4.6 Mobiliteit

 

4.6.1 Laden en lossen

Laden en lossen is vaak een probleem in de binnenstad waar geen eenduidige oplossingen voor bestaat. Elke detailhandel- en horecazaak heeft op gepaste tijden nood aan toeleveringen. Maar dit zorgt vaak voor veel verkeersellende en grote vrachtwagens blokkeren meer dan eens de binnenstad. Het is negatief voor de detailhandel- en horecazaak zelf, als hun dagelijkse werking telkens moeilijkheden schept en het is een frustratie voor vele bewoners. In het ideale geval zouden alle winkels hun toeleveringen moeten krijgen via kleine bestelwagens zodat de grote opleggers uit de binnenstad verdwijnen. In het ideale geval zou het laden en lossen per straat gezamenlijk georganiseerd moeten zijn met voorbehouden plaatsen op het openbaar domein. Dit is de mobiliteitsvisie voor de toekomst, maar het is nog geen realiteit vandaag. Het vergt een aangepaste werking van winkels die vaak internationaal georganiseerd zijn en waarvan de toeleveringen gestandaardiseerd verlopen. Ook het vrijhouden van laad- en loszones in een openbaar domein dat door vele actoren geclaimd wordt, blijft moeilijk.

In dit RUP wordt dus niet gestreefd naar een strenge reglementering voor laden en lossen. Wel is het een aandachtspunt. Vaak zien wij vandaag problemen omdat over laden en lossen niet grondig nagedacht wordt tijdens de planning van detailhandel- en horecazaken. Tijdens de bouwaanvraag van een detailhandel- of horecazaak vraagt het RUP expliciet naar de oplossingen voor laden en lossen. Als deze oplossingen verkeersovertredingen inhouden, bijvoorbeeld het blokkeren van een straat, dan wordt de bouwaanvraag niet goedgekeurd. Er wordt dus op het moment van de bouwaanvraag een werkbare oplossing gevraagd voor het laden en lossen. Maar die oplossing kan verschillen naar het volledig organiseren van inpandig laden en lossen, tot bijvoorbeeld het gebruik van gemeenschappelijke laad- en loszones (bijvoorbeeld de Nationalestraat).