3.1 Uitgangspunten

Het plangebied van dit RUP Binnenstad is het ruimtelijke brandpunt voor verschillende sectoren, stedelijke en private diensten. De binnenstad is het kerngebied voor toerisme; het is het grootste concentratiegebied van monumenten en tegelijkertijd de rijkste archeologische zone. Het winkelhart van de stad ligt in dit plangebied, verweven tussen de grootste concentratie horecakernen. En deze functies dienen allemaal vervlochten te worden met een dichte woonomgeving. Op een plaats waar zoveel activiteiten samenkomen, kan het niet anders dan dat er gestreefd moet worden naar een evenwicht, een gulden middenweg waarin al deze onderwerpen voldoende belicht worden zonder hiermee een andere groep te benadelen.

Om dit te bereiken werd er bij de opmaak van het RUP Binnenstad vertrokken van twee uitgangspunten. Ten eerste werd er gewerkt vanuit het bestaande bijzondere plan van aanleg (BPA) van de binnenstad. Het RUP Binnenstad wordt dus een herziening van het vroegere BPA Binnenstad. Dit is een verruimd BPA dat dertig jaar geleden deze evenwichtsoefening met succes heeft uitgevoerd. Het BPA Binnenstad is goedgekeurd in 1980 en hieraan is een onderzoek (de structuurschets Binnenstad en het BPA) voorafgegaan van ongeveer 10 jaar waarin elk gebouw van de binnenstad en elke plaats werd onderzocht. Het is niet nodig om dit grootschalig onderzoek over te doen, aangezien de basiselementen en de bestemmingszones nog dezelfde zijn. Deze zones zijn namelijk gebaseerd op de typologie van de gebouwen en het weefsel van de Binnenstad is de laatste dertig jaar niet fundamenteel veranderd. Toch is de manier waarop wij met deze gebouwen omgaan, de manier van bouwen en verbouwen, van kopen en verkopen de laatste 30 jaar wel gewijzigd. Vanuit deze wijzigingen in de maatschappelijke context ontstond er wel de noodzaak om de voorschriften op te frissen. Op sommige plaatsen zijn wel individuele bestemmingswijzigingen doorgevoerd, om verschillende redenen. De lijst van deze veranderingen met de bijhorende visie hierachter, vindt u in punt 5.3 van deze toelichtingsnota.

Om deze herziening zo goed mogelijk te verwezenlijken, hebben wij gekozen voor een proces dat zoveel mogelijk gebaseerd is op communicatie en overleg, zowel intern naar de verschillende stadsdiensten, als naar het beleid toe en naar de private groeperingen en burgers. Deze uitgebreide communicatie is het tweede uitgangspunt van dit proces. De verschillende nota's die opgemaakt werden tijdens dit proces (procesnota, richtnota, voorontwerp) waren dan ook de belangrijkste resultaten, discussiedocumenten en communicatiemiddellen van dit proces. Er is een participatienamiddag georganiseerd op 15 september 2008 waarop de richtnota van het RUP Binnenstad uitgebreid werd besproken in drie thematische werkgroepen. Op basis van de richtnota en de bijsturingen van de participatienamiddag werd het voorontwerp opgemaakt. Dit voorontwerp werd voorgesteld op de infonamiddag RUP Binnenstad, gehouden op 27 februari 2010 in de politietoren Oudaan. Hierop werden alle bewoners van de binnenstad uitgenodigd via een uitgebreide brochure. Het was mogelijk om ook hier vragen en opmerkingen mee te geven die dan verwerkt werden in het voorontwerp RUP. Hierna begon de decretale goedkeuringsprocedure van het RUP met de wettelijk bepaalde normen van inspraak (plenaire vergadering, openbaar onderzoek).