen aan de Mexicobrug. Daar komt een keerlus. In een tweede fase wordt de tram doorgetrokken tot op het Mexico-eiland naar het nieuwe havenhuis.

 

Daarnaast plant de stad ook nog een derde tramlijn die voor het Eilandje bepalend is, namelijk de tramlijn naar Ekeren via de Noorderlaan. Op deze tramlijn zal op middellange termijn ook de Groene Singel-tram aansluiten (aan de IJzerlaan)

 

De Cadixwijk wordt op die manier bediend door verschillende lijnen en door 4 tramhaltes en een eindhalte in een straal van maximum 300m. De scholen en de publieke functies centraal in de wijk zullen het vlot bereikbaar zijn vanaf de halte midden in de Londenstraat en via de halte aan het Cadixplein. De toren aan het Houtdok is in een straal van circa 300 m bereikbaar vanaf de eindhalte aan de keerlus, via de nieuwe fietsbruggen over het Kempisch dok en het Asiadok (zie verder) met de halte op de Noorderlaan ter hoogte van de IJzerlaan en tenslotte via de halte ter hoogte van de kop Spoor Noord.

 

Voor de tram-assen in de Londen-Amsterdamstraat en de Kattendijkdok Oostkaai werden reeds inrichtingsplannen opgemaakt. In de Londen-Amsterdamstraat komt de tram in een vrije trambaan centraal in het profiel. Aan weerszijden komt een rijweg met afgescheiden fietspad en voetpad. De trambaan dient als een middenberm waardoor er enkel ter hoogte van de Nassaustraat en de Kattendijkdok Oostkaai een dwarsverbinding is voorzien. Ten behoeve van de vlotte doorstroming van de tram (in functie van een aangepaste bochtstraal en dit op vraag van de vervoersmaatschappij de lijn) worden de bouwblokken A5 en B6’ 3,75 meter ingekort ten opzichte van de bouwblokken in het BPA. In de Kattendijkdok Oostkaai komt de trambaan excentrisch in het profiel te liggen aan de zijde van het Douanegebouw. Dit maakt het mogelijk dat de nieuw op te richten bouwblokken langs het Kattendijkdok vlot ontsloten kunnen worden via de Kattendijkdok Oostkaai.