Contacteer stad Antwerpen

A-kaartreglement


A. Gebruiksvoorwaarden A-kaart

Met een A-kaart krijg je toegang tot verschillende diensten van de stad zoals de bibliotheek, zwembaden en sorteerstraatjes. De A-kaart is ook een spaarkaart voor kortingen en voordelen. Wie het financieel moeilijker heeft, kan het kansentarief op de A-kaart laten activeren.

Gebruik je de A-kaart? Dan ga je akkoord met deze algemene regels en richtlijnen: 

Deelname  

  1. Je kan een A-kaart aanvragen en gebruiken:
    • Belgen schrijven zich in met hun identiteitskaart of rijksregisternummer. 
    • Belgen onder de 12 jaar vragen een A-kaart aan met de eigen kidsID of met de identiteitskaart van de ouder of zorgfiguur waar het kind is ingeschreven. 
    • Belgen die een A-kaart hadden en ouder dan 12 jaar zijn geworden, moeten met de nieuwe eID naar een stedelijke A-kaartlocatie. Laat daar je eID uitlezen. 
    • Voor kinderen jonger dan 13 jaar is de uitdrukkelijke toestemming van de ouders nodig. 
    • Niet-Belgen schrijven zich in met een geldige verblijfskaart of geldige aankomstverklaring.
  2. Je hebt een digitale of plastic A-kaart nodig om de diensten en voordelen van de A-kaart te gebruiken.  
  3. De plastic A-kaart verkrijg je gratis bij een aantal stedelijke balies. Een overzicht van de locaties vind je op de website van stad Antwerpen: www.antwerpen.be/a-kaart.
  4. De digitale A-kaart koppel je gratis in de Mijn Antwerpen app. 
  5. Je bent zelf verantwoordelijk voor je A-kaart. Ben je je A-kaart kwijt, is ze gestolen of beschadigd? Dan wordt een administratieve bijdrage gevraagd om ze te vervangen. Het bedrag dekt de kosten van een nieuwe kaart en wordt vastgelegd in een retributiereglement.  
  6. Meld het verlies van je A-kaart zo snel mogelijk aan de balie, per mail naar info@antwerpen.be of via het stedelijk contactcenter. Bel naar 03 22 11 333. Indien je dit niet meldt, treft de stad Antwerpen geen enkele verantwoordelijkheid.
  7. De stad Antwerpen is niet aansprakelijk voor enige schade door het gebruik van de A-kaart of voor mogelijk foutieve gegevens die je zelf hebt opgegeven.
  8. Wanneer je een A-kaart aanvraagt, dan ontvangt en bewaart de stad Antwerpen enkele persoonsgegevens. Het gaat om de gegevens die op je identiteitsbewijs staan en de gegevens die je genereert als je de A-kaart gebruikt. Een telefoonnummer en/of mailadres worden enkel bewaard als je die hebt meegedeeld bij aanvraag van je kaart of achteraf (bijvoorbeeld telefonisch, per e-mail of online). Meer informatie over hoe we je persoonsgegevens verwerken en met wie we ze kunnen delen, vind je in de privacyverklaring op de website www.antwerpen.be/a-kaart.

B. Gebruik je A-kaart voor diensten van de stad

  1. De A-kaart geeft je toegang tot verschillende diensten van de stad: zwembaden, bibliotheken, en de sorteerstraatjes.  
  2. Met je A-kaart schrijf je je in voor het stedelijk aanbod en het aanbod van A-kaartpartners.   
  3. Heb je recht op kansentarief? Dan wordt het statuut ‘kansentarief’ geactiveerd. Een overzicht van de voordelen vind je op www.antwerpen.be/a-kaart.  
  4. Je kan kansentarief op je A-kaart activeren als je: 
    • recht hebt op verhoogde tegemoetkoming. Kijk daarvoor op het klevertje van de mutualiteit;
    • in een traject van schuldhulpverlening zit via een advocaat, CAW of een sociaal centrum van de stad Antwerpen;
    • in een actieve begeleiding zit bij een sociaal centrum van de stad Antwerpen;
    • wordt doorverwezen door organisaties die werken met personen in armoede.
  5. Je geeft toestemming aan medewerkers van stad Antwerpen om via de kruispuntdatabank automatisch het verhoogde tegemoetkomingstatuut (VT-statuut) te controleren. Dit gebeurt alleen als je in Antwerpen woont. 

C. Sparen voor voordelen met je A-kaart

  1. Met je A-kaart kan je sparen voor voordelen. Het is mogelijk dat je een bijdrage dient te betalen om van je voordelen te kunnen genieten. De hoogte van de bijdragen en de modaliteiten van betaling worden vastgelegd in een retributiereglement.  
  2. In de loop van de tijd kan je meer of andere mogelijkheden hebben om je voordelen te sparen en in te ruilen. Je vindt je actuele voordelen, je spaar- en inruilmogelijkheden en de actuele locaties op de website www.antwerpen.be/a-kaart en in de Mijn Antwerpen app. 
  3. Het college van burgemeester en schepenen bepaalt de algemene principes van de voordelen die je kan sparen en de manieren om te sparen en in te ruilen. De algemeen directeur zorgt voor de operationele uitvoering.
  4. Een aanpassing van de bestaande voordelen wordt steeds op voorhand aangekondigd via de beschikbare communicatiekanalen van de stad Antwerpen. 
  5. Je kan het aantal spaaracties en voordelen deels of geheel overschrijven naar een andere kaarthouder. Voordelen die worden overgeschreven behouden hun oorspronkelijke vervaldatum. Je bent zelf verantwoordelijk voor het juist invoeren van het kaartnummer. Wil je spaaracties en voordelen overschrijven? Maak dan een A-profiel op basis van je rijksregisternummer aan op www.antwerpen.be en koppel de A-kaart aan je profiel. Je kan ook de Mijn Antwerpen app downloaden en zo de A-kaart koppelen.  
  6. Sparen op locaties:
    • door je A-kaart te koppelen in de Mijn Antwerpen app en je smartphone vervolgens op de aangeduide plaats te houden;
    • door je plastic A-kaart te scannen aan een A-kaart zuil;
    • door je plastic of digitale A-kaart te laten uitlezen door de onthaalmedewerker.
  7. Standaard kan je bij deelname aan een activiteit één keer sparen. Per locatie is er een maximum van één spaaractie per dag. Je spaart enkel met je persoonlijke A-kaart. Er zijn een aantal uitzonderingen op deze regel:
    • bij de cultuurcentra kan je enkel sparen net voor en na de voorstelling of activiteit;
    • bij de bibliotheken kan je slechts één spaaractie per week doen;
    • spaar je op één dag op verschillende locaties? Dan moet er tussen elke spaaractie minstens één uur zitten. 
    • de stad Antwerpen kan op elk moment beslissen om voor een tijdelijke actie af te wijken van de frequentie en het aantal spaaracties per locatie of partner. De voorwaarden voor toekenning staan beschreven bij de desbetreffende actie.   
  8. Je bent zelf verantwoordelijk om je plastic A-kaart uit te laten lezen of de digitale A-kaart tegen de aangeduide plaats te houden. Heb je verkeerd gescand, ben je vergeten scannen of had je je kaart niet bij? Dan kan je de spaaractie achteraf niet recupereren.  
  9. Ben je je A-kaart kwijt, is ze gestolen of beschadigd? Je voltooide spaaracties, je voordelen en statuten worden overgezet op de nieuwe kaart. 
  10. Raadpleeg je spaaracties en voordelen via de Mijn Antwerpen app app of op je persoonlijke pagina op www.antwerpen.be
  11. Spaaracties en voordelen hebben geen handelswaarde en kan je niet omzetten in geld.
  12. Tijdens marketingacties kunnen er extra handjes (spaaracties) worden toegekend aan bepaalde transacties of evenementen. 
  13. Je spaaractie wordt meteen verwerkt, toegevoegd, of in mindering gebracht van je saldo, tenzij er een technische panne is.
  14. Indien het niet mogelijk is om op locatie te sparen of als de mobiele app defect is, wordt dat beschouwd als overmacht. De stad Antwerpen zal er dan alles aan doen om de betrokken kaarthouders op een andere wijze te registreren tijdens het moment van deelname. Achteraf kunnen geen spaaracties aan je het saldo worden toegevoegd. 
  15. Indien een deelnemende stadsdienst of een partner zijn deelname aan het programma beëindigt, blijft je spaaractie of voordeel geldig. 

D. Spaaracties inruilen voor een voordeel

  1. Zodra je 10 keer hebt gespaard, ontvang je een voordeel in de vorm van een handje op je A-kaart. Vervolgens heb je zes maanden de tijd om dit voordeel in te ruilen bij een van de A-kaartlocaties. Je kiest zelf je waar je je voordeel voor gebruikt. Een overzicht van de voordelen kan je bekijken op www.antwerpen.be/a-kaart.
  2. Het is mogelijk dat je een reeks voordelen krijgt zonder dat je daarvoor spaaracties moet inruilen. De voordelen blijven actief totdat ze worden opgenomen, de A-kaart wordt stopgezet of de voordelen een vervaldatum krijgen. Elke aanpassing wordt duidelijk gecommuniceerd.  
  3. De stad Antwerpen heeft op elk moment het recht om de voorwaarden van de A-kaart te wijzigen of stop te zetten zonder enige vorm van compensatie. De kaarthouders moeten daarvan op een geschikte manier op de hoogte gebracht worden. Als het spaarprogramma wordt stopgezet, zijn de openstaande voordelen nog geldig tot de vervaldatum verlopen is. 

E. Statuten verzilveren

  1. Woon je op Antwerps grondgebied? Dan wordt het statuut ‘Antwerpenaar’ automatisch geactiveerd. Dit statuut geeft recht op extra kortingen. Een overzicht van deze kortingen vind je op www.antwerpen.be/a-kaart.
  2. Heb je recht op kansentarief? Dan wordt het statuut ‘kansentarief’ geactiveerd. Een overzicht van de voordelen vind je op www.antwerpen.be/a-kaart. 
  3. Bijzondere statuten hebben een invloed op de toegangsprijzen bij deelnemende stadsdiensten of partners. Je bent zelf verantwoordelijk om die statuten mee te delen en actueel te houden. Een uitzondering is het VT-statuut voor Antwerpenaren. Die wordt automatisch gecheckt in de kruispuntdatabank. Houd je de statuten niet actueel of geef je ze niet aan? Dan is de stad Antwerpen niet aansprakelijk voor eventuele schade. Eventuele gemiste voordelen kan je niet recupereren. Je kan de bijzondere statuutgegevens alleen wijzigen aan de balies waar je ook A-kaarten kan aanvragen, tenzij anders aangegeven. Neem je identiteitskaart en het originele statuutbewijs mee.  
  4. Bepaalde statuten kunnen geactiveerd worden en worden dan zichtbaar in je A-kaartprofiel. Een voorbeeld is het recht op verhoogde tegemoetkoming. Het college bepaalt welke bijzondere statuten daarvoor in aanmerking komen. Het college verbindt zich ertoe om een koppeling met dergelijke statuten zo eenvoudig mogelijk te maken.  
  5. Indien je recht hebt op kansentarief, kan je gebruik maken van het aanbod van de stad Antwerpen en haar partners aan een verlaagd tarief. De stad Antwerpen krijgt in bepaalde gevallen ook een subsidie toegekend in kader van aanbod aan kansentarief. De stad Antwerpen kan daarom jouw persoonsgegevens doorgeven aan derden (externe organisaties vrijetijdsaanbod of een subsidiërende overheid). Dit doet ze zodat externe partners het kansentarief kunnen toepassen of een subsidiërende overheid de subsidievoorwaarden kan controleren.

F. Deelname stopzetten

  1. Wil je geen voordelen meer sparen met je A-kaart? Je kan dit op elk moment stopzetten. Dat  kan op verschillende manieren:
    • aan de balie van een stedelijke locatie
    • per brief naar stad Antwerpen. Gebruik deze gegevens: A-kaart, Grote Markt 1, 2000 Antwerpen
    • per mail naar info@antwerpen.be. Geef je naam, voornaam, je rijksregisternummer of ander identiteitsnummer door en het nummer van je A-kaart.
    • via de stedelijke website.
  2. Na stopzetting kan je de A-kaart niet meer gebruiken om voordelen te sparen. Je verliest dan je spaaracties en niet gebruikte voordelen. Je kan je A-kaart wel nog gebruiken voor andere diensten (bv. voor het bibliotheeklidmaatschap). Je behoudt de oorspronkelijke geldigheidsmodaliteiten. De statuten blijven actief.  
  3. Als je na uitschrijving toch weer voordelen wil sparen, bevat je A-kaart geen voordelen en spaaracties meer.

G. Algemene voorwaarden

  1. Indien de stad Antwerpen, of een partner of onderaannemer, door overmacht tijdelijk zijn verplichtingen niet kan nakomen, vervallen die verplichtingen. Overmacht zijn omstandigheden die verhinderen om de verbintenis na te komen, en die niet de schuld zijn van de stad Antwerpen, partners of onderaannemers. Onder overmacht vallen ook alle abnormale en onvoorzienbare omstandigheden die onafhankelijk zijn van de wil van de stad Antwerpen. Denk hierbij aan stakingen, een algemeen gebrek aan grondstoffen, waardoor de overeengekomen prestatie niet gemaakt kan worden, en niet voorziene omstandigheden bij derden waarvan de stad Antwerpen afhankelijk is. 
  2. Doe jij, of iemand die jouw A-kaart gebruikt, inbreuk op dit reglement? Dan wordt je A-kaart onmiddellijk stopgezet voor de desbetreffende functionaliteit. Dat geldt ook voor fraude of ernstige vermoedens van fraude. Vormen van frauduleus gebruik zijn bijvoorbeeld:
    • de A-kaart valselijk gebruiken om een kortingstarief te krijgen;
    • sparen met de A-kaart van iemand anders;
    • sparen zonder deelname aan een activiteit;
    • tickets doorverkopen die je kreeg met korting door bijzondere statuten. 

      De stad Antwerpen neemt de nodige maatregelen om de fraude te beëindigen en kan, bij schade of verlies, een schadevergoeding eisen. Bij vermoeden van frauduleus gebruik van de gegevens kan de stad dit aangeven bij de lokale politiedienst. De stad kan een identiteitsbewijs vragen als er een ernstig vermoeden tot fraude bestaat tegenover de eigenaar van de A-kaart. 
       
  3. De stad heeft het recht om steekproefsgewijs te controleren of dit reglement gehandhaafd wordt. 
  4. Het getrouwheidsprogramma van de A-kaart is eigendom van de stad Antwerpen, Grote Markt 1, 2000 Antwerpen. De A-kaart is een merknaam, waarvan stad Antwerpen alle rechten heeft. De naam en het logo van de A-kaart en de namen van de andere bedrijven die deel uitmaken van de groep stad Antwerpen zijn namen en merken die beschermd zijn door nationale en internationale wetten. Het gebruiks- en kopieerrecht en de intellectuele rechten die verbonden zijn aan het getrouwheidsprogramma zijn het exclusieve eigendom van de stad Antwerpen. 
  5. Het A-kaart reglement is op elk moment beschikbaar op de website van stad Antwerpen: www.antwerpen.be.  

H. Toepasselijk recht, bevoegde rechtbanken en aansprakelijkheid

Het Belgische recht is van toepassing op het getrouwheidsprogramma van de A-kaart en op dit reglement. Bij betwisting zijn enkel de rechtbanken van Antwerpen bevoegd.  

De stad Antwerpen is niet aansprakelijk voor schade van welke aard dan ook, verbonden aan het gebruik van de kaart. Denk bijvoorbeeld aan de website die uitvalt of slecht werkt, vertraging, slechte verdeling, problemen met het aanmelden op de persoonlijke pagina op de website, afwijkingen, ...  

De stad Antwerpen is verantwoordelijk voor de inhoud van haar officiële website. De bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing coördineert deze website. Verschillende stadsdiensten verzorgen de inhoud. De stad Antwerpen engageert zich om de informatie zo correct, actueel en relevant mogelijk aan te bieden. Dat geldt ook voor de website van de A-kaart. De stad Antwerpen is niet aansprakelijk voor foute informatie die wordt aangeleverd door partners of voor foute informatie uit de UiTdatabank. Die laatste wordt gevoed door derden (particulieren, verenigingen, bedrijven ...).  Het is ook mogelijk dat je via de stedelijke website naar externe websites en/of informatiebronnen wordt geleid. De stad Antwerpen is ook in die gevallen niet aansprakelijk voor de gevolgen van het gebruik van de informatie.

Vind je toch een fout of verouderde informatie? Meld dit per post aan de stad Antwerpen, A-kaart, Grote Markt 1, 2000 Antwerpen, of per mail aan info@antwerpen.be. Deze fouten geven geen aanleiding tot compensatie van mogelijk geleden verlies.