Contacteer stad Antwerpen

Antwerpse familiebedrijven wisselen waardevolle ervaringen uit tijdens netwerkmoment

Mensen die praten

Het Antwerpse winkelaanbod evolueert tegen een ongezien tempo. Toch blijven enkele familiezaken overeind. Ze zijn het hart van hun buurt en gaan van over van generatie op generatie. Deze winkels maken Antwerpen uniek als winkelstad. We nodigden enkele van deze iconische zaken uit voor een sessie van de Antwerpse Reus - een netwerkevent waar horeca- en retailondernemers elkaar ontmoeten en inspireren.

In oktober verzamelden acht familiebedrijven bij chocolatier DelRey om te praten over een belangrijk thema: hoe en wanneer geef je je zaak door aan de volgende generatie en hoe ga je om met die veranderingen?

Moderator van de Antwerpse Reus is Katja Craeghs, Daan van stad Antwerpen leidde de avond in. De gastheer van de avond krijgt steeds de gelegenheid om zijn bedrijf voor te stellen. Na een hartelijke ontvangst, uiteraard met chocolade, koekjes en drankjes, vertelde Anne Seutin over de rijke geschiedenis van DelRey. Al 75 jaar is de zaak een begrip in Antwerpen, en sinds 2022 maken kinderen Jan en Julie officieel deel uit van het familiebedrijf, na er al sinds hun tienerjaren actief in te zijn. Jan is verantwoordelijk voor de productie, terwijl Julie back office werkt.

 

Samenwerking biedt voordelen

Na de intro door DelRey deelden andere familiebedrijven hun ervaringen. Gina begon haar kledingzaak Blue Rose in 2005 in Wilrijk. Toen dochter Lana mee instapte, werd het snel duidelijk dat ze meer uitdaging zocht dan alleen maar verkoop. Ze begonnen een groothandel en brachten een eigen truiencollectie uit. Voor hen is het duidelijk: samenwerken binnen de familie biedt alleen maar voordelen. “Alleen is maar alleen. Brainstormen, overleggen, uitvoeren… het is allemaal gemakkelijker met twee. Zeker omdat je als zelfstandige heel veel rollen opneemt: van CEO tot schoonmaakhulp.” De opvolging op lange termijn lijkt verzekerd, want Lana had deze avond haar pasgeboren baby bij.

 

Schoonheid van een familiezaak

Helios uit Berchem vierde dit jaar haar honderdste verjaardag. De zaak gespecialiseerd in koffie, thee en snoepjes ging altijd over van moeder op dochter. Mama Juliette staat met haar man in de winkel, zoon Lorenzo heeft een andere job, maar werkt wel mee achter de schermen. Hij vertelt over de schoonheid van een familiezaak. “Ik merk bij ontmoetingen dat mijn grootouders nog voortleven in de herinneringen van klanten. Ik ben heel fier om een ‘Helios’ te zijn. Wie weet kan ik het estafettestokje van de zaak ooit zelf overnemen en later weer doorgeven?”

 

Ervaring

Ook bij Nieuwkuis Ideal in de Anselmostraat, actief sinds 1920, draait het om de opvolging. Achterkleinzoon Bernard besloot tien jaar geleden om de zaak over te nemen. “Mijn vader is inmiddels met pensioen, maar hij helpt nog steeds mee, wat fijn is in deze tijd waarin het lastig is om personeel te vinden. Zijn ervaring is onbetaalbaar.” 

 

Frisse wind

Veel ondernemers gaven aan dat de nieuwe generatie frisse ideeën en innovatie meebrengt. Bij Elektro Van Dijck, gespecialiseerd in huishoudtoestellen, zorgt Lucs dochter voor een frisse wind, onder meer in communicatie en sales. “Dankzij haar vernieuwende aanpak verloopt onze verkoop nu vlotter”, vertelt Luc tevreden.

 

Klaar voor de toekomst

Ganterie Boon, een van de meest iconische zaken in Antwerpen, staat inmiddels onder leiding van de vierde generatie. Vader Erik werkt samen met zijn partner én zijn dochter Roxanne om het familiebedrijf helemaal klaar te maken voor de toekomst. “We willen Boon als luxueus merk in de markt zetten, ook internationaal. Dankzij Roxanne zijn we nu actief op social media en komt er een nieuwe website.”

 

Doorgeven en loslaten

Bij DelRey zijn dezelfde dynamieken aan de gang. Zoon Jan vertelt dat het vernieuwen van een familiebedrijf soms uitdagend is voor de oudere generatie: “Mijn vader had het in het begin moeilijk met bepaalde veranderingen, maar heeft geleerd om ons te vertrouwen. We vinden het geweldig dat hij ons nog steeds helpt, bijvoorbeeld met onze verkoop in Japan.” Vader Bernard vult aan: “Doorgeven is geen probleem, loslaten wel.”

 

Veranderende verwachtingen van klanten

Bisschop Curious Cases uit Wilrijk bestaat sinds 1884 en werd telkens van vader op zoon doorgegeven. Van klassieke textielwinkel groeide het in de loop der jaren uit een interieurzaak. Momenteel is Jan de zaakvoerder. Zoon Jef is ook aanwezig, maar heeft gekozen voor een andere carrière. “Ik zit in de vastgoedsector. Onrechtstreeks werken we met en voor elkaar.” Jan vindt het niet gemakkelijk om aan de veranderende verwachtingen van klanten te voldoen. “Wij evolueren als bedrijf, maar onze klanten ook. Ze zijn veeleisender geworden en verwachten een ultrasnelle service, mede door de opkomst van grote online spelers”, vertelt hij. 

 

Meegaan met je tijd

Acht jaar geleden werd Paul van Orsini Diamonds ziek en nam zoon Olivier, toen nog student, de zaak halsoverkop over. “Olivier doet het heel goed. In het begin had ik het niet gemakkelijk met zijn beslissingen, maar ik heb geleerd dat de volgende generatie de dingen anders ziet en dat is goed. Je moet meegaan met je tijd.” Bernard van Nieuwkuis Ideal ziet ook de voordelen van verjonging. “Dat geeft zuurstof aan een zaak, dan zien je klanten dat er weer leven in zit.” 

 

Het verschil maken

Er is algemene consensus over hoe service en kwaliteit voorop staan in een familiebedrijf en dat je meerwaarde kan creëren door je verhaal te vertellen en altijd vriendelijk te blijven. Anne van Delrey denkt aan die oude man die bij haar in de winkel was. “Bedankt voor de goede service”, zei hij uitdrukkelijk tegen ons. “Dat maakt mijn dag, net omdat het zo zeldzaam geworden is.” 
 

Samenwerken voor de toekomst

De avond eindigde met enkele praktische tips. Daan van stad Antwerpen en Katja Craeghs van Greenpoint.be deelden informatie over gratis coachingtrajecten voor Antwerpse ondernemers en info over de renovatietoelage voor je handelspand.

Deze editie van de Antwerpse Reus toonde aan dat de kracht van familiebedrijven ligt in de bijzondere combinatie van traditie en vernieuwing. Met passie, samenwerking en een frisse blik op de toekomst blijven deze bedrijven niet alleen relevant, maar creëren ze ook waarde op lange termijn.